ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Trolls (Blu-ray)

Anmeldelse: Trolls (Blu-ray)

Thomas Dams klassiske troldefigurer fik sidste år skiftet deres plastiske passivitet ud med levende eventyr på det store lærred i Dreamworks’ film Trolls. De ikoniske trolde med deres pangfarvede og voldsomt strittende hår havde åbenbart inspireret et par animationsfolk i Hollywood, og det har resulteret i en ganske farverig fortælling. Jeg har kigget nærmere på den ny kreation med henblik på, hvorvidt den er underholdende – både for børn såvel som voksne.

Filmen tager sit udgangspunkt hos troldene i troldlandsbyen, som lever af at danse, kramme, synge og sprøjte med glitter. Deres liv er bundet op på rendyrket glæde, kærlighed og kreativitet, som står i stærk kontrast til de modbydelige borkere. Borkerne er deprimerede skabninger, som dog har fundet ud af, at de kan finde glæde igen ved at spise troldene. Dette kaster troldene ud på et hektisk eventyr, hvor de for alvor skal finde en løsning på den stigende trussel af borkernes passion for troldemad.

Selve filmen er ganske betagende at se på, da den på mange måder formår at inkorporere Dreamworks klassiske animationsevner med det lidt retro-agtige udseende hos de danske troldeskikkelser. Filmen er overvældende farverig og sprudler af konfetti og glimmer, hvilket uden tvivl stimulerer børn allerede blot ved den visuelle side – det er en god ting, da den på visse punkter bliver lidt sparsom i sit handlingsindhold. Filmen har nemlig brugt størstedelen af sin spilletid på at synge, danse og prutte glimmer ud af dampramte trolde, hvilket gør, at filmen nok egner sig bedst til de helt små biografgængere.

Den lugter lidt af en forventning om, at konceptet egner sig ideelt til at lancere troldene i nye sortimenter samt lave en masse merchandise baseret på det stærke, visuelle univers. Det smitter af på udviklingen i filmen, som trods skarpe moraler dog bliver en lidt lunken omgang sing-a-long frem for en rendyrket passion for animationens mulighed for at fortælle en solid historie. Det er en let fordøjelig omgang underholdning, som skal stimulere humøret i øjeblikket og sprede glæde omkring i stuen frem for en mindeværdig fortælling.

Det er på sin vis også ganske interessant og underholdende, da man får nogle interessante fortolkninger af moderne musik, mens det farverige univers i Dreamworks’ animationskontor for alvor er kommet på overarbejde. Visuelt kan man nemlig ikke sætte en finger på fortællingen, da den trods sin nærmest epileptiske fremstilling af farvespektret virkelig har kælet for detaljerne og gjort billedsiden til en fryd for øjet. Visse figurer i filmen er dog ganske overflødige og lidt påtagede i deres fremstilling, hvilket indikerer, at man har forsøgt at proppe nogle ekstra elementer i spil i håbet om at skabe nogle billige grin og nemme merchandise-figurer.

Samlet set er Trolls underholdende på visse punkter – især billedsiden fremstiller universet fra sin bedste side, mens handlingen halter på mange punkter. Handlingen er skiftet ud med fællessang og konfettiprutter, hvilket placerer den endelige karakter baseret på den filmiske underholdning lidt i den middelmådige ende. Kigger man derimod efter en rigtig familiehyggefilm til popcorn og sofahygge, så sidder Trolls lige i skabet. Filmen er skabt til børnefamilier, og det skal man have in mente.

Release: 16-03-17 på Blu-ray.

Trolls trailer