onsdag, april 24, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: True Blood - sæson 6 (Blu-ray)

Anmeldelse: True Blood – sæson 6 (Blu-ray)

TRUEBLOODS6_BD_SC_3D_8e72a215

HBO-selskabet har længe været kendt for at være frie for den amerikanske censur, som har lagt en hæmsko på et utal af forskellige instruktører. Gennem dette selskab har instruktører og skabere mulighed for at fortælle deres historie uden forhindringer – det bliver derfor også brugt som trækplaster, da mange af produktionerne er præget af heftig vold, sex og masser af guilty pleasures. Dette er også gældende for den overnaturlige serie, True Blood, som nu er på deres sjette sæson.

Vi følger endnu en gang den unge servitrice Sookie Stackhouse(Anna Paquin), som forsøger at få en hverdag på benene igen efter sit møde med de overnaturlige væsner i seriens verden. Hendes tidligere elsker Bill har drukket blodet af Lillith, verdens første vampyr, og det har gjort ham til et uregerligt monster. Autoriteten er endelig blevet slået ud, men nu venter der en ny fare i horisonten – politikere og menneskene har fået større kendskab til de overnaturlige væsners tilstedeværelse, og med denne viden kommer også hadet. Pludselig kæmper vampyrer og andre skikkelser ikke længere blot mod deres egne racer og stammer, men må se sig nødsaget til at se deres ’føde’ som deres modstander.

På dette punkt i serien skal man tydeligvis være fan af universet, da den i og for sig ikke byder ind med nogle nye elementer, men i stedet udarbejder tematikkerne fra de foregående sæsoner. Serien samler ikke op på nogle af de tidligere aspekter af serien, men går i stedet for direkte til kødet for alle hardcore-fans. De samme figurer er vendt tilbage til hele virvaret, men det er lidt som om, at den tidligere gnist så småt er ved at være døende. Det virker nemlig lidt til, at serien er begyndt at arbejde sig henimod et niveau eller fokus, som skaberne ikke længere kan tøjle. Denne nye sæson har tydelige ligheder med bl.a. Supernatural og alle mulige vampyrfilm, og det virker ikke som om, at serien længere er sin helt egen. De ting som man forbandt med serien og som gjorde afsnittene yderst seværdige, er så småt ved at være udvandet og ført bag lyset. Det sker desværre med en masse storslåede serier, som kommer rigtig godt fra start – det ser man bl.a. efter min mening i Dexter og Lost, og det er en skam.

Hele situationen i serien er i langt større kaos end de foregående, og i stedet for at komme helt tæt på karaktererne, er det mere den overordnede, universelle handling, som fylder størstedelen af billedet. Det fungerer i og for sig også godt, men man savner alligevel lidt mere fokus på karakterudvikling. Der hvor sæsonen dog får sine pluspoint er på nogle opfindsomme drejninger og fokuspunkter i plottet – mens man savner den gamle kemi, kan man alligevel fryde sig lidt over de meget opfindsomme og detaljerede kampe mellem mennesket og vampyrer. Den politiske instans og de ’Blade’-lignende remedier gør flere aspekter af serien decideret underholdende og spændende. Hvis man ser i gennem fingrene med seriens mangelvare i form af sin egen originalitet, kan man se frem til 10 afsnit med interessante udviklinger på den tidligere historie. Effekterne er som i de foregående sæsoner aldeles velskabte, da man ikke er gået all-in med overdrevne make-up-effekter eller urealistiske virkemidler, men i stedet kombinerer serien med nogle velstrukturerede sammenfletninger af fiktion og virkelighed.

Samlet set er denne sjette sæson desværre den dårligste i franchisen, hvilket måske værner om, at serien snart spiller på sidste vers. Selvom dette er seriens dårligste sæson, så er den nødvendigvis ikke dårlig, men minder bare for lidt om de forgående. Derimod er opfindsomheden, effekterne og de solide plottwists med til at holde serien i live et stykke tid endnu.

Som i så mange andre serieudgivelser finder man de klassiske bagom-optagelser, hvor man får informationer omkring hvert afsnit. Desuden har man mulighed for at få et overblik over alle detaljerne i serien gennem et interaktivt arkiv over vigtige fokuspunkter.

Release: 02-06-14 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på True Blood – sæson 6

True Blood – sæson 6 Trailer