tirsdag, april 16, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: X-Men - Days of Future Past (Blu-ray Steelbook + 3D)

Anmeldelse: X-Men – Days of Future Past (Blu-ray Steelbook + 3D)

1

Marvel og Stan Lee er to navne, som man efterhånden ikke kan undgå at have kendskab til på den ene eller den anden måde – enten kender man dem for de klassiske og opfindsomme tegneserier, eller også kender man dem for deres formidable filmatiseringer af tegneserierne. En af deres mere prominente og hyppigst producerede franchises er uden tvivl X-Men-universet, som har glædet biografgængere siden den første film i 2000. alle filmene har bidraget med noget særligt og unikt, men ved synet af Days of Future Past virker hele udviklingen til at have ledt op til dette fantastiske øjeblik.

Vi følger en kriseramt verden flere år efter slutningen på The Wolverine, hvor mutanter bliver fundet og aflivet af regeringens egne robotter, The Sentinels. Mutanter kan på ingen måde hamle op med denne trussel, og ser sig nødsaget til at sende Wolverine (Hugh Jackman) tilbage i tiden for at forene Charles Xavier(James McAvoy) og Erik Lensherr (Michael Fassbender). Sammen skal de stoppe Raven (Jennifer Lawrence), hvis handlinger vil lede dem direkte ind på sporet af fremtidens dommedag. Kan de nå at stoppe udviklingen i tide, eller er fremtiden skrevet i sten?

Først og fremmest skal det siges, at dette er den absolut bedste kreation i X-Men-universet nogensinde! Skuespillet er fænomenalt, karaktererne er originale og unikke, og deres historie kommer for alvor til sin ret i denne utroligt velfortalte historie. Alle historier, aspekter og karakterer fra de tidligere kreationer har ledt op til denne endelige film, som for alvor viser, at de tidligere film har båret frugt i forhold til oplevelsen af denne syvende film. Manuskriptet er overvældende fantastisk og skruet sammen på en måde, man slet ikke havde forestillet sig – det er en kulmination, vi alle har ventet på, men aldrig vist, hvordan den skulle udføres.

Aldrig havde man troet, at man ville se en film, som formåede at kombinere den vellykkede historie i den originale trilogi med den nytænkende og fortidsfokuserede X-Men: First Class. Men fanboys over hele verden fik deres største ønske opfyldt, og filmen formår at leve mere end op til forventningerne af dette storslåede koncept. Man kunne godt frygte, at instruktør Bryan Singer havde undervurderet kompleksiteten, sværhedsgraden og ikke mindst strukturen af en sådan fortælling, men han viser bare en gang for alle, at han er og bliver den bedste instruktør indenfor franchisen.

Filmen rummer en god blanding af tidslig korrekthed i form af optagelser i de gamle kameraformer såsom 8mm-bånd samt en meget fornem scenografi, som skelner mellem fremtidige væsner og fortidige historiske øjeblikke. Lyden er fantastisk og byder på en sublim stemning hele vejen i gennem ved hjælp af en formidabel klimaksoptrapning. Balancen mellem originaliteten og nytænkende virkemidler åbner op for uanede virkemidler, og man bliver med det samme grebet af stemningen. Man kan se at hele konceptet er så vanvittigt gennemført, netop fordi at skaberne ikke har været så fokuseret på amerikanske, ensporede værdier, men lader sig inspirere og udvikle af internationale elementer og ignorerer sproglige barrierer.

Stilistisk set er filmen et vaskeægte mesterværk, da den formår at gøre mutanterne til en blanding mellem realistiske individer og overnaturlige væsner. Det er hverken for realistisk eller for kunstigt, men lige i midten, hvilket skaber en unik oplevelse af et univers som, på trods af sit urealistiske plot, virker utroligt tæt på vores virkelighed.  Den er spækket med fantastiske slowmotion-effekter og djævelsk velskabte, visuelle effekter med fokus på farve, kontraster og ikke mindst et gennemarbejdet, realistisk arbejde. Her bør man nævne grønskollingen Quicksilver, som på meget få minutter formår at lave en af de mest ikoniske scener i filmen. Tidsrejseelementet kan være svært at overskue, men hvis man tillader sig til forstå og sætte sig ind i det, så er man virkelig forberedt på en ubeskrivelig underholdende rejse ind i Marvel-universet.

3D-effekten giver en valgfri mulighed for at afprøve de visuelle elementer i en lidt større dybde og jeg må indrømme, at det fungerer ret godt. Filmen er i forvejen helt fænomenal i sin krydsklipning mellem fortid og fremtid, og de tredimensionelle effekter gør alligevel oplevelsen lidt anderledes. Det kan varmt anbefales, hvis man har det rette udstyr og gerne vil se sine yndlingskarakterer i fuld vigør.

Den er X-Men-franchisens svar på, hvad The Dark Knight var for Christopher Nolans Batman-fortælling – man oplever sandeligt en unik fortælling, som er skræddersyet til universet og desuden formår at udforske nogle elementer, som man slet ikke havde turdet tænke på. Jeg tvivler på, at kommende film i denne franchise vil kunne måle sig med denne ubeskriveligt underholdende film – det skulle da lige være den nyligt annoncerede X-Men: Apocalypse, som er sat til 2016 og igen instrueret af Bryan Singer, men det vil tiden vise.

Her finder man lidt over en times underholdning, som går helt tæt på konceptet – man får et indblik i, hvordan instruktøren har formået at udvikle konceptet og ikke sammenflette to historier i samme tidsrum. Man kommer tæt på effekterne og hvordan filmens tematik blev skabt, hvilket giver en interessant oplevelse af det hårde arbejde bag filmen – samlet set er bonusmaterialet ret underholdende og sætter fornemt prikken over i’et på denne fantastiske udgivelse.

Release: 23-10-14 på Blu-ray

Find forhandler og den bedste pris på X-Men – Days of Future Past

X-Men – Days of Future Past trailer