ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Xbox One

Anmeldelse: Xbox One

468px-Xbox_one_console_controller_too

Den længe ventede Xbox opgradering til den seneste konsolgeneration er endeligt landet i Danmark i september 2014, hvor vi nu også her på redaktionen har fået muligheden for at lege med Microsofts bud på gamernes drømmeprodukt. Efter en lidt bumpet start har man valgt at holde sig fra udskældte features, såsom Allways-online og i stedet fokusere på at bringe en spillekonsol, der var meget mere end blot til gaming og den har som mange allerede ved fået navnet Xbox One. Vi ser på om Xbox One lever op til de mange forventninger og om den er en værdig konkurrent til at tage kampen op mod de eksisterende på markedet.

Eftersom vores version var en Sunset Overdrive special edition bundle var pakken præget af spillets design og motiver, mens indholdet var Xbox One konsollen i en blank hvid farve, hvid trådløs controller med dertilhørende AA Duracell-batterier, samt spillet Sunset Overdrive på DLC (Download), 14-dages Xbox LIVE Gold og – desværre – endnu engang et monster af en strømforsyning.

Konsollen

Man kan skrivende stund vælge mellem to farver af Xbox One og vanen tro kommer der nok også flere specielle versioner med tiden inspireret af de store spiltitler, men ser man isoleret på standardversionen kan denne godt virke en smule voldsom i størrelsen når man har den stående på TV-bordet eller lignende steder, især hvis man har en af de andre next-gen konsoller stående ved siden af. Heldigvis er den hvide udgave placeret på mit hvide TV-bord, hvor den falder i med omgivelserne og dermed ikke bliver lagt mærke til ligeså nemt, som hvis den var helt sort. Trods sin størrelse er strømforsyningen separeret fra konsolenheden og er ikke besynderligt meget mindre end sin forgængers udskældte klods. Xbox One har dog et diskret design uden at være iøjenfaldende med for mange specielle træk eller kurver. I toppen er den højre side rillet på samme vis som den er det i siderne, hvor pladerne i siden dog er sorte, og skal altså give den luftstrøm der sikrer køling uden at larme, hvilket er måden, hvorpå Microsoft har forklaret den ekstra størrelse. Ganske rigtigt er larmen fra en Xbox One også yderst begrænset i forhold til eksempelvis de første Xbox 360, hvilket gør det til en fornøjelse at spille, selv i sene nattetimer, hvor man enten skal bruge headset eller skal skrue ned for TV’et i nogle hjem.

Xbox One tekniske specifikationer

• Skræddersyet APU fra AMD 1,75GHz Jaguar med otte kerner med 853 MHz til grafiksiden
  • 8 GB DDR3 RAM
  • 500 GB harddisl
  • WiFi 802.11n
  • 3 x USB 3.0
  • Bluray drev
  • Strømforbrug 66W i menu og 125W i spil

Det som gør Xbox One designet sleekt og rent selvom den faktisk er ganske stor er muligvis den kløgtige placering af porte og tilslutninger, som ligger bag ved konsollen pånær en enkelt USB-port i siden, som dog er diskret gemt væk i det sorte sidestykke. Dette betyder at hvis man har opladerkabler eller lignende sat til konsollen så er de gemt væk når de ikke er i brug, men på bagsiden finder man foruden de resterende to USB 3.0 porte også HDMI-in, HDMI-out, optisk, ethernet, Kinect-indgang og naturligvis indgangen til strøm. De mange muligheder med disse tilslutninger vil blive beskrevet i detaljer løbende i de kommende afsnit, men allerede nu tegner det til at Xbox One i sandheden er en multimediemaskine og ikke blot en spillekonsol.

xbox_one_console_wallpaper-other

Xbox One controlleren

Hvorfor ændre ved noget som er så anmelderrost som den tidligere generations controller, men Xbox mente altså at de kunne forbedre “perfektionen” og har dermed introduceret mere end fyrre innovationer, men vigtigst af alt er at Xbox One controlleren ligger godt i hænderne og knapperne føles nemt tilgængelige. Hos Microsoft tror man fortsat på at give brugerne valgmuligheden med at skull tilkøbe et genopladeligt batteri, hvis man ikke ønsker at anvende udskiftelige af slagsen, som ellers er det som medfølger, men udskiftelige batterier har aldrig været min kop te og spørgsmålet er når man nu alligevel giver muligheden, fair nok, men hvorfor ikke inkludere et genopladeligt et og lade folk der ønskr “friheden” ved udskiftelige selv at anskaffe disse i stedet. Et mini-surt opstød herfra, men det er måske ikke helt fortjent, for Xbox One controlleren holder faktisk ganske glimrende på batterierne og man kan sagtens få sig adskillige timers spilletid før de skal skiftes, hvilket dog ikke er det essentielle ved Xbox One controlleren. Det er for mit vedkommende impulse triggers, som gør en verden til forskel når man spiller for man får lige pludselig respons på action i sine spil direkte på fingerspidserne og det er en lille detalje, som dog virker ubeskriveligt godt. Ellers er det ligeledes nævneværdigt at Xbox One controllerens D-pad er forbedret og mens man på toppen har en microUSB port til tilslutning af konsollen så har man i bunden en adapter-indgang til headset gennem adapter. Det er altså ikke alle headsets der kan virke til, men med en officiel Xbox One adapter kan man slutte mange til, ligesom på konkurrentens (PS4). Xbox One controlleren er rar og behagelig at anvend selv efter timers spil og endnu en vigtig detalje er at Xbox logoet, som bruges til blandt andet at tænde for konsollen, skal holdes inde i lidt over et sekud førend konsollen tænder. På denne måde undgår man at tænde for sin konsol ved et uheld – hvilket Xbox One helt klart skal have tommelfingeren opad for.

Styresystem og menu

Man fristes til at sige at kender man Windows 8 fra den ene eller den anden platform, så vil man føle sig hjemme på en Xbox One, men da det ikke er alle som har opgraderet til Windows 8 eller i det hele taget benytter Windows kræver det naturligvis en lille gennemgang. Elementerne i Xbox One menuen er i såkaldte tiles og disse arrangeres efter hyppigst anvendte på startskærmen, mens resten ellers er inddelt i temaer, såsom foretrukne, start, venner og store. Tilsyneladende en ganske simpel opsætning, men i praksis er den faktisk ret så forvirrende for man søger nogle gange funktioner, som bare ikke er logiske at finde. Eksempelvis ledte jeg forgæves på et tidspunkt efter mine achievements for at se, hvad jeg havde fået støvet sammen i den seneste tid og det var ikke just nemt. Derimod har man en “måltavle” under fanen med sine venner, hvor man kan se, hvem der har været den mest aktive på det seneste til at indsamle netop disse achievements og det må siges at være en genial motiverende faktor, i hvert fald for et lettere konkurrencemenneske som mig selv. Efter at have brugt en del tid på Xbox One føler jeg mig fortsat ikke helt hjemme i menuen, omend jeg har lært, hvor de fleste ting jeg jævnligt bruger ligger.

dashboard xbox one horizon

En af de fornyelser som Xbox One ville bringe på banen for spillere verden over var at de kunne spille og nyde deres underholdning nærmest uforstyrret og flydende, hvilket de har valgt at gøre muligt ved at gøre konsollen lynende hurtig og derudover er der især en lille feature, som skiller sig ud og gør hele oplevelsen en smule unik. Det er funktionen “sidestil”, som gør brugeren i stand til at køre to sideløbende applikationer eller funktioner på en skærm. Kort fortalt gør det dig i stand til at snakke på Skype mens du spiller videre i dit spil, men der er også andre kombinationer mulige, som konstant bliver videreudviklet og det er derfor um sonnst at gå i detaljer, men muligheden foreligger og den er både nem at gå til og så virker den ganske flydende.

Socialt aspekt

Det har altid været nødvendigt at være abonnerende på Xbox LIVE Gold for at kunne spille online med sine venner på Xbox og med Xbox One er det heller ingen undtagelse, men det som denne multimedie-maskine giver af muligheder er alligevel mere pengene værd end det har været før. Med Xbox One lanceringen i sin tid annoncerede Microsoft også Games with gold eksempelvis, hvilket går ud på at man hver måned får gratis spil til sin Xbox One (og også Xbox 360, hvis man har sådan en), hvilket gør omkostningen til Xbox LIVE en smule nemmere at bære.

Det skal være sjovt at spille med og mod sine venner, men spiller man alene kan man ikke altid vise sine fedeste achievements, eller rettere sagt, det kunne man ikke før, men med Xbox One er der nu to muligheder for at hovere på for omverdenen. Den ene kræver ikke dybere forklaring og er “blot” integrationen med den verdenskendte twitch tv, som man kan streame sit gameplay til direkte fra Xbox One konsollen. Det kræver blot at man har en twitch account som man kan streame til og så kan man ellers (næsten) realtime vise hvad man spiller for tiden. Den anden mulighed er Xbox Ones Upload-funktion som gør det muligt at dele de sidste 90 sekunder af det man netop har spillet. Det vil sige at konsollen konstant optager for at man kan dele et fedt øjeblik med sine venner. Man kan ligeledes optage op til 5 minutters gameplay og redigere/dele efterfølgende. Streaming er tilsyneladende kommet for at blive spillenes fremtid så det er dejligt at man med Xbox One har det indbygget fra start.

Multimedie

Vi får altid at vide at Danmark er et lille marked nærmest når end man snakker om underholdning, og det må vel også være forklaringen på at der i den danske store findes et færre antal understøttede apps, end som eksempelvis blev præsenteret af Microsoft umiddelbart inden Xbo One lancerede. Viaplay er kommet med på vognen og sammen med Netflix og en del andre savner jeg personligt blot HBO, men det er da om ikke andet rart at se der er udvikling på området. For dem der kender og bruger Plex til deres hjemmeunderholdning er denne app nu også udviklet til konsollen, men det kræver desværre et abonnement på Plex pass, som heldigvis kan købes for livstid og giver andre fordele samtidigt med.

xbox one dashboard

Xbox One har dog også en feature som OneGuide og gør altså brugeren i stand til at se fjernsyn direkte gennem konsollen som har en HDMI-indgang og skulle man ikke have en Kinect sensor, så kan man erhverve si en IR-forlænger så konsollen kan skifte kanaler for en. Jeg har desværre ikke en understøttet setupboks med HDMI, men jeg trickede da konsollen til at tro at en af mine andre HDMI-enheder sendte TV-signalet igennem blot for at se hvordan det ville se ud, men på sigt kan vi forhåbentlig glæde os over en bedre integration og Microsoft har da også annonceret en kabel-TV-tuner til Xbox One, som vi kan vente på i spænding. Det virker egentlig ganske glimrende med at Xbox One har en HDMI-passthrough som hjælper, hvis man har et begrænset antal HDMI-indgange i fjernsynet, men jeg kunne kun få passthroughet til at virke, hvis konsollen også var tændt, så strømforbruget bliver dét større. Det var dog muligt at sidestille TV med spillet, så man altså kunne spille og se en fodboldkamp i højre hjørne samtidigt med. Her kunne det dog være rart at kunne styre størrelsen af fordelingen på sidestillingen, så man eksempelvis kunne dele skærmen med konen men man selv spillede.

Spilleoplevelsen

Xbox fans i Danmark har skulle vente næsten et år på at konsollen officielt kom til landet, men ventetiden har så også betydet at udvalget af spil til launch var betragteligt bedre end normalt kan man sige. Det er dette spiludvalg, der fortsætter med at gøre Xbox One til en yderst attraktiv konsol for der er en del at vælge mellem blandt de forskellige genrer og endda også for familier, der elsker sjov og ballade foran Kinect sensoren, som efter sigende også skulle have fået en del forbedringer på plads.

Det er uden tvivl at Xbox One har fået både ydelsesmæssig og grafisk forbedring i forhold til sin forgænger. Spillene viser mange flere detaljer og det i en højere opløsning. Man skal dog blot ikke forvente det samme enorme spring, som det var tilfældet mellem den første Xbox og Xbox 360 for forbedringerne har i denne omgang været mere på de mindre detaljer, som presser hardwaren til det yderste. Personligt sidder jeg med både en PS4 og Xbox One hjemme og grafisk er der ikke noget at sætte en finger på for begge konsoller giver en fantastisk indlevende spilleoplevelse takket være god og stabil framerate samt flotte farver og detaljer. Dermed bør dette ikke være den afgørende faktor når man skal vælge. Især spil som Forza Motorsport 5 er helt igennem fantastiske på Xbox One med nærmest fotorealistiske biler i show-room, som naturligvis øge spilleglæden en bette smule.

Hvis man er på udkig efter en ny konsol for tiden så er mit bud altid at man vælger det som ens venner har, men hvis man er blandt de første til at sætte standarden, så er Xbox One efter min ydmyge mening, bestemt et kig værdig, for den byder på en bred multimedieoplevelse med masser af apps og gode spil. Spillene er det som på skrivende stund skiller Xbox One fra konkurrenterne og faktisk gør Xbox One til pt. det bedste valg for mit vedkommende, for der er et stort udvalg af spil indenfor alle genrer man kan hygge sig gevaldigt med. Grafisk og ydelsesmæssigt skuffer Xbox One bestemt heller ikke, så der er massevis af potentielt brugte timer foran skærmen med Xbox One controlleren i hånden eller på bordet, mens man spiller eller ser TV. Husk dog at gøre lidt ekstra plads til den på TV-bordet inden du får den med hjem.

• Performance og flow
  • Controller-design
  • Spiludvalg