kontor

Når man snakker om arbejdsskader, tænker de fleste umiddelbart på håndværkere eller bygningsarbejdere, der falder ned fra stilladser eller kommer til skade med værktøj. Men faktisk er det mindst lige så vigtigt at tage forholdsregler imod arbejdsskader for landets mange kontorarbejdere. Det er klart, at der ikke er lige så mange akut-ulykker på et kontor, men til gengæld er der flere og flere, der bliver ramt af længerevarende skader på grund af mange timers gentagen computerarbejde.

I dag arbejder en stor del af danskerne hele dagen foran en computer. Undersøgelser viser at hver tredje af os oplever smerter i nakke og skuldre i forbindelse med vores arbejde. Dette kan nemt udvikle sig til værre, og mere permanente skader.

3 gode råd til at forebygge kontorskader

  1. Sørg for at indrette kontorpladsen korrekt. Smerterne opstår af, at man sidder bøjet over et tastatur hele dagen i den samme, fastlåste stilling, samt af for mange gentagne muskelbevægelser forårsaget af f.eks. museklik. Der findes et stort udvalg af udstyr, til at afhjælpe dette. Dette inkluderer f.eks. den berømte mousetrapper, samt diverse ergonomiske støttepuder.
  2. Sørg for at røre dig i løbet af dagen. Det er vigtigt ikke at sidde i den samme stilling i for lang tid af gangen. Indlæg faste pauser af et eller to minutters varighed, hvor du lige strækker benene og armene. Det kan også være et par hop eller et dansetrin. Gå ned efter kaffe, eller bare hen i den anden afdeling for at snakke, i stedet for at tage telefonen eller sende en e-mail.
    Et hæve-sænkebord er i dag tæt på standard, men langt de færreste bruger det aktivt. Sørg for at variere din arbejdsstilling i løbet af dagen, så du både sidder ned og står op undervejs.
  3. Mindsk stressen. Det er påvist at de såkaldte psykosociale faktorer også påvirker fysikken og det fysiologiske. Når vi er under mentalt pres, spænder vi automatisk for meget i kroppen, og disse spændinder kan lige så vel give varige smerter i hoved, ryg og nakke.

Læs mere om kontorskader her om og om hvad du kan gøre for at forebygge dem.