ForsideAnmeldelserComputer tilbehørTest: Logitech G13 Advanced Gameboard

Test: Logitech G13 Advanced Gameboard

Et almindeligt tastatur har omkring 105 taster plus minus, men de fleste spil udnytter en brøkdel af disse taster, hvorfor det føles helt naturligt at have et dedikeret område til at placere sine genveje, såsom omkring WASD tasterne, som man er vant til alligevel. Man kunne dog også tage skridtet videre, som det er tilfældet med Logitech G13 advanced gameboardet, som med sine 25 programmerbare knapper giver dig de mest essentielle funktioner lige ved hånden. Samtidigt meed at der er tale om et dedikeret område er formen også lavet således at den passer til at ens hånd hviler på siden af den. Testen her går i dybden omkring dens praktiske anvendelse og om man kan forvente en fordel overfor et almindeligt tastatur.

Æsken til Logitech G13 fylder omtrent det man forventer at et lille udsnit af et tastatur ville gøre sammen med en håndledsstøtte, for det er denne håndledsstøtte som gør at Logitech G13 er en smule høj, eller dyb om man vil. I selve æsken er der dog ikke meget andet end tastatur og manual at finde. Beskedent indhold, men andet har man i og for sig heller ikke brug for. Klistermærker mindes jeg ikke Logitech har opereret med og det overlever vi nok uden.

Hvis man forestiller sig Logitech G13 som bare et eksternt tastatur med 25 dedikerede knapper, som man kan gøre med hvad man vil tager man fejl. Det handler om meget mere end blot at separere et antal knapper for at gøre det mere overskueligt at spille på.

Logitech G13 placerer ganske vidst knapperne så de er nemmere tilgængelige med fingrene, men der ligger lidt mere i det end blot som så. Hvis man skal starte fra en ende af så har man fra bunden af enheden en opadgående håndledsstøtte med en hård gummi belægning. Herefter går enheden i en konkav bue nedad, hvor tasterne begynder at dukke op. Det vil sige at tasterne ikke er på højde med hinanden.

De første fire rækker af taster er at ligestille med de taster man finder på et almindeligt tastatur, selvom de har forskellig størrelse fra hinanden afhængigt af, hvor på tastaturet de befinder sig. Dette gør dem en smule nemmere at kende fra hinanden, men markeringen på de centrale taster, som bare er en lille fordybning er meget svær at føle sig frem til, så det synes jeg ikke er den optimale løsning. Man kommer nogle gange i tvivl om man har placeret hånden korrekt og det havde været bedre med en rug forhøjning, som man finder det på F og J tasterne generelt. Det havde været nemmere at føle sig frem til tasterne hurtigt og uden at skulle kigge ned på tastaturet.

Den næste række af taster er makroer og kan bruges til forskellige profiler under den samme profil, således at man har forskellige funktioner for den samme tast, selvom profilen for det enkelte spil er loadet. Det giver god mening, hvis man eksempelvis spiller strategi, såsom StarCraft, og ens genveje for Zerg er forskellige fra Terran. Eller hvis man spiller skydespil som Battlefield og de forskellige klasser måske har forskellige indstillinger og genveje på tasterne.

Den sidste række af taster lader brugeren styre profilvalg, valg på skærmen og belysning. Der er nemlig et lille gamepanel-display i toppen af Logitech G13, som lader brugeren indstille forskellige informationer her. Det kan være alt fra in-game information til nyheder, ur, stopur og andre ting.

Tasterne på Logitech G13 er i øvrigt med baggrundsbelysning i forskellige farver. Belysningen er ganske velkommen efter min mening for det kan godt være nogen kan lide de funktioner dette stiller til rådighed. For mit eget vedkommende plejer lys at være en fin måde at identificere ens profiler på, men på Logitech G13 kan man også lade displayet fortælle en om det samme. Når displayet bruges til noget er det dog ganske fint. Belysningen er dog ikke nær så kraftig som man ellers ser det i andre produkter fra både Logitech selv eller deres konkurrenter.

Mellem håndledsstøtten og tasterne er der i øvrigt en lille styrepind, som man normalt finder på controllere, samt to ekstra taster omkring denne. Helt naturligt hviler ens tommelfinger netop her når man hviler hånden på Logitech G13 gameboardet.

Bagsiden af Logitech G13 er med adskillige gummifødder af forskellige størrelser, som skal være med til at sikre den på skrivebordet, så den ikke bevæger sig rundt. Dette gør de egentlig ganske fint og jeg følte ikke dette var en udfordring mens jeg spillede, hverken når jeg havde gameboardet på skrivebordet eller på musemåtten.

Spørgsmålet der i virkeligheden ønskes besvaret ved en test af et eksternt tastatur som Logitech G13 er vel, hvorvidt den giver en bedre spiloplevelse eller sågar en fordel over et almindeligt tastatur. Da det kræver en del tilvænning med en helt ny måde at spille på, så kan det være at give et objektivt syn herpå, da en indlæringskurve for en som mig kan være helt anderledes for ethvert andet individ og det i både den positive såvel som den negative forstand.

Tasterne

Min egen erfaring med Logitech G13 var en blandet fornøjelse for at være helt ærlig. Det skyldes at de 25 taster, som den er udstyret med, er placeret på et relativt lille areal. Trods dette føler jeg at tastaturet er for bredt fordi man har to rækker af taster til venstre fra hvad man kan ligestille med WASD tasterne, altså de taster man naturligt hviler sine fingre på. Årsagen til at dette er en udfordring er fordi man (læs “jeg”) har svært ved at ramme de rigtige taster i den rigtige række eller kolonne om man vil.

Ovenstående problematik er dog noget som gør sig gældende i spil, der benytter mange taster og Logitech G13s fordel viser sig egentlig ved lidt noget andet. Det er komforten ved at have et tastatur, der nærmest er formet efter ens hånd, lidt ligesom musen er det i den anden hånd. Det betyder at Logitech G13 efter min erfaring i hvert fald er mere behagelig at spille på end et almindeligt tastatur, som er beregnet til at skrive på.

Tasterne har både en forskellig størrelse, men også en forskellig hældning, hvilket gør at den føles nærmest naturlig at hvile hånden på. I mange spil er 25 taster mere end rigeligt, men det kan faktisk selv i skydespil blive en begrænsning, hvis man er vant til at benytte mange genveje. For eksempel har Battlefield serien F-tasterne til forskellige positioner i tanks og lignende. Det, oveni alle de andre taster, kan blive en udfordring for Logitech G13 at hamle op med.

Man vælger selv om man vil have tasterne til at agere som almindelige taster eller om man vil indspille nogle makro-funktioner, som den enkelte tast så eksekverer, såsom en tastekombination bestående af Q+E+W eller lignende. Dette giver spilleren mere frihed og sikrer at kombinationer ikke bliver misset.

The shroom

Det lille joypad i bunden af Logitech G13 er egentlig også en god tanke, da man kan indstille denne til forskellige taster fra tastaturet, så fx bevægelser bliver gjort på den i stedet for på WASD eller almindelige taster. Reaktionstiden på denne kan dog være en udfordring. Årsagen til at jeg siger kan er fordi den egentlig ikke har en så slem dead-zone, men problemet ligger i at den har lidt modstand når man skal bevæge den, hvilket gør at man laver pludselige bevægelser når man i virkeligheden vil snige sig frem. Det kræver en smule Fingerspitzgefühl, men man vænner sig nogenlunde til det.

Infoskærmen

Til trods for at man under kampens hede ikke har så meget tid til at kigge ned på sit tastatur, så kan det være meget rart at kunne følge med i sin statistik og performance eller andre ting mens man eksempelvis venter på at respawne. Her kommer den indbyggede skærm på Logitech G13 ind i billedet. Denne giver spilleren mulighed for at lade skærmen vise forskellige ting afhængigt af hvad man ønsker og har behov for. Man kan have et stopur klar eller et RSS-feed med nyheder fra ens favorit nyhedssite.

Man har også en lang liste af spil og applikationer, der understøtter denne skærm og kan føde den med information mens man spiller. Der er dog tale om ældre titler og man har ikke siden udviklet til Logitech G13, hvilket er ganske ærgerligt. Det skal siges at Logitech G13 har en del år på bagen og blev introduceret tilbage i 2008. Dét taget i betragtning synes jeg faktisk at den er ret imponerende og spiller fint sammen med nyere Logitech produkter.

Personligt brugte jeg dog skærmen til at have FRAPS kørende. Ikke så meget fordi at FPS tælleren generer mig på selve skærmen, men fordi (1) Logitech G13 ikke understøtter de spil jeg spiller og (2) så får man udover et tal også en kurve, således at man kan se en udvikling på frameraten. Derudover brugte jeg den til RSS feedet for at kunne læse nyhedsoverskrifter mens jeg spillede så skærmen blev i hvert fald anvendt.

//media.ereviews.dk/#!album-231

Hvis man ser bort fra at skærmen ikke kan bruges til nyere spil, så er Logitech G13 en ganske glimrende addering til skrivebordet. Forudsat man har nok i de 25 taster den stiller til rådighed og det gælder vel egentlig de fleste simplere spil, såsom CS:GO, LoL osv. Kort fortalt er Logitech G13 en fremragende supplering til skrivebordet, som giver en mere behagelig spilleoplevelse og med fokus på at de rigtige taster er lige ved hånden. Skærmen er en fin detalje og det er kun ærgerligt softwaren ikke er opdateret til senere spil, men man kan alligevel sagtens få fin brug af den.

• Behagelig at anvende
  • Alle taster er programmerbare
  • Skærmen (trods sine begrænsninger)