onsdag, april 24, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Philips Hue

Test: Philips Hue

8718291547778-IMS-en_NZ

Personligt lys er hvad Philips selv siger om deres Philips Hue serie og det er egentlig det tætteste man kommer på at forklare, hvad det er Philips Hue er. Har du altid ønsket at kunne sætte stemningen i hjemmet med forskellig belysning men manglet muligheden så er Philips Hue netop noget for dig.

Ydresiden af pakken til Philips Hue føles en smule lækker med regnbuens farver på til at indikere dens funktionalitet og indholdet er også ganske nydeligt præsenteret, bestående af en såkaldt bro-enhed, to LED-pærer, netværkskabel og strømadapter til broen. Bemærk at Philips Hue sæt findes i forskellige størrelser og vores udgave var så med to pærer.

Idet man tager bridgen og LED-pærerne ud af boksen får man indtrykket af at de er fra forskellige tidsperioder, planeter eller blot producenter, for mens LED-pærerne er af ganske fin finish og et lækkert design med et fint feel, så er bridgen ganske enkelt for plastik-agtig. Til det overordnede designs forsvar skal bridgen for de fleste nok stå gemt inde i et skab alligevel, men pærerne skal vel på samme måde screenes væk så den bortforklaring går ikke helt. Det virker ikke til at det har været for at spare på kosten for prisen er ganske vist deropaf.

Bridgen er en hvid cirkulær boks med LED-indikatorer og en knap på toppen, mens siden består af indgang til LAN-kabel og strømstik. Den virker out of the box og skal blot parres med den gratis app fra app storen til din smart enhed. De to medfølgende pærer skal blot sættes i en E27 sokkel og tændes for at de kan blive registreret. Det er faktisk så simpelt som det lyder til at være.

I selve appen kan man vælge at styre scener eller enkelte lamper hver for sig. Ved scener har man nogle forudindstillede farvesammensætninger, som Philips Hue præsenterer dig for, men du kan hurtigt tilføje dine egne ved at tage billeder eller kigge i eksisterende og vælge farver fra disse billeder hurtigt og enkelt. Uanset hvilken farve og styrke man dog vælger så føler jeg ikke at Philips Hue kan erstatte den primære belysning i en større stue med mindre man anskaffer sig lidt flere pærer end de to, der følger med.Philips_718532a

Hvis man ønsker at blive vækket hver morgen eller blot at stuen er lyst op i en bestemt scene på et bestemt tidspunkt på dagen så er det muligt at benytte sig af alarmer eller timere. Alarmen i Philips Hue gør det at den langsomt simulerer en solopgang og lyser fuldt ud på det angivne tidspunkt, mens en timer bruges til at tænde en bestemt scene når et tidsinterval er nået. Specielt godt hvis man ønsker at tage en morfar midt om dagen og blive vækket med en simuleret solopgang i stedet for en hæsblæsende alarm fra mobiltelefonen.

Ved at oprette et geografisk hegn, geofence, med Philips Hue kan man fortælle sit system at det skal slukke alle lys når man forlader hjemmet eller at man skal have en bestemt scene klar og ventende på en når man kommer hjem. Denne funktion har jeg lært at elske for så behøver jeg ikke huske at slukke lyset når jeg er på vej ud af døren og hvis jeg har fået skoene på behøver jeg da slet ikke tage dem af for at slukke lyset.

20150528_040013000_iOS

Der er som det kan ses meget Philips Hue kan ved hjælp af den officielle app, men fra selve appen bliver man faktisk opfordret til at kigge på det ellers store udvalg af andre apps, som er udviklet af andre. Der er et hav og vi vil derfor her ikke komme med en lang liste af anbefalinger, men blot nævne at der er et hav af muligheder og der er adskillige apps der giver helt særlig funktioner i forhold til originalen. Eksempelvis har man Hue Party appen, som bruger din telefons mikrofon til at skifte lys til musikken. Selvom der er et lille delay på så giver det fantastisk liv til festen.

20150528_040050000_iOS

Desværre, fristes vi til at skrive, er der også en funktion som Philips Hue muliggør, men uden at vi er i stand til at teste dette og det er faktisk muligheden for at få sit Philips fjernsyn med ambilight til at spille sammen med Philips Hue, således at filmoplevelsen bliver endnu større. Det er dog værd at tage i betragtning for dem der har et sådant setup.

Når man tænker på hvor simpelt det egentlig lyder at en LED-lampe kan skifte lys så er det overraskende, hvor meget Philips Hue alligevel formår at forbløffe én, med sin simple og alligevel mangfoldige funktionalitet. Man får et helt andet syn på belysningen i sit hjem og man kan bruge lys til at skabe stemning, skabe energi, vække én om morgenen og meget mere. Selvom prisen er en smule høj for “blot” et par pærer der kan styres via telefonen, så er det faktisk pengene værd med den bekvemmelighed det giver det smarte hjem. Philips Hue får helt klart thumbs up herfra.

• Fantastiske muligheder
  • Mange apps understøtter teknologien
  • Alarmfunktionen