ForsideAnmeldelserTest: PocketBook Basic Touch e-bogslæser

Test: PocketBook Basic Touch e-bogslæser

Hvis du nyder at læse en god bog, men kunne tænke dig en smule mere bekvemmelighed med at have et par stykker med dig på ferie og lignende så er det måske tid til at tage et kig på en e-bogslæser. Her skal vi netop til at se nærmere på en PocketBook Basic Touch, som er en e-bogslæser med masser af features.

Det ville ikke være forkert at sige at både kassen og indholdet til PocketBook Basic Touch er minimalistisk. Det er nydeligt pakket ned og indholdet består blot af selve e-bogslæseren, micro-USB kabel og en manual. Mere skal der vel heller ikke til.

PocketBook Basic Touch sspecifikationer

• Display: 6″ E Ink Pearl™ 600×800
  • Størrrelse: 174,4 * 114,6 * 8,3 mm
  • Vægt: 191 gram
  • Li-Ion 1300 mAh batteri
  • 1 GHz processor
  • 256 MB RAM
  • 4 GB intern hukommelse + op til 32 GB microSD
  • Wi-Fi 802.11b/g/n
  • Understøttede formater: EPUB DRM, EPUB, PDF DRM, PDF, FB2, FB2.ZIP, TXT, DJVU, HTML, DOC, DOCX, RTF, CHM, TCR, PRC (MOBI)

PocketBook Basic Touch har en mat overflade, som i vores testeksemplar var sort på bagsiden og hvid på fronten. Det gjorde den dejlig at røre ved og den var modstandsdygtig over for fedtfingre, men en blank overflade havde nok betydet den var mindre glat og stod bedre fast i hånden, hvis man som jeg foretrak at læse ved brug af én hånd. Der er en temmelig tyk kant rundt om skærmen og især i bunden, hvor der dog er gjort plads til fire knapper. Hvis det er på bekostning af denne ekstra bredde at man har været i stand til at gøre PocketBook Basic Touch så tynd som den er så vil jeg sige man har valgt rigtigt. Med sin slanke profil er PocketBook Basic Touch nem at have med sig rundt og jeg var endda i stand til at have den med mig i jakkelommen på to af mine jakker.624basic-touch_grey_ru_front-bottom-rightrender

Når vi nu er ved størrelse og form så er det nævneværdigt at notere at 6″ faktisk er en ganske fornuftig størrelse til at læse bøger på. Til trods for at nogle nyere telefoner, a.k.a. phablets, er ved at være oppe i denne størrelse, men man skal efter min mening ikke se PocketBook Basic Touch som værende en tablet. Den har rigtigt nok Wi-Fi, browser og Dropbox integration, men det er ikke dens kernekompetence. Den slanke profil og at bagsiden er udstyret med et lille hak gør den utrolig nem at betjene med en hånd. Det lille hak gør at den ikke glider ud af håndfladen så nemt, men når man ligger ned er det den lave vægt der gør forskellen og uden at vide hvor meget en bog vejer vil jeg skyde på at en stor en af slagsen sagtens kan veje mere end PocketBook Basic Touch’s 191 gram.

For dem der ikke nødvendigvis kender til E Ink teknologien så vil skærmen på PocketBook Basic Touch virke en smule mat og knap så skarp ved første øjekast og i menuerne, men der hvor denne teknologi viser sin klare styrke er ved e-bogsoptimeret tekst for det giver en fornemmelse af at man sidder og læser i en bog og dermed bibeholder man lidt den charme en bog nu engang har og samtidigt har skærmen ikke genskær, hvorfor man kan læse ude i haven uden problemer, som man ellers ville opleve med en almindelig tablet. Digitaliseringen i form af en e-bogslæser som PocketBook Basic Touch giver dog adskillige fordele. Eksempelvis er der i bunden af PocketBook Basic Touch ved siden af indgangen til opladning en microSD- indgang så man kan udvide hukommelsen og altså den mængde af bøger man kan have med sig. Personligt læser jeg langt mindre end 2.000 bøger ad gangen, hvilket der cirka er plads til på den indbyggede hukommelse af 4 GB. Hvis man dog vil have hele sin samling af noter, pdf’er osv. med så er det naturligvis velkomment at man kan udvide hukommelsen på denne måde, men jeg vil gætte på at det for de flestes vedkommende ikke vil være nødvendigt. Desuden er der en mellemløsning, idet PocketBook Basic Touch understøtter synkronisering med Dropbox, hvor man kan have sine bøger i skyen og trække ned efter behov, hvilket naturligvis kræver man har WiFi adgang til internettet, men det er nu heldigvis temmelig udbredt herhjemme.624basic-touch_grey_ru_frontrender_0

Interfacet på PocketBook Basic Touch er ganske simpelt og hovedmenuen består af de sidst åbnede emner/bøger mens bunden giver links til diverse applikationer og indstillinger. Det er temmelig nemt at navigere rundt og finde de ting man har behov for, selvom touch-funktionen ikke er på niveau med de populære tablets derude så lever de op til formålet. Mens man læser en bog kan man lave noter undervejs og disse bliver så også gemt så man senere kan tilgå dem. Man kan under læsningen også anvende ordbog for at slå ord op man vil have oversat eller defineret. Med Wi-Fi får man også flere muligheder med sig og man kan også browse om man har lyst, men dette er en nice-to-have feature, idet PocketBook Basic Touch simpelthen ikke er stærk nok til at arbejde hurtigt nok og skærmen er ikke optimeret til den hurtige opdatering man ellers ville forvente når man browser rundt på hjemmesider. Det er dog muligt at tilmelde sig RSS-feeds og på den måde blive opdateret på de emner der interesser en mest muligt for at læse dem på farten.

Her mere end en måned efter at have startet PocketBook Basic Touch op for første gang er der stadig cirka 50% batteri tilbage for mit vedkommende. Jeg er bestemt ikke heavy user og har nok brugt den cirka en halv time hver dag, så at den kan holde i en måned for andre brugere tror jeg gerne på. Altså endnu en fordel af E Ink skærmen frem for en stor lækker tabletskærm med alle mulige farver. PocketBook Basic Touch gør det den er bygget til og det er at levere en bog-oplevelse i digital form.

Jeg er blevet temmelig glad for PocketBook Basic Touch, som bringer lidt nyt liv i en digital læseoplevelse ved at levere en skærm, der ikke nødvendigvis har den hurtigste opdateringsfrekvens, om end hurtig nok til at man ikke er forstyrret i sin læsning. Knapperne er nemt tilgængelige så man kan benytte den med en hånd. Den fantastisk lange batteritid gør PocketBook Basic Touch til en god følgesvend og opladningen foregår gennem et microUSB, hvilket er til at skaffe de fleste steder i dag så man nok sjældent rigtigt løber tør for strøm. At læse på den 6″ store E Ink skærm er simpelthen dejligt og føles som en almindelig bog og teksten står skaprt. Hvis man skal nævne noget, hvor PocketBook Basic Touch falder lidt tilbage i forhold til hvad der ellers kunne ses som konkurrencen, så er det mangel på belysning i skærmen, som ellers ville gøre at man kan læse i mørke omgivelser også. Ellers føler jeg at digitaliseringen af bøger tydeligvis bringer flere fordele end ulemper med sig.

• God og skarp skærm
  • Masser af features
  • Wi-Fi