ForsideAnmeldelserTest: Raumfeld One M

Test: Raumfeld One M

LLO_0641

Raumfeld er et nyt mærke på det danske marked, og deres produkter er alle trådløse streaming højttalere, som tager konkurrencen op med de etablerede spillere på markedet, som f.eks. Sonos. De har produkter lige fra den lille “køkkenradio” model, til store fritstående gulvhøjttalere! Vi skal se på en af de lidt mindre, kompakte modeller i deres sortiment, deres Raumfeld One M.

Hvad er der i kassen

Jeg har faktisk modtaget to produkter til test, det ene er Raumfeld One M, og det andet er en Raumfeld Extender. Mere om funktionaliteten af de to produkter senere.

Raumfeld One M kommer godt pakket ind i en kasse med udskåret skumindlæg der beskytter højttaleren godt. I kassen finder vi Raumfeld One M, en standard strømledning, et netværkskabel og en brugsvejledning.

Wifi hosten, Raumfeld Extender, kommer i en kompakt brun papæske, med Raumfeld Extender, universal strømforsyning, og et fladt netværkskabel.

Specifikationer

Her er udvalgte specifikationer på Raumfeld One M:

Playback
ASF
MP3
WMA
WAV
AAC
FLAC
OGG
Supported samplingrates up to 192 kHz (needs high bandwidth)
Supports gapless playback

Electronics
Maximum number of items     150000
Infrastructure mode     Yes
WLAN Standards     802.11b/g/n
Maximum WLAN range     40,00 m
WLAN encryption     WPA, WPA2
10/100-Mbit/s Ethernet     Yes
Lowest frequency (-3 dB)     62 Hz
Amplifier technology     Class D
Amplifier configuration     2.1
Amplifier channels     3
Power output capacity impulse (peak) Satellite     32 W
Power output capacity impulse (peak) Bass     56 W
Power output capacity sinus (RMS) Satellite     25 W
Power output capacity sinus (RMS) Bass     50 W
Standby-Function     Yes
Standby-Power consumption     0,40 watt
Maximum power consumption     150 watt
Storage for settings when disconnected     Yes
Automatic on/off     Yes

Raumfeld One M en kompakt, men tung enhed på næsten 5 kilo. Den er lavet i et syntetisk materiale der minder om hvidlakeret træ, med sort (fastmonteret) frontstof. Den bliver styret af en app på mobilen.

LLO_0641

Den har skrå sider, og et ret flot, lidt retro design. Den står på to store flader af gummi så den ikke hopper rundt når man skruer højt op.

LLO_0642

I midten sidder en volumenkontrol, og til højre for den, en tænd/standby knap. De to lysdioder indikerer om Raumfeld One M er tændt, og om den har forbindelse til netværket. Under volumenkontrollen sidder der 4 trykknapper. De kan nemt indstilles til at starte en playliste, et album eller en netradiostation. Det gøres ganske simpelt ved at holde knappen ned i 3 sekunder mens albummet, playlisten eller radiostationen spiller. Derefter kan man starte det valgte igen ved et kort tryk på den valgte knap. Så behøver man ikke at finde sin mobil frem hvis man bare vil høre f.eks. radio om morgen, eller en bestemt playliste. Lækker feature der virker rigtigt godt i dagligdagen.

Bag frontstoffet gemmer der sig to diskanter på 25 mm, og to mellemtone højttalere på 65 mm. Og på trods af det kompakte kabinet på ca 41 cm x 18 cm x 21, så er der også blevet plads til en 130 mm subwoofer i bunden af kabinettet!

LLO_0644

Til sammen kan de 5 højttalere yde hele 120 watt musik effekt. Det er altså en højttaler der kan spille højt! Den spiller uden problemer en stue op, også til festniveau, på trods af den beskedne størrelse.

LLO_0649

På bagsiden er der en basrefleksport der gør at den spiller ned til 62 Hz (-3 dB) i det forholdsvis lille kabinet på 6 liter. Til venstre for porten sidder en mekanisk tænd/sluk kontakt der slukker helt for Raumfeld One M. Under den, stikket til strømkablet. Til højre sidder to stik til line-in input. Under dem, et ethernetstik der bliver brugt til den første opsætning, eller hvis man vil køre uden trådløs forbindelse. Under stikket er der et USB stik til en ekstern disk eller USB stik med musik på. Til sidst er der et hul til en reset-funktion og en setup-knap der bruges under først indstilling af Raumfeld One M.

Raumfeld One M kan tilsluttes til dit eksisterende wifi, men hvis man har planer om mere end en Raumfeld enhed i hjemmet (eller der ikke er god wifi dækning hvor man vil have One M stående), så skal man have en Raumfeld Expand. Det er et lille wifi access-point der også fungerer som center for indstillingerne og databasen (med helt op til 200.000 sange) for dit musikbibliotek, så flere Raumfeld enheder kan dele indstillinger og musik.

LLO_0652

Der er en lille enhed i sort og hvid plastik, med to antenner bagerst.

LLO_0653

Bagerst sidder der er et stik til strøm, et USB stik til f.eks. ekstern harddisk  med musik, og så sidder der en ethernetstik. Ved siden at ethernetstikket er der et hul til en reset funktion, og en setup-knap.

Som sagt, så er Raumfeld Expand ikke nødvendig hvis man kun har en enkelt Raumfeld enhed i hjemmet. Da jeg kun havde en enhed til rådighed under min test, så har jeg både testet med Raumfeld One M på mit Wifi, og med Raumfeld Expander. Fordelen ved Raumfeld Expander var et den første setup var en smule simplere, men dog på ingen måder kompliceret hvis man brugte sit eget wifi.

Betjeningen og den første indstilling foregår via Raumfelds mobil app. Første gang man starter den, og har tændt Raumfeld One M, så følger man en simpel guide i app’en for at få Raumfeld One M på netværket, og til at udpege hvor ens musik er placeret. Det kræver at man kortvarigt skal tilkoble Raumfeld One M til netværket med et kabel, men derefter virker den fint trådløst, med eller uden Expand.

IMG_3526

Da man bruger Raumfeld app’en til at betjene Raumfeld One M med, så er det vigtigt at den er reagerer hurtigt og er intuitiv. Og her rammer Raumfeld helt rigtigt! Jeg er vild med designet, og den reagerer præcist så hurtigt som man forventer. Har man før betjent en streaming højttaler, så er der ikke de store vanskeligheder ved at finde rundt i Raumfelds app. Raumfeld One M understøtter mange musikkilder, lige fra lokal musik på netværket, en PC eller NAS, til internetradio via TuneIn, til streaming via det Tidal, WiMP, Spotify og Napster. Jeg har testet Raumfeld app’en på en iPhone 6.

IMG_3528

Når man har lyttet til musik, så er der to skærmbilleder der bliver fyldt op i app’en. Det ene er seneste afspillede musik, så man kan gå tilbage og se hvad der er blevet spillet.

IMG_3530

Og scroller man endnu en skærm til højre, så får man en oversigt over personlige favoritter, baseret på hvor tit numrene er blevet afspillet.

IMG_3531

Bege dele er ret smart, for personligt så lytter jeg ofte til de samme numre igen, og så er de nemme at finde frem. En anden ting jeg oplevede med app’en var at den selv finder thumbnails (små billeder) af kunsterne når man sortere musiksamlingen på kunstner. Om den også gør det når man sorterer på Album ved jeg ikke, da jeg allerede har coverbilleder til langt de fleste albums i min samling.

App’en virker fornuftig, og designet af Raumfeld One M er flot. Men som enhver anden højttaler, så er det vigtigste nu engang lyden. Her kan Raumfeld One M som sagt spille temmelig højt uden at forvrænge. Bassen mixer sig godt med diskant og mellemtone. Det er faktisk så godt slag i bassen at det kunne mærkes i gulvet i stuen, da jeg testede den på kontoret i kælderen. Der hvor den skuffer lidt er at der en svag susen i højttaleren, der nemt kan høres hvis man sidder tæt på Raumfeld One M og lytter til musik ved lav styrke. Det tyder på at afskærmningen af forstærkeren godt kunne være bedre, for det lyder som om at enten strømforsyningen eller Wifi’en støjer ind i forstærkerdelen. Det er som sagt kun tydeligt hvis man sidder tæt på Raumfeld One M, men det er alligevel et ærgerligt hak i oplevelsen af et ellers rigtigt lækkert produkt. Og fordi at højre og venstre kanal sidder så tæt sammen i Raumfeld One M kabinettet, så er det naturligvis ingen hørbar stereo-oplevelse. Noget som alle andre kompakte højttalere også lider under. Når det er sagt, så spiller den ganske godt. Stemmer lyder godt, og diskanten er klar, og f.eks. trommer lyder troværdige, kontante og tørre i anslaget. Musikken kunne måske være lidt mere luftig og åben, nogle numre har tendens til at lyde lidt indeklemt. Det er dog en højttaler der er ret kritisk med kvaliteten af musik filerne. Afspiller man filer i lav bit-rate, eller dårligt rippet, så lider lyden under det. Hvis man derimod sender højopløst musik i god bitrate til Raumfeld One M, så kvitterer den med en rigtig god og detaljeret gengivelse af musikken. Specielt akustisk musik lyder forrygende på Raumfeld One M, men den klarer også Dubsteb, Rock og Pop ganske fint. Dog kunne man godt mangle lidt dybere basgang i Dubstep, men det er helt i småtings afdelingen, og ikke noget jeg ville forvente af en kompakt højttaler.

Raumfeld One M er en potent, kompakt højttaler der spiller både godt og højt. Faktisk så lyder den bedre hvis den får lov til at spille lidt højt, så kommer bashøjttaleren til sin ret. Designet er anderledes end andet jeg har set på markedet, og det synes jeg er forfriskende. App’en til at styre den med er rigtig god, og nem at bruge. Det er ellers noget andre streaming højttalere jeg har testet, har mistet point på. Desværre så er vi ikke helt op i toppen af karakterskalaen pga af susen og støj i højttaleren under brug, som dog kun er hørbar hvis man sidder tæt på Raumfeld One M. Men for et produkt i denne kaliber og prisklasse, så burde der være stilhed i højttaleren mellem numrene.

• Flot design
  • God lydkvalitet
  • Kan spille HØJT