torsdag, april 25, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Razer Diamondback Chroma

Test: Razer Diamondback Chroma

Med Razer Diamondback Chroma bringer Razer en legende tilbage, men kun for dem, der er gamle nok for den oprindelige Diamondback kom helt tilbage i slutningen af 2004. Siden udkom den i adskillige udgaver og senest i 2007, hvor vi så nu har haft en pause, men det har nærmest været oplagt at genoplive den som del af Razers Chroma serie. Lad os dog se på om det gamle design er forældet eller om det kan genopleves succesfuldt.

Hvad er der i æsken

Eftersom Razer Diamondback Chroma i bund og grund er en almindelig kablet mus, så er der i den sorte æske med lidt af regnbuens farver for at indikere Chroma-serien ikke meget andet at finde end selve musen, manual og klistermærke. Æsken er designet på den måde at man kan få en føling af musens størrelse og form inden man tager den ud af æsken ved at åbne lågen på fronten, hvor musen kan ses ligeså da den del, der dækker musen er gennemsigtig. Bemærk at man ved at købe musen gennem den officielle razer-store kan få denne specielle (for nogle legendariske mus) leveret i en Collector’s Edition kasse, som indeholder lidt mere end blot det ovennævnte.rzr_diamondback_01

Design

Razer Diamondback Chroma er en ambidextrous mus, hvilket betyder at den ved den midterste skillelinie er spejlvendt til højre og venstre. Dette betyder ydermere at den kan anvendes af både højre- og venstrehåndsgamere ligeligt. Der er endvidere tale om en relativt lang og slank mus, hvilket vil behage nogle og ikke andre. Højden er beskeden, men grundet den lange “krop” så at sige er det faktisk et mindre problem end det nødvendigvis ellers ville være.
rzr_diamondback_04
Selvom Razer Diamondback Chroma er stærkt inspireret af sin forgænger, så er der alligevel lavet nogle tilpasninger, eller lad os kalde dem moderniseringer. Fronten er lavet med en smule luft mellem tasterne og er en del højere med en bue, hvilket man ikke så i den første udgave af Diamondback tilbage i 2004. Derudover er siderne udstyret med rillet gummi, hvilket bør give spilleren et bedre greb om musen.

Scroll-hjulet er ligeledes blevet opdateret og er nu både rillet på en anden måde, mens det samtidigt kan lyse op i alle tænkelige farver, som kan indstilles gennem Synapse softwaren. Og belysningsmæssigt er der også en streg i hver side med mulighed for multi-farvet chroma lighting for dem der ønsker at rode med disse indstillinger og personliggøre deres mus.

Med syv programmerbare knapper er der mulighed for at tilpasse musen til mange typer af spil, men det er værd at bemærke at det ambidextrouse design betyder at to knapper altid vil være svære at nå uanset hvilken hånd man anvender. Dette kommer naturligvis an på hvordan man holder på musen, men personligt bruger jeg de ekstra knapper i ydresiden kun til ikke-kritiske funktioner og genveje.

rzr_diamondback_09

Funktionalitet

Selvom det er kendt at DPI lidt kan ligestilles med megapixels i digitalkameraer, altså hvor et højere tal ikke nødvendigvis bør imponere, så er det alligevel fedt at være del af den udvikling som sensorerne i mus efterhånden er oppe på. Det kan man et eller andet sted takke gamere for, da de hele tiden har presset producenterne til at blive bedre og mere kompromisløse, hvorfor Razer Diamondback Chromas svimlende 16.000 DPI på en laser-sensor bestemt ikke er at spøge med. Dertil kan Razer Diamondback Chroma reagerer på bevægelser med 210 tommer per sekund eller 50g. Dette er naturligvis blot tal, som hvis de er overvurderet eller ikke effektive på musemåtten kan være ligegyldige. Det gør sig dog absolut ikke gældende med Razer Diamondback Chroma, som reagerer præcist, hurtigt og stabilt når man spiller. Jeg har prøvet at spille intenst med forskellige typer af spil og uden på noget tidspunkt at være ladt i stikken af denne mus. Jeg er muligvis ikke hardcore nok til at blåstemple sensoren helt, især fordi jeg foretrækker den øgede stabilitet af en optisk sensor, men jeg vil vove at påstå at, man ikke vil kunne give Razer Diamondback Chroma skylden ved et tabt spil. Der vil det være ens egen gøren og kunnen man skal stille spørgsmålstegn ved.rzr_diamondback_03

Det stærke hardware i Razer Diamondback Chroma er naturligvis halvdelen af sagen, for i dag er det mindst ligeså vigtigt at man har noget software, der lader spilleren tilpasse og tweake musens funktioner i henhold til både ønsker og behov. Dette muliggøres naturligvis med Razer Synapse softwaren, som nu giver spilleren lidt mere end blot binding af knapper eller tildeling af makroer. Selv belysningen kan nu tilpasses på en sådan måde at, hvis man har adskillige Razer produkter fra Chroma-serien, så kan disse spille sammen og have den samme lys-profil.

Razer Synapse lader også spilleren benytte sig af forskellige ekstra funktioner i forhold til, hvad der er muligt fra de fleste konkurrenter. Der er tale om Synapse integration af statistikker og tredjepartssoftware, som gør det muligt at lade belysningen styre af spillenes funktioner og stats, så eksempelvis Razer Diamondback Chroma belysningen påvirkes af status i spillet. Fedt lir efter min mening, men eftersom musen for det meste er tildækket af ens hånd mens man spiller og ens øjne alt andet lige bør befinde sig på skærmen er brugbarheden begrænset.

//media.ereviews.dk/#!album-186

Takket være den lange krop på Razer Diamondback Chroma er dette en mus, der trods den slanke og lave profil er god at holde på. Det er i hvert fald den oplevelse jeg har når jeg spiller og ellers bruger denne mus. Generelt er jeg nemlig ikke til hverken lave eller slanke mus, da de ikke fylder min hånd-hule ud særlig godt og så føler jeg personligt at jeg ikke har kontrol over musen. Det gør sig altså ikke gældende med Razer Diamondback Chroma, som pånær ydreknapperne ligger næsten perfekt i min hånd. I siden er der gummi-belægning, hvilket gør musen både er behagelig at holde om, men samtidigt forbedre grebet om den, så den ikke glider ud af hånden, selvom den faktisk buer indad på midten og er endnu tyndere.

Konklusion

Hvorvidt Razer Diamondback Chroma lever op til legendens arv vil jeg lade nogle, der faktisk har spillet med den gamle Diamondback. Jeg hører til dem, der har prøvet dem i meget korte perioder ad gangen og der var simpelthen andre mus, der form-mæssigt appellerede mere. Dog kan jeg nu sige at efter at have spillet med og brugt en del tid sammen med Razer Diamondback Chroma så kan den stærkt anbefales som gaming mus. Den høje DPI skal man ikke lade sig narre af for jeg vil vove at påstå man alligevel ikke kan spille med den højeste indstilling, men det er nu rart at musen har lidt luft at give af. Razer Diamondback Chroma er god at holde om, præcis at bruge og giver gennem softwaren masser af indstillingsmuligheder til ens gaming og apps. Mere kan man vel ikke forlange. Prisen er dog i den høje ende i henhold til de features man får efter min mening, men til venstre-håndsbrugere er det måske et af de bedre valg derude.

[checklist]

  • Design
  • Lang form

[/checklist]
[badlist]

  • Prisen

[/badlist]

Pris og tilgængelighed

Set til 638,-
Se aktuel pris hos PriceRunner

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

Med Razer Diamondback Chroma bringer Razer en legende tilbage, men kun for dem, der er gamle nok for den oprindelige Diamondback kom helt tilbage i slutningen af 2004. Siden udkom den i adskillige udgaver og senest i 2007, hvor vi så nu har haft...Test: Razer Diamondback Chroma