• Funktionalitet
  • Design
  • Pris

Siden SteelSeries er gået over til at navngive deres udstyr med numre, så er det blevet en del nemmere at differentiere deres produkter i henhold til hvor højt tal, der efterfølger navnet og nu er turen kommet til at vi skal teste toppen af deres nye mus serie, nemlig SteelSeries Rival 700, som dog har langt færre knapper end den tidligere testede Rival 500, så hvad er det helt nøjagtigt, der gør SteelSeries Rival 700 til noget særligt? Det skal vi forhåbentlig have svar på i denne test.

Hvad er der i æsken?

Selve indpakningen er måske ikke nær så vigtig, som den var i en periode, hvor en større del af præsentationen af produktet kom gennem emballagen. Man er på det seneste begyndt at gå mere op i det miljømæssigt korrekte, men man skulle naturligvis finde en balance, for selve indpakningen og unboxing har for nogle købere uanset, hvordan man vender og drejer det. Ikke at det betyder så meget for evalueringen af selve produktet, så er jeg faktisk ret glad for den måde SteelSeries har valgt at indpakke deres produkter på, på det seneste, med en mørk æske blandet med et snært af orange, som er deres varemærke vel.

Selve unboxing er en smule inspireret af smartphones, hvor man som det første præsenteres for SteelSeries Rival 700 musen og herefter resten, men med et twist, hvor den indre indpakning knækker skråt på midten. Resten, bestående af to kabler, manual og klistermærker finder man i en separat pap æske. Nej, der er ikke tale om en trådløs mus, men der medfølger altså hhv. et gummi- og stof-overtrukket kabel til SteelSeries Rival 700. Der er også længdeforskel på de to kabler i øvrigt, hvor gummikablet er 1m og det andet er 2m.

Design

De fleste af os kender efterhånden danske SteelSeries og de mange produkter de har glædet os med. Nogle mere end andre, hvilket er ganske naturligt, men det som jeg personligt føler er sket med deres Rival serie af mus er at de har fået vokseværk i forhold til de mus jeg selv har leget med fra SteelSeries. Vokseværk kan tolkes på og relatere til forskellige aspekter, men for SteelSeries Rival 700s vedkommende taler jeg både om at funktionaliteten har udviklet sig i en sådan grad at man får en modulopbygget mus, der ikke ser ud som om den består af byggeklodser. For det andet så fylder SteelSeries Rival 700 væsentligt mere i hånden end eksempelvis SteelSeries Sensei gør (som i øvrigt fortsat forhandles af SteelSeries grundet dens forståelige popularitet).

Om jeg vil benytte mig af muligheden for at skifte de komponenter, som gør SteelSeries Rival 700 modulær, er ikke et spørgsmål, som jeg er i stand til at svare på lige nu, men at den er fysisk større end sine slægtsbrødre er bestemt noget jeg byder velkommen, for det var netop mit eneste problem med SteelSeries Sensei, som var en fantastisk og simpel mus, men den fyldte simpelthen for lidt i hånden for mit vedkommende. Dette føler jeg ikke gør sig gældende med SteelSeries Rival 700, som har en spids front, der går op i en relativt høj ryg for derefter at gå brat ned igen. Den ser ikke stor ud, men fylder altså fint i hånden.

Den er udstyret med syv programmerbare knapper, hvoraf de tre befinder sig i venstre side, hvor tommelfingeren har greb om musen. De to første af disse tre knapper er naturligvis frem og tilbage knapperne, som i øvrigt er fint placeret og nemme at nå, men den sidste knap er foran tommelfingeren og man er (læs jeg er) nødt til at strække hånden for at nå den. Den sidste knap er fin at have til noget der kan justeres eller bruges under en cooldown periode, men man mister altså kontrollen lidt, hvis det er midt under en kamp.

Coveret bag på SteelSeries Rival 700 er en anden farve og har også en ganske anderledes overflade end resten af musen. Det ene ved dette cover er at det er modstandsdygtigt fedtfingre således at musen forbliver behagelig at holde og se på. Det andet er at det faktisk kan skiftes ved at man køber et sæt fra producentens hjemmeside. Det oprindelige cover er med et mønster og selvom dette mønster ikke er at finde andre steder på musen, så ser det faktisk ret fedt ud med et design, der ganske vidst er sort, men hvor det også har en afvekslende overflade.

En anden ting, der kan skiftes på SteelSeries Rival 700 er dens sensor. Denne er monteret med fire skruer i bunden og hvis den medfølgende optiske Pixart PMW3360 sensor ikke skulle være god nok eller man blot ønsker mulighed for at have en laser sensor til sit grafiske arbejde eksempelvis, så kan denne erhverves via SteelSeries shoppen og monteres i bunden.

Man kan på SteelSeries’ hjemmeside ligeledes tage skridtet videre i personalisering af en i forvejen yderst justerbar mus ved at hente 3D-print skabeloner til det lille logo man kan skifte i røven af sin SteelSeries Rival 700. For dem der personliggør deres udstyr er dette naturligvis et must have, mens andre vil tænke at det er spild af penge, men til det bliver jeg allerede tidligt nødt til at sige at så skal man måske kigge andre veje end SteelSeries Rival 700 for denne mus er netop med tilpasning for øje, og er en mus for gaming entusiaster, der ønsker rigtig godt udstyr, som de i øvrigt kan modde efter ønske. Fysisk er det kun sensoren og bagcoveret, som kan skiftes, men musen her gemmer på lidt flere detaljer.

Først og fremmest har vi i fronten på den venstre side af musen et lille LED-display, som når man starter musen op lyser SteelSeries logoet op. Det er her muligt at ændre dette display til noget andet man har lyst til. Displayet har en opløsning på blot 128 x 36 pixels, men mere om dette senere.

Til sidst er SteelSeries naturligvis med på moden og tilbyder spilleren lysregulering på musen ved at man kan skifte blandt alle regnbuens farver på både scroll-hjulet og logoet på ryggen af SteelSeries Rival 700. Det er igen noget der kan slukkes for dem, der helst ikke ser noget lyse på deres gaming rig. Personligt var jeg egentlig tilhænger af farver da jeg på denne måde hurtigt kunne se om den rigtige profil var aktiv når jeg spillede, men med ovennævnte OLED display kan jeg bruge denne, som i øvrigt er placeret således at den er fint synlig når man ønsker at kigge på den og lyser ikke så kraftigt op at man ikke bare kan ignorere den.

Begge sider af SteelSeries Rival 700 er med en overflade med gummi-ringe og det føles faktisk ganske rart at holde på. Det er dog ikke noget som falder i enhvers smag har jeg konstateret ved at en kammerat har holdt på musen, men det gør i hvert fald at ens hånd sidder godt fast om musen. I venstre side brydes mønstret dog en lille smule da der her er to orange knupper, som kan bruges til at vide, hvor man skal placere sin tommelfinger. Den tanke er jeg ikke så vild med, da vi hver især holder vores mus forskelligt, men jeg bør måske ikke brokke mig for det passer mig fint.

Funktionalitet

Efter at have installeret SteelSeries Engine softwaren på sin computer, som vi kommer nærmere ind på senere, så er det første man skal gøre det er at smide det ønskede kabel i musen førend man slutter den til sin computer. De to kabler har både en forskellig længde og overflade, så man skal naturligvis vælge det der passer én bedst, men man har også mulighed for at anvende det ene kabel hjemme og det andet kan man vælge at have i sin taske til når man er på farten og dermed slippe for at rode med kablerne derhjemme, hvis de nu skulle være pænt og nydeligt gemt væk.

Lidt stats:

  • Sensor Name: PixArt PMW3360
  • Sensor Type: Optical
  • CPI: 100 to 16,000
  • IPS: 300
  • Acceleration: 50g
  • Polling Rate: 1 ms (1000 Hz)
  • Zero Hardware Acceleration
  • Tracking Accuracy: 1:1

Softwaren

Når vi nu har nævnt den kan vi ligeså godt komme omkring SteelSeries Engine softwaren, som er hele drivkraften bag deres tilbehørsprodukter. Uden denne installeret kan man ikke opnå det fulde potentiale med det som eksempelvis SteelSeries Rival 700 har at byde med. Softwaren har henover årene oplevet adskillige redesigns og opdateringer og den seneste version 3 synes jeg personligt spiller meget godt. Den er nem at gå til og man kan oprette et login, således at man har muligheden for at gemme sine indstillinger i skyen.

Her er det muligt at lave tilpasning af tasterne, således at de har nogle genveje som man oftest bruger. Dette kan være i Windows, men det kan også være at man ønsker spillets funktioner, som man normalt aktiverer med tastaturet til at ligge på musen. Disse gængse funktioner og indstilling af sensorens følsomhed, samt lift-off distance er temmelig ligetil at gå til. Det er naturligvis muligt at indstille makroer ligeså.

//media.ereviews.dk/#!album-232

Det er også her man kan uploade billeder eller gifs til OLED-skærmen og personliggøre musen fx med logoet af sit eget hold eller af det hold man holder med i eSporten. SteelSeries har også et andet es i ærmet og det er at deres software indeholder noget som hedder Game-Sense, hvilket på nuværende tidspunkt ganske vist kun er kompatibelt med tre spil: Counter Strike Global Offensive, DOTA 2 og Minecraft, men det betyder at disse titler har en integration med musen og OLED-displayet kan sættes til at hente data fra spillet og give dem videre til spilleren, såsom antallet af headshots i CSGO.

En anden mulighed med SteelSeries Rival 700, som man kan indstille via softwaren og i øvrigt også er integreret med Game-Sense er dens evne til at vibrere og give en taktil feedback. Vibreringen kan man gøre ganske diskret eller så voldsom at man er helt sikker på at mærke den. Dette kan man enten sætte op ved en timer, således at en tast aktiverer en nedtælling og vibrere herefter eller man kan benytte Game-Sense til at vibrere ved særlige hændelser i spillet, som man ønsker at blive gjort opmærksom på.

Performance og brug

Det ene aspekt af en mus’ ydelse er naturligvis dens evne til at tracke de bevægelser man sætter den til. Den skulle helst ikke bukke under for hurtige skift eller nægte at registrere de helt små bevægelser, som er vigtige når man spiller som sniper eksempelvis og bare går efter headshottet. Takket være en god og præcis optisk sensor er dette intet problem for SteelSeries Rival 700, som performer godt som forventet. Man kan indstille dens følsomhed  helt op til 16.000 CPI. Det bør være mere end tilstrækkeligt for de fleste af os og selv spiller jeg med langt lavere sens.

SteelSeries Rival 700 er takket være sit design og placering af knapper en mus for højrehåndsspillere. Nogle siger naturligvis desværre, da Sensei musen fra samme producent netop er populær grundet sit ambidextrøse design, som gør den velegnet til begge hænder. Personligt, når jeg nu er højrehåndet, synes jeg det er en fordel at musen er formet til håndhulen. Det jeg dog ikke helt kan forstå er hvorfor der ikke er flere venstrehåndsmus, idet jeg havde en snak jeg med en kammerat, som er venstrehåndsspiller, om netop det at med den mængde af gamere vi har i verden efterhånden så må der være en del millioner venstrehåndsgamere, da de trods alt udgør 12% af verdensbefolkningen.

Den er større, som nævnt, end den ser ud og det kan jeg godt lide for den fylder fint i hånden og med sine 135g er den også i den tunge ende. Det er ikke noget som vil falde i enhvers smag, men det rører ikke mig da jeg kan lide den tyngde dette giver og er også den type af gamer, der sætter al vægt i de mus, hvor det er muligt at justere denne.

De ekstra features, som gemmer sig i SteelSeries Rival 700 troede jeg i starten ikke var noget jeg ville kunne få gavn af. Det er også delvist rigtigt, da jeg for tiden ikke spiller de tre spil, som GameSense understøtter, og som bringer den taktile feedback og belysningen i front, men når jeg nu skulle teste det så gik jeg lidt tilbage til CS:GO og følte at især de taktile feedbacks gav en smule værdi. Man har 13 forskellige vibrationer at vælge imellem, men jeg tror man skal være ualmindeligt dygtig, hvis man skal kende forskel på dem alle sammen. Det var for mig vigtigt at finde en håndfuld der var forskellige fra hinanden og benytte dem til at lade musen fortælle mig når jeg var færdig med at reloade, når min health var under en vis mængde osv. OLED-displayet kan som nævnt også vise statistikker, men jeg føler det kun var noget jeg havde tid til at kigge på mens der var pause. Det er en fed gimmick, men så praktisk er den ikke, som belysning og den taktile feedback er, især sidstnævnte. Belysningen kan man med GameSense nemlig også sætte til at lyse anderledes afhængigt af hændelser i spillet. Desværre også noget som kun virker med nævnte tre titler.


Konklusion

For at SteelSeries Rival 700 kan gå fra en god til en fantastisk mus, så må SteelSeries oppe sig og investere i deres GameSense, for det er meget ærgerligt at denne del af softwaren kun understøtter tre spil. Idéen og funktionaliteten er nemlig brand godt og noget som kunne udnyttes og bruges fuldt ud med mange spil. Når dét så er sagt, så har jeg faktisk ikke andet end gode ord at sige om denne mus. SteelSeries Rival 700 er en fantastisk mus at holde på og bruge da den ligger godt i hånden og er utrolig præcis. Det vil glæde entusiaster at de kan skifte covers, sensor og kabel på den efter ønske. Dens es er dog den taktile feedback den kan give i enkelte spil, som vi håber vil blive til mange flere med tiden, for så er der et stort potentiale for en mus med masser af personalisering og tilpasningsmuligheder, som i øvrigt er til en overkommelig pris. Naturligvis koster de ekstra dele lidt monetos, men stadig ganske acceptabelt.

  • Udskiftelige dele
  • Taktil feedback
  • God pasform
  • OLED-display
  • GameSense understøtter pt. Få spil
  • Kun til højre hånd

 

 

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 799,-

3d modeller