ForsideAnmeldelserTest: Kingston HyperX Savage EXO mobil SSD

Test: Kingston HyperX Savage EXO mobil SSD

Hvis du mangler en kompakt ekstern harddisk så kan det være at netop HyperX har svaret i form af deres Savage EXO SSD, som er baseret på 3D NAND og til trods for sin kapacitet på 480 GB altså fylder langt mindre end en “traditionel” lille ekstern harddisk.

Æsken til HyperX Savage EXO er så sjovt nok på samme størrelse som til de lidt større 2,5″ diske man kender, men det skyldes nok at æsken jo gerne skal være bare en smule iøjefaldende når den hænger ude på butikshylderne for dem der ikke nødvendigvis køber alt deres grej online. Indholdet består blot af selve disken, USB-C kabel og en manual.

HyperX er Kingstons gaming subbrand og det afspejler sig også i designet af Savage EXO, som ikke “bare” er en kasse, men derimod ligner noget, som har hentet inspiration til designet fra racerbil verdenen. Ligger man HyperX Savage EXO på bordet og kigger på den fra siden så er der nærmest tale om et parallelogram dog med lidt flere detaljer. Med andre ord ligner det noget, som der er lidt fart på og det har designeren opnået uden at det føles værende over the top.

Dermed ikke sagt at HyperX Savage EXO ikke gør sig bemærket for designet med den titanium-sorte overflade skaber på en eller anden måde lidt nysgerrighed. Man forbinder det nemlig ikke med det samme med en ekstern harddisk. Tager man drevet i hånden er der endnu en erkendelse og det er at der er tale om et solidt og velbygget stykket hardware, som man ikke umiddelbart tænker går i stykker så nemt.

Sammenlignet med en traditionel harddisk så er ens data på HyperX Savage EXO også mindre tilbøjelig til “at gå i stykker”, idet der ikke er nogle bevægelige dele, så vil dette drev alt andet lige kunne tåle lidt flere tæsk så at sige. Det er blandt de fordele man får med et flash-baseret drev foruden naturligvis hastigheden.

Apropos hastighed så fik vi naturligvis HyperX Savage EXO gennem ATTO Disk Benchmark for at se om den også levede op til de 500/480 MB/s hastigheder som producenten lovede for hhv. læse/skrive. Resultatet kom ud med en hastighed på ATTO, der stemte meget godt overens med producentens anvisninger og HyperX Savage EXO var i stand til at presse 483 MB/s igennem på skrive og 504 MB/s i læse, hvilket efter min mening er fint acceptabelt.

Ovenstående hastigheder er hvad man kan forvente af drevet i et Windows 10 miljø, men dér hvor dette drev også kan bruges er til at smide på som en ekstern disk til både PS4 og Xbox One. Min test blev udført på en PS4, som i de seneste systemopdateringer har gjort det muligt at gemme spillene på en ekstern enhed. Her kunne jeg ikke læse skrive/læse hastighederne, men jeg kunne sagtens mærke en forskel i den tid det tog mine spil om at starte nye baner op i eksempelvis Red Dead Redemption.

Selvom hastighedsforøgelsen på konsol var at forvente så havde jeg en forestilling om at det ville være mindre mærkbart end det var fordi vi har USB-porten som mellemled og dermed en potentiel flaskehals, men det var altså ikke nogen hindring og spillene loadede ret hurtigt.

Det medfølgende kabel til HyperX Savage EXO er ret kort og det gør den naturligvis nemmere at transportere rundt, men det gør desværre også at man ikke så nemt kan gemme drevet væk fra sin konsol, hvis man gør den til en permanent del af lagerudvidelsen. For mit vedkommende står min PS4 relativt synligt fremme og det pynter ikke ligefrem at der hænger sådan et drev på fronten af den.

HyperX Savage EXO er en hybrid mellem et USB-stik og en mobil harddisk både hvad angår størrelse og kapacitet. Drevet vi havde til test var på hele 480 GB, men med en meget kompakt størrelse på blot 56 gram, så er den ikke meget sværere at have med rundt end USB-stik. Det kræver naturligvis lidt større lommer, men det er til at leve med når man tager dens alsidige brugsmåder i betragtning. HyperX Savage EXO er både velegnet til almindeligt computerbrug, men er også kompatibel med fx PlayStation 4, hvor man kan vælge at installere sine spil på dette drev eksternt og det giver sågar en hurtigere opstart sammenlignet med en almindelig harddisk. Endvidere har man semi-fremtidssikret disken her ved at gøre den USB-C forbundet, som efterhånden begynder at være den nye standard.

Set til 649,-