tirsdag, april 16, 2024
ForsideAnmeldelserTest: PocketBook Color ebogslæser

Test: PocketBook Color ebogslæser

Med Kaleido teknologien er verden også klar til en ny generation af farverige ebogslæsere med lange batteritider og et display optimeret til at læse bøger på. Eller er den? Vi ser i hvert fald nærmere på PocketBook Color, som har taget denne nye e ink teknologi til sig.

Den lille smalle æske gemmer ikke på voldsomt meget, og foruden selve PocketBook Color ebogslæseren er der ikke meget andet end et microUSB datakabel og en adapter fra microUSB til jackstik. Førstnævnte kabel bruges også til opladning mens sidstnævnte altså gør dig i stand til at forbinde et par høretelefoner via kabel til din PocketBook Color.

Specifikationer

• Display 6″ E Ink Kaleido 1072 x 1448 pixels
  • Farver: 16 gråtoner og 4.096 farver
  • Touch: multi-sensor touch
  • Dimensioner: 108 x 8 x 161 mm
  • Vægt: 160 gram
  • Farve: Moon silver og sort
  • Batteri: 1.900 mAh
  • E-bogsformater: PDF, PDF(DRM), EPUB, EPUB(DRM), DJVU, FB2, FB2.ZIP, DOC, DOCX, RTF, PRC, TXT, CHM, HTM, HTML, MOBI, ACSM
  • Forbindelse: Wi-Fi og Bluetooth
  • Features: Sync via DropBox, spil,
  • Lager: 16 GB internt lager + mulig udvidelse ved hjælp af microSD op til 32 GB ekstra

For mig ligner de fleste PocketBook produkter mere eller mindre hinanden. Med PocketBook Color er dét ingen undtagelse og i slukket tilstand kunne man forveksle den med en Touch HD, da de har stort set samme formfaktor og størrelse.

Det skulle da lige være de mange afslørende farver på demo-skærmen, som er den der er på forsiden af en slukket PocketBook Color med mindre du aktivt skifter baggrundsbilledet efter du sætter enheden op.

Farvedisplayet er overraskende flot og skifter også relativt hurtigt når man skifter side på PocketBook Color. Det skal naturligvis ikke sammenlignes med et aktivt LED display, som på en “almindelig” tablet. Man skal virkelig tage PocketBook Color for dét den er og det er altså ikke en tablet til de mange apps. Ebogslæsere har netop fordi de ikke er en tablet deres eksistensgrundlag og det skyldes at deres fokus er på at give dig en god læseoplevelse. Det betyder at der ikke er notifikationer, som springer op og fortæller at der nye opdateringer, beskeder eller emails.

Skærmen kræver en del lys for at virke optimal. Sammenlignet med tidligere nævnte Touch HD 3, så er det et mere mørkt display og det skyldes E Ink teknologien Kaleido, som modsat TFT ikke tillader at skærmens “dioder” slukkes helt. Det resulterer i at skærmen blive en smule mørk at læse i og sammenlignet med eksempelvis Touch HD 3 skal jeg bruge mere lys i lokalet for at nyde læsningen på Color eller også skal jeg tænde for dens indbyggede baggrunsbelysning.

PocketBook Color skærme føles på en eller anden måde en smule mere udvasket og mindre detaljeret når den viser farver fremfor sort og hvid. Dette skyldes teknologien bag, som fungerer på en anden måde end ved TFT displays og pixeltætheden ved brug af farver falder fra 300 PPI (sort/hvid) til kun 100 PPI. Det er stadig læsbart, men det kan også bestemt mærkes at “opløsningen” er faldet.

Baggrundsbelysningen på PocketBook Color, som producenten i øvrigt kalder Frontlys, er homogen for så vidt og det er bestemt en opgradering i forhold til tidlige versioner af især farvede E Ink displays. Dermed sagt føles lyset ensartet på hele skærmen og ikke centreret om kanterne, hvilket gør læseoplevelsen en del mere behagelig. Dog skal man være opmærksom på at lyset tændt betyder batteriet bliver drænet hurtigere.

Bagsiden af PocketBook Color gemmer ikke på noget særligt, men er af en metallisk plastik, som er behagelig at holde på og den er ikke helt glat, hvilket bevirker at den ikke så nemt glider ud af min hånd i hvert fald. Det synes jeg er vigtigt for enhver ebogslæser, for jeg foretrækker at læse med en hånd.

På fronten har man til gengæld en del mere at gøre godt med, idet der i bunden af fronten er fire knapper til styring. Dette savner man på for eksempel en Kindle Paperwhite, som udelukkende styres gennem skærmen.

På bunden af PocketBook Color har man også en knap til at tænde og slukke med og denne lyser op når enheden er tændt. Ved siden af denne knap har man microSD slottet, som du kan skubbe dig hukommelseskort ind i for at give enheden mere lager. Lige ved siden af denne er så microUSB indgangen, som muliggør dataoverførsel og opladning. Jeg vil ikke klandre PocketBook Color for ikke at være med USB-C da det ville være lidt forud for dens tid, men næste udgave af PocketBook, som kommer efter 2020 vil ikke få samme milde vurdering.

Det praktiske design gør at PocketBook ligger godt i hånden, men i de næste afsnit skal vi se på, hvordan den er at anvende og også hvad den i øvrigt kan.

Det er i virkeligheden de fire knapper i bunden af PocketBook Color, som gør den til en fornøjelse at anvende for mit vedkommende. Måske er min vurdering relativt farvet af at jeg startede min ebogslæsning med en PocketBook Classic i tidernes morgen og sidenhen skiftede til en Kindle, hvor jeg har savnet knapperne. Jeg synes blot at det er behageligt ikke at skulle være afhængig af at kunne nå ind over skærmen og skifte side når man måske sidder således at det er nemmere bare at trykke på knappen i bunden med tommelfingeren. Det samme gælder anden styring end skift af side, men det er nu det jeg foretager mig mest af når jeg læser bøger.

Noget andet man dog kan foretage sig mens man læser på en PocketBook Color er at bruge de ordbøger man har tilgængelige på enheden og kan downloade er at slå ord op. Det vil sige at sidder man og læser og kommer forbi et ord, som man ikke umiddelbart kender betydningen af, så kan du highlighte ordet og slå dens betydning op. På de tilgængelige ordbøger er det sågar muligt at bruge en oversættelse også, men det skal siges at listen af understøttede sprog er begrænset og dansk er ikke et af disse.

For at aktivere de mange funktioner, som PocketBook Color gemmer på, så skal der trykkes på den højre knap. Hvis du er inde på en bog så åbnes der både en bjælke i top og bund, hvor bunden bruges til at styre og aktivere punkter for den enkelte bog og øverst får du så adgang til menuen for selve indstillingerne af for eksempel skærmens lysstyrke, WiFi, synkronisering osv.

Hvis du derimod ønsker at tilgå undermenuer og indstillinger generelt, såsom det nævnte baggrundsbillede når din PocketBook står i dvale, så gøres dette ved at trykke på home knappen og derefter at tilgå indstillinger. Her opsætter du også din konto for Dropbox synkronisering og en del andet. For eksempel er der en sektion med apps og spil. På denne måde bliver PocketBook Color til lidt mere end “bare” en ebogslæser. Når du har brug for at tage en pause fra læsningen så kan du eksempelvis tage et spil sudoku eller som noget nyt kan du også male og udnytte farveskærmen på PocketBook Color. Selvom det er en addering til øvrige PocketBooks, så føles det lidt mere som en gimmick en noget man vil tilbringe alt for meget tid med. Det kan dog være en fin tilføjelse for det yngre publikum, som måske ikke er ligeså interesserede i at spille sudoku. På den måde kan en PocketBook Color bruges til at erstatte lidt enheder mens du er på farten og kan altså sørge for anden underholdning end blot at læse bøger.

Eftersom PocketBook Color understøtter oplæsning af lydbøger og også kan afspille MP3 filer, så kan du også anvende den til at spille musik på. Hertil kan den forbinde både kablede og trådløse headsets med Bluetooth. Foruden nævnte så kan PocketBook Color faktisk også læse dine tekstbøger op. Den har en indbygget Tekst-Til-Tale, som understøtter adskillige sprog og deriblandt dansk med både mandlig og kvindelig stemme.

Butikken på PocketBook Color giver dig adgang til en masse bøger, men desværre er udvalget for danske titler yderst begrænset. Der er nærmest flere bøger på dansk på den liste af bøger, som følger med end der er i butikken. Den er også temmelig svær at betjene, hvis ikke man ved nøjagtigt hvad man leder efter eller ønsker at gå med de anbefalinger, som shoppen kommer med. Du kan heller ikke låne bøger på danske biblioteker og have med på din PocketBook, hvilket er ærgerligt, men til gengæld understøtter bibliotekerne i Danmark heller ikke andre ebogslæsere, så det kan vi ikke klandre denne ebogslæser for.

Du kan til gengæld købe bøger på eksempelvis saxo og så enten uploade eller sende til PocketBook Color. Det fede er så her at PocketBook Color understøtter stort set alle formater man måtte kunne finde ude på det vide net. Hertil har man så adskillige måder hvorpå man kan få de fundne bøger til sin PocketBook. Der er den nævnte Dropbox integration, hvor en bestemt mappe på dropbox kan kobles til biblioteket på din PocketBook Color eller du kan også sende filer via mail foruden at du kan koble PocketBook Color direkte via USB-kabel.

For at gøre læseoplevelsen med PocketBook Color endnu mere funktionel har producenten udviklet en app til Android og iOS, som gør dig i stand til at synkronisere dine bøger på tværs af dine enheder. Det at den synkroniserer betyder at du ikke behøver bladre i siderne, så længe du giver enhederne tid til at synkronisere med PocketBook cloud tjenesten. Så du kan også læse på din mobil eller tablet, hvis du skulle glemme at tage din PocketBook med dig.

Skærmen er dejlig på mange måder og den er egentlig også PocketBook Colors primære facet. Det skyldes at uden de mange farver ville PocketBook Color “bare” være endnu en ebogslæser, om end PocketBook ganske vidst har styr på det og som det læses af ovenstående også tilbyder et ret alsidigt device. Farverne er dog det som gør den lidt ekstra spændende at kigge på og bøgerne får på en anden måde lidt ekstra liv. Det er især velmodtaget blandt det yngre publikum, som skal inspireres til at begynde og læse mere end at bruge skærme til interaktiv underholdning.

Skærmen roterer af sig selv når man drejer på sin PocketBook Color og det virker upåklageligt de fleste af gangene. Nogle få gange glemmer enheden at dreje med, hvilket kan være en smule irriterende, men det sker heldigvis sjældent. Jeg ville dog ønske at en anden automatisk funktion var en smule mere smart dog og det er autolyssstyrken. Denne indstilles afhængigt af hvor meget lys der er omkring dig, men jeg ville nu ønske det slukkede baggrundslyset helt når man eksempelvis sidder i solen eller under en lampe.

For mit eget vedkommende konkluderede jeg hurtigt at selvom den farverige skærm på PocketBook Color bringer et nyt aspekt til min ebogslæseoplevelse, så var det ikke så skelsættende, som det var for min søn, der lagde meget mere vægt på at denne var mere spændende end de øvrige ebogslæsere med sort/hvid skærm. Dermed sagt så ser jeg at e-ink bestemt er interessant og især, hvis det kan være med til at gøre læsning mere attraktivt for kommende generationer. At Pocketbook formår at gøre dét i et i øvrigt ret funktionelt produkt, som gør læseoplevelsen langt mere praktisk end at slæbe en masse bøger med sig sammen med en lang batteritid er et ekstra plus i min bog. Jeg synes at e-ink displayet er nemt at læse på og både touch-skærmen og knapperne gør læsningen nem, men man skal trods de mange funktioner ikke forvente at PocketBook Color kan erstatte en decideret tablet. Det er skærmen simpelthen ikke hurtig nok til. Til gengæld er PocketBook Color simpel, nem og fyldt med smarte funktioner, såsom synkronisering på tværs af enheder og platforme. Alt i alt en device som kan lidt mere end en “traditionel” ebogslæser, men fortsat én som bibeholder selve dét at læse i fokus. At farvedisplayet bliver en del mere uklart sammenlignet med sort og hvid gør at PocketBook Color ender med at være et lidt for lille device med en for lille opløsning til at give en ægte wow-effekt til det mere krævende publikum, men det er efter min mening en god start og farvedisplay-ebogslæsere er nu endnu tættere på at være en virkelighed.

• Farvedisplay
  • Batteritid
  • Nem at opsætte og anvende