ForsideAnmeldelserTest: PocketBook InkPad 3 Pro

Test: PocketBook InkPad 3 Pro

Selvom man kan sige at 6″ ebogslæsere er standarden i markedet, så skyldes det hovedsageligt at prisen på større e-Ink displays oftest er har givet mening, men nu introducerer PocketBook os for deres InkPad 3 Pro med næsten 8 tommer og vi har fået fornøjelsen af at kigge nærmere på den, så du nemmere kan vurdere om det er ekstra prisen værd.

Den relativt kompakte og flade æske, som PocketBook InkPad 3 Pro kommer i er ikke ligefrem fyldt med alt muligt tilbehør. Der er dog et kunstlæder hylster til transport, som man skal trække ebogslæseren ud af. Denne proces med at trække InkPad 3 Pro ud af hylsteret er dog ikke helt så flydende som jeg kunne tænke mig det – heller ikke her nogle uger inde i testen. Foruden disse to elementer er der et microUSB kabel og en adapter til jackstik, så man kan sætte et kablet headset til.

Specifikationer

Display 7.8″ E Ink Carta 1404 x 1872 pixels
Farver: 16 gråtoner
Touch: multi-sensor touch capacitive
Dimensioner: 195 x 136.5 x 8 mm
Vægt: 215 gram
Farve: Metallisk sort
Batteri: 1.900 mAh
E-bogsformater: ACSM, CBR, CBZ, CHM, DJVU, DOC, DOCX, EPUB, EPUB(DRM), FB2, FB2.ZIP, HTM, HTML, MOBI, PDF, PDF (DRM), PRC, RTF, TXT
Forbindelse: Wi-Fi og Bluetooth
Features: Sync via DropBox, spil, ordbøger
Lager: 16 GB internt lager

Efter at have været vant til ebogslæsere af de gængse seks tommer, så er InkPad 3 Pro virkelig en ny oplevelse. Vi har iPad her i hjemmet, så tabletsstørrelsen er som sådan ikke ny, men det føles alligevel nyt, idet en PocketBook InkPad 3 Pro vejer næsten det halve af en iPad Air. Til iPadens forsvar så er der en del mindre teknik bag en PocketBook, men det er nu alligevel ganske nævneværdigt at den føles så let i hænderne.

InkPad 3 Pro er en smule mindre end vores iPad Pro 9.7″, men føles altså en del mindre. I toppen har den dog ikke en særlig tyk kant da der ikke skal være plads til et kamera, mens bunden tager en del plads, idet der her skal være plads til både PocketBook logo og fire knapper på tværs. Disse knapper er til at navigere gennem PocketBooks systemet, som er baseret på noget Linux. Knapperne er en smule løse at trykke på og man kan grundet manglende feedback i knappen godt være i tvivl om man har trykket på en tast eller ej. Det kan til tider være frustrerende, idet softwaren og skærmen jo er en smule langsommere end på eksempelvis en traditionel tablet og så kan man sidde i et par sekunder og tænke om man har trykket eller ej.

På bunden af InkPad 3 Pro er der i øvrigt en enkelt knap, som er til for at tænde og slukke enheden og denne lyser op når man tænder for enheden, mens porten ved siden af er en microUSB af slagsen. Jeg ville godt stemme for at der var tale om USB-C, men da InkPad 3 Pro er fra 2019, så tænker jeg det er ok at denne ikke var en standard dengang. I dag ville PocketBook dog ikke få ros for ikke at følge standarden for tilkobling.

Til sammenlignin ser man i nedenstående opstilling InkPad 3 Pro ved siden af en Touch HD 3 og Color (begge fra PocketBook). Hvis man skulle være i tvivl så er det InkPad 3 Pro i midten og denne er en del større end de to andre i skærmareal og fysisk form. Der er dog ikke gået på kompromis med opløsningen på skærmen, som er præcis 300 PPI i InkPad 3 Pro mens den er lige under og på 294 på eksempelvis Touch 3 HD. Det gør skærmen ret lækker at se på og tekst utrolig nem at læse. Det er trods alt også dét primære formål med en ebogslæser.

Overfladen af PocketBook InkPad 3 Pro er plastik og også bagsiden er plastik, hvilket får den til ikke at føles særlig luksuriøs, men til gengæld, så er den med en mat overflade én som ikke glider så nemt ud af hånden når man blot lader læseren hvile mens man sidder og læser.

Hvis du ønsker at tage din læseoplevelse med på ferien, når vi engang må rejse frit igen, så er det glædeligt at InkPad 3 Pro er udstyret med IPX8 rated beskyttelse mod vand, hvilket vil sige den kan tåle at komme ned i to meters dybde i en hel time uden at tage skade. Den overlevede også en tur i håndvasken uden problemer, men jeg ville ikke anbefale at man tester ovenstående påstand efter for det er med vand, som så meget andet, altid lidt vanskeligt at genskabe et laboratories forhold. Det er dog betryggende at vide man ikke skal være bange for at der lander lidt væske på ens ebogslæser, som i øvrigt ikke er helt billig.

Skærmen på InkPad 3 Pro er temmelig klar og den bliver kun mere klar, hvis man tænder for lyset på den. Der er indbygget SMARTlight, som gør at skærmen selv kan justere den nødvendige lysstyrke. Jeg oplevede at dette virkede oftest, men som jeg også nævnte ved en tidligere test af PocketBook, så ville jeg også ønske at den kunne finde ud af at slukke lyset helt, hvis der var lyst nok for på den måde at spare på batteriet, men det gør den altså ikke. Den skruer blot op og ned. Jeg spurgte hustruen om hun kunne ligge og sove til trods for at jeg sad og læste i en bog ved siden af og det kunne hun godt. Det samme gør sig ikke gældende hvis jeg prøver med en iPad. Dennes lysstyrke er bare kraftigere og “koldere”.

I de næste par afsnit kommer jeg nærmere ind på “hverdagen” med PocketBook InkPad 3 Pro og hvordan den er at anvende og hvad den har af tricks i ærmet.

Opsætningen til at starte ud med er ganske simpel og man kan vælge dansk som sprog, hvilket er et klart plus. Der er nogle få uheldige oversættelser, såsom skak, der hedder skat, men ellers er det til at finde rundt takket være et nemt system at navigere rundt i.

Bøger og filer kan man få over på enheden på adskillige måder. Den nemmeste er at koble enheden via USB kablet til din computer, men det er også muligt at opsætte en Dropbox konto så du kan synkronisere en mappe på computeren med PocketBook InkPad 3 Pro og WiFi. Du kan også sende en mail til en bestemt mailadresse du får tilknyttet til din PocketBook, så mulighederne er mange. De er dog ikke udtømmende, for InkPad 3 Pro er ikke kompatibel med de danske bibliotekers systemer, så du kan ikke eksempelvis låne noget via ereolen og læse på din PocketBook. Der er dog også meget få ebogslæsere, som kan dette, så helt hug kan jeg ikke give PocketBook for denne del.

Det jeg til gengæld kan nævne i den forbindelse er dog deres egen digitale shop, hvor man kan købe bøger igennem. Denne er ikke særlig brugervenlig og er temmelig tung at danse med. Måske fordi udvalget er begrænset – især med et meget fåtal af danske titler – så gør det at jeg fandt det nemmere bare at købe ePub bøger på Saxo.dk og hente dem ned til enheden for at kunne læse dem.

Til trods for Bluetooth forbindelse så er det altså ikke muligt at overføre filer via denne protokol. Bluetooth bliver brugt til at forbinde trådløse hovedtelefoner til PocketBook InkPad 3 Pro, hvis man eksempelvis vil lytte til en lydbog eller sågar have en af sine bøger læst op. PocketBook InkPad 3 Pro undersøtter nemlig Tekst Til Tale og sågar også på dansk. Om end stemmen er robotisk, men det spiller og man kan slippe for at læse, hvis man eksempelvis gerne vil rydde lidt op i hjemmet samtidigt med at komme længere i handlingen af en spændende bog man er i gang med. I den forbindelse er det også nævneværdigt at man også kan synkronisere med den mobile app og fortsætte læselysten via en smartphone eller tablet med iOS eller Android om man vil. Dertil skal det dog siges at mens disse enheder typisk holder strøm i en dag eller tos læsning, så holder PocketBook InkPad 3 Pro batteri i op til to måneder forudsat man ikke har baggrundslyset aktiveret.

Man kan grundet InkPad 3 Pros størrelse godt blive fristet til at forvente mere af den når det kommer til ydelse og det man bør kunne bruge den til. Det man skal huske er dog at E Ink displayet ikke opdaterer nær så hurtigt som andre typer af flade skærme og det er heller ikke dens primære formål. Når man er afstemt med at PocketBook InkPad 3 Pro er en ebogslæser først og fremmest, så lærer man også at leve med dens begrænsninger, store som små.

PocketBook begynder dog at udnytte skærmen til mere end blot at kunne læse på for der er også andre aktiviteter, som man kan gøre, hvor hastigheden af skærmen er underordnet. Simple google søgninger og browsning på nettet er eksempelvis også muligt gennem den indbyggede browser. Hvis du keder dig og ikke har lyst til at læse – eller for den sags skyld lytte til – en bog, så har man også mulighed for at bruge tiden på at lytte til musik eller spille nogle af de preloadede spil, som er at finde på tabletten. Det er ikke muligt at installere flere spil – så vidt jeg har kunne finde ud af i hvert fald. Der er spil som skak (hedder skat i menuen) og sudoku blandt andet, så man forbliver ved tankerne selv når man tager en pause med PocketBook.

Selve læseoplevelsen på PocketBook InkPad 3 Pro er en fornøjelse. Den store skærm kommer virkelig til sin ret og jeg gik ellers og tænkte at de små ebogslæsere var standarden fordi det gav mening, men i virkeligheden viser det sig bare at være en økonomisk ting og for at holde priserne nede.

Knapperne i bundne af enheden skal PocketBook lige give en kærlig hånd for de mangler virkelig feedback, men når det er sagt, så synes jeg at det er rart man kan skifte sider på flere forskellige måder mens man læser på sin PocketBook. Det kan man både gøre ved at trykke på tasterne, trykke i siden af skærmen og swipe henover skærmen. Skærmen roterer i øvrigt relativt hurtigt i forhold til, hvordan man holder enheden, så man er ikke bundet af at skulle læse på højkant, hvis man eksempelvis vil have ekstra store bogstaver på skærmen af den ene eller anden årsag.

Pocketbook Pad 3 Pro størrelsen snyder en smule og man glemmer at det ikke er en full blown tablet, så man mister lidt tålmodigheden nogen gange når den ikke er helt så hurtig. Eksempelvis kan man pinche med fingrene og dermed zoome ind og ud på de sider man kigger på, men det foregår altså en del langsommere end på eksempelvis en iPad.

Til gengæld så har man fra PocketBooks side valgt at udnytte den store skærm og tillade at man kan tage noter i sine bøger eller PDF filer man måtte være i gang med. Det er ikke verdens mest hurtige notesystem, men man kan gemme filerne efterfølgende og dele sine noter med venner og kolleger om man vil. Man kan også bruge det til at notere ting, som man vil slå op senere gennem den indbyggede ordbogsfunktion, som har adskillige sprog, som du kan både oversætte med eller blot få definitionen listet op af et givent ord. Hvis man ikke skulle kunne finde ordet i ordbogen kan man også direkte lave en søgning på google på selvsamme og få definitionen den vej igennem. Mulighederne er i al fald mange. Notetagningen er understøttet af både finger og de tykke stylus man kender fra toppen af nogle kuglepenne eksempelvis.

Den lave vægt af PocketBook InkPad 3 Pro gør at den er nem at håndtere og bruge. Jeg kan sagtens sidde eller sågar ligge og læse bøger ved kun at bruge en hånd til at holde på ebogslæseren med. Så trods sin størrelse er InkPad 3 ret funktionel og nem at have med at gøre.

Jeg var indledningsvist en smule skeptisk med hensyn til at have en så stor ebogslæser som InkPad 3 Pro, men man lærer hurtigt at blive afhængig af den. Jeg var ellers vant til de små 6″ fra både en tidligere PocketBook og Kindle, da de er så nemme at have med i jakkelommen eller tasken, men den bekvemmelighed vælger man (ville jeg i hvert fald) hurtigt fra når man har lært fornøjelsen af den store skærm, idet selve læseoplevelsen bliver en del bedre. PocketBook InkPad 3 Pro er intet perfekt produkt, idet den har nogle få finurligheder, som der skal komme styr på, såsom en bedre butik og måske integration med de danske biblioteker (selvom det nok hviler mere på aktivitet fra dansk side) og muligheden for at lyset slukkes helt af sig selv ved lyse forhold. Udover det er der dog tale om en dejlig stor og klar skærm, mange funktioner foruden ebogslæsning såsom lydbøger og oplæsning samt en indbygget browser. Det er derudover også fedt at kunne tage noter med fingeren i enten en bog eller et PDF dokument. Mest af alt er det dog dejligt at have noget som er på størrelse med en reel bogside foran sig når man skal læse, uden at det er ligeså tungt og samtidigt kan man have en hel samling af bøger med sig på tur på blot 8 mm, hvis ikke man tæller det lækre medfølgende etuis tykkelse med.

• Dejlig stor skærm
  • Vandtæt
  • Man kan tage noter via touch skærmen og det giver mening i denne størrelse