tirsdag, april 23, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Trust IRIS videokonferencesystem

Test: Trust IRIS videokonferencesystem

Med et boomende marked for konferenceløsninger, især af den kompakte slags til mindre kontorer eller sågar hjemmekontoret melder Trust sig på banen med deres IRIS og forstyrrer lidt prisbilledet for de aktive spillere i denne sektor. Vi har set nærmere på IRIS med 4K kamera og kommer her med vores vurdering.

Den store æske, som Trust IRIS kommer i, skyldes ikke et mangfoldigt indhold, men derimod at selve kameraløsningen er på 60 cm. Foruden IRIS er der i kassen skruer og beslag til at montere det på væggen, fjernbetjening og et USB-C kabel.

Trust IRIS er med et temmelig neutralt look. Den minder om en soundbar med et kamera i midten og et fladt ovalt design. Kameraet i midten er så omringet af en LED-ring, som kan lyse op i forskellige farver afhængigt af status.

Ringen omkring kameraet kan nemlig lyse for at fortælle dig at den er forbundet med en Bluetooth enhed (blå), at mikrofonen er mutet (rød) og så lyser den hvidt når den bare er i brug. På den måde ved du som bruger om du kan blive hørt og set.

Fronten er foruden kameraet overtrukket med stof og bag dette finder man i venstre side en højtaler mens mikrofonen er i højre side. Det vil sige man har med et mono-system at gøre og sidder man tæt på enheden så kommer lyden tydeligt fra venstre side, mens det ikke er så specifikt når man bevæger sig lidt væk.

Just Justa fotografie

Kameraet i midten er med mulighed for både zoom og bevægelse. Det vil sige du kan indstille kameraet til at dreje imod et bestemt punkt, en bestemt person eller hvad der nu giver mening for netop det opkald. Denne del kommer vi også nærmere ind på lidt senere.

Trust IRIS står på en metalfod, som også kan vippes, men ikke drejes. Når nu kameraet selv kan dreje, så gør det såmænd heller ikke det store. Derudover er det også muligt at anvende det medfølgende værktøj til at montere Trust IRIS på væggen, men dette havde jeg desværre ikke mulighed for at teste.

Det er også muligt at tilkøbe en ekstern mikrofon til Trust IRIS, hvis man har brug for en mere central mikrofon i lokalet eller et monteringssæt til montering på fjernsyn. Så lidt udvidelsesmulighed har man trods alt.

Med coronavirussen er der sket en del ting på markedet med nye produkter, der er kommet til og skabt som direkte konsekvens eller følge af at vi skal passe mere på hinanden. Grundet de forskellige lockdowns, som lande verden over har været igennem, så har virksomheder også skulle tilpasse sig og i højere grad lade deres medarbejdere arbejde hjemmefra for at dé ikke også skulle være locked out. Som følge af dette har mange virksomheder erfaret at medarbejderne i mange tilfælde kan være effektive hjemmefra også og at det måske ikke er nødvendigt med miljøbelastende transport til og fra arbejde hele tiden eller måske at behovet for det samme antal mødelokaler, som man har været vant til. Dér kommer et produkt som Trust IRIS så ind i billedet, for dem af os der har siddet hjemme og holdt møder ved også at laptoppen alene ikke altid helt er tilstrækkelig, især ikke, hvis man ønsker at give brugerne i den anden ende en god oplevelse også.

Trust IRIS er dog måske en anelse for stor til hjemmekontoret for mange, men kan altså sagtens også bruges på et mindre mødelokale i virksomheden. Det man dog i den forbindelse skal være opmærksom på er at Trust IRIS ikke forbinder til et netværk og kan altså ikke styres centralt fra.

Jeg fik testet Trust IRIS med Microsoft Teams, som var det eneste mødeprogram jeg i testperioden blev inviteret ind til. Selv påstår Trust at IRIS virker med Teams, Zoom, Google Mee og andre vi, men det er altså ikke noget jeg har kunne teste. I den forbindelse skal det dog siges at Trust IRIS ikke er Teams-certificeret og det betyder også at dens fjernbetjenings funktioner til at besvare opkald og ligge på ikke virkede for mig. Det er altså muligt at det ville virke med en af de andre programmer.

Der medfølger ikke nogen software til Trust IRIS, som skal sættes op eller justeres før man kan komme i gang. For mit vedkommende genkendte Windows 10 kameraet så snart jeg satte det i USB-porten og så var jeg ellers kørende. Det krævede ikke andet end at jeg nu skulle vælge Trust IRIS som kamera, mikrofon og lydenhed i Teams så var det sådan set sat op.

Det er også muligt at sætte Trust IRIS til en Bluetooth enhed, som for eksempel ens telefon, men her virker blot mikrofon og lyd. På min egen Samsung Galaxy Note 10 Plus hakkede lyden til tider, så det var ikke nogen optimal oplevelse altid. En type af hakken, som jeg ikke ellers oplevede med Bluetooth headset. På PC var det en langt bedre oplevelse med Trust IRIS i hvert fald.

Den lille medfølgende fjernbetjening til Trust IRIS er nærmest showets centrum. Det er ikke fordi den er noget særligt, men det er den du bruger til at styre mødet med uden at skulle være lige ved siden af dit tastatur eller selve kameraet. At knapperne til at besvare opkald og ligge på ikke virker i Teams er naturligvis en lille gene, men det klarer man sig med.

Just Justa fotografie

Fjernbetjeningen har knapper til at du kan styre lyden med naturligvis og både skrue op og ned samt mute både lyd og din mikrofon. Når du muter lyden bliver ringen omkring Trust IRIS rød og du ved du kan tale frit med dem du befinder dig sammen med i lokalet om nødvendigt. Lydniveauet styrer kun lyden i Trust IRIS og ikke i Windows i øvrigt. Det vil sige du skruer ikke ned for musik eller andre lydkilder du måtte have kørende i baggrunden, hvilket man lige skal have i mente.

Fjernbetjeningen lader dig også styre kameraet, hvor du enten kan styre det manuelt eller lade Trust IRIS selv identificere og zoome ind på den som snakker. Du kan også lade det fokusere på hele lokalet og alle involverede. Det med at zoome ind på den som taler virker, men hvor godt det virker med mange personer i lokalet kan jeg ikke svare på da jeg ikke havde mulighed for at teste denne del.

Der er også mulighed for at gemme to positioner for kameraet og så skiftevis toggle mellem dem. Den funktion fandt jeg nu meget handy når jeg sad til møder og brugte det lidt i spøg som når jeg skulle til at sige noget alvorligt ville jeg zoome mere ind på mig selv, men der var ikke nogen andre i møderne, der lagde mærke til det – desværre.

Kameraet i sig selv har en vidvinkel på 120° og kan dermed bruges til både mindre lokaler og større med plads til flere mennesker.

Trust IRIS har også HDR i kameraet og denne aktiveres også gennem fjernbetjeningen. Den hjælper eksempelvis, hvis man sidder ud mod et vindue eller andet, hvor belysningen kan have det svært. Det er en yderst brugbar funktion for de lokaler, hvor man ikke helt kan undgå at vinduerne og lys udefra driller med belysningen af dem, som rent faktisk skal kunne ses på kaldet.

Trust IRIS er et komplekst produkt, som er gjort nemt at bruge. Det er stort set plug and play til både Windows og Mac. Løsningen leverer klar lyd uden echo og et rigtig flot billede, så de mange online-møder vi holder for tiden bliver en del bedre end hvis man bruger det integrerede system i ens laptop eksempelvis. Med den medfølgende fjernbetjening er det også nemt at styre og pille ved indstillingerne selv under opkaldet. Kort fortalt er det nemt at bruge og spiller bare helt som det skal. For IT-afdelingen er det måske nævneværdigt at den ikke kan koble til netværket og blive styret afsides, men ellers kan jeg ikke se at Trust IRIS mangler noget.

Positivt:

• Nem opsætning og uden software
  • Solid kamerakvalitet