ForsideAnmeldelserTest: UE Wonderboom 2

Åbner man kassen så bliver Wonderboom 2 flot præsenteret.

Udover Wonderboom 2 er der et USB kabel til opladning og en kort brugsvejledning i kassen.

Wonderboom 2 ligner til forveksling den tidligere Wonderboom, forskellene er små. Den første Wonderboom anmeldte vi tilbage i 2017.

Sammenligner man den med den tidligere Wonderboom ser man dog at den er lille smule større.

Første Wonderboom til venstre, Wonderboom 2 til højre

Wonderboom 2 er 10,4 cm høj, og 9,5 cm i diameter, og vejer ca 420 gram.

På toppen finder vi 3 knapper. Øverst en knap til at starte en bluetooth parring med, den blinker når den er i parringstilstand. I midten en knap til at pause og til at springe til næste musiknummer. Det er også en denne knap man bruger til at koble flere Wonderbooms sammen. Mere om dette senere. Nederst er tænd/sluk knappen der også viser batteritilstanden.

De store + og – tegn på forsiden er knapper der styrer volumen, og trykker man dem ned samtidigt spiller Wonderboom 2 en tone der indikerer batteriniveauet. Som den tidligere Wonderboom har Wonderboom 2 ingen indbygget stemme, og kan heller ikke kobles til nogen app, så man skal altså kunne fortolke tonerne for at vide hvor meget strøm der er på højttaleren.

Opladningen sker via et USB stik der sidder beskyttet bag en gummilåge nederst på bagsiden.

UE lover at en opladning giver op til 13 timers spilletid, afhængig af lydstyrke. Og den lange batteritid skal nok passe, jeg opladede den kun en gang under min lange test. Som noget nyt har Wonderboom 2 også en knap på undersiden.

Det er en knap til udendørsindstilling. Når man spiller musik indendørs så spiller Wonderboom 2 en god bas, som bliver forstærket af rummet man sidder i. Når man spiller udendørs er der ikke samme basforstærkning. Derfor så gør udendørsindstillingen det at den lader være med at spille bas! Det lyder måske ulogisk, men ved at skære de dybe frekvenser fra (som man nærmest ikke ville kunne høre udendørs), så kan den spille højere uden at forvrænge. I praksis virker det ganske glimrende. Når indstillingen er aktiveret, lyser det lille træ på undersiden. Men man får dog den bedste lydkvalitet indendørs, uden indstillingen aktiveret.

Wonderboom 2 er vandtæt og støvtæt, og kan flyde, så det er en højttaler man ikke skal være bange for at tage med på tur.

Har man to Wonderboom 2 kan de kobles sammen og spille ægte stereo. Det kunne jeg desværre ikke afprøve, da jeg kun havde en til rådighed under min test. Tilgengæld havde jeg den forrige Wonderboom, og den kan også kobles sammen med Wonderboom 2. Dog ikke så de spiller stereo, men to gange mono. Så det kan bruges til at sprede musikken over et større område. Selve parringen sker ved at man holder den midterste knap nede på begge højttalere, og efter få sekunder spiller de samme musik. Det virker fint, og en god måde at få musikken til at dække et større område. Det er dog tydeligt når den forrige Wonderboom og Wonderboom 2 spiller samtidigt at der er væsentlig mere bas og volumen i Wonderboom 2.

Jeg testede rækkevidden med min iPhone 8 Plus. Jeg efterlod telefonen på kontoret i kælderen, og jeg skulle op på 1. sal, i det allerfjerneste hjørne af huset, før der var det mindste udfald i lyden, så rækkevidden er i den grad godkendt.

Lydkvaliteten fra Wonderboom 2 er fantastisk når man tager størrelsen i betragtning! Bassen er kraftigere end man forventer, dog uden at være buldrende. Mellemtonen er tydelig og klar, stemmer lyder naturligt, og diskanten er let og fin, hi-hats fra trommesættet lyder sprøde som de skal. Og så kan den spille overraskende højt! Dog kan diskanten blive lidt for skarp ved de højeste lydstyrker.

UE Wonderboom 2 er efterfølgeren til en utrolig god højttaler. Wonderboom 2 formår at have bedre lyd, bedre batteri og en udendørsindstilling til en pris der er magen til prisen for den tidligere Wonderboom da den blev introduceret. Lydkvaliteten er virkelig god for en så kompakt højttaler. Rækkevidden er god, og det er en højttaler der kan tåle at blive brugt udendørs i al slags vejr. Vi er altså oppe i topkarakter her

Wonderboom 2 er set til 799,-

Lars Lund Olsen
Lars Lund Olsen