ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Iceman (Blu-ray)

Anmeldelse: The Iceman (Blu-ray)

movie_files_2384

The Iceman fortæller den utrolige historie om Richard Kuklinski, som fra midten af 1950’erne og et godt stykke ude i fremtiden formåede at balancere sit normale liv med et kriminelt lejemorderjob ved siden af – vel og mærke uden at hans familie opdagede det.  Indtil hans arrest i 1986 vidste hverken hans kone eller børn besked om hans mørke side, og han vurderes at være ansvarlig for intet mindre end 100 mord i løbet hans karriere.

Vi følger Kuklinski i hans unge år, hvor han arbejder som lydkoordinater på pornofilm, indtil hans møde med det kriminelle mafiamedlem Roy DeMeo. Med en i forvejen ustabil mentalitet bliver hans vej ind i forbryderregimet let som en leg, og jo flere lig i lasten jo flere penge lander der hos den uvidende familie. Filmen giver et utroligt realistisk indblik i mandens liv gennem en nøje velovervejet kronologi af hændelser, som bringer seeren med på visuel rejse ind i den kriminelle verden. Den virkelige historie virker nærmest uvirkelig, hvilket er et element, som gør filmen endnu mere seværdig – det faktum at det overordnede koncept i handlingen faktisk har fundet sted, bringer en gåsehudsfremkaldende effekt over hele handlingen.

Hele opsætningen af filmen er sat sammen på den måde, at de mest interessante elementer i historien bliver nøje behandlet, hvorimod de lidt mindre interessante, men alligevel vigtige elementer bliver sammenklippet til en hektisk og adrenalinpumpende montage. På den måde har instruktøren fundet den rette balance i historien, og derudover formået at bibeholde det interessante i historien uden at ødelægge det med for mange effekter eller unødvendige fiktionselementer. Filmen glider af sted i et perfekt tempo, som omhyggeligt og med den rette teknik fortæller historien med omhu, præcision og ikke mindst en utrolig fængende stilart. Den virkelige historie skal selvfølgelig have æren for størstedelen af det velfungerende manuskript, men filmholdet skal derudover have stor ros for bl.a. de skarpe dialoger og dystre tematikker.

Vi får den skinbarlige fortælling om en udadtil normal familiefar, som langsomt mister grebet om sin sanitet og udvikler sig til en morderisk sociopat med en dobbeltidentitet.  Det kræver en fandens dygtig skuespiller til at skildre en så problematisk personlighed på en overbevisende måde, og Michael Shannon gør det formidabelt. Han leverer en af sine mest bemærkelsesværdige præstationer nogensinde, og skal have en stor del af æren for filmens værdi. Shannon har for alvor vist, at han kan leve sig så meget ind i sine roller, at man nærmest bliver skræmt af hans fornemme portrættering. Filmen fortæller seeren, at selv en af tidens mest psykopatiske lejemordere er mennesker som du og jeg, og at selv en psykopat forsøger at leve op til den amerikanske drøm. Filmen forsøger ikke at moralisere eller tage parti i historiens kontekst, men giver den kuldegysfremkaldende og opslugende fortælling om ’The Iceman’.

Overordnet set er filmen yderst underholdende på mange punkter – Skuespillet er bjergtagende, fortællestilen er yderst interessant og selve opsætningen af den fantastiske historie er formidabel. Filmen fortjener et shout-out fra min side, da den i sig selv desværre fremstår som en B-film – hvilket langt fra er gældende! Michael Shannon fører seeren ind i hjertet af den kriminelle verden på gysende realistisk vis og man kan ikke andet at være underholdt af den utrolige historie om en skræmmende virkelighed.

Release: 19-09-13 på Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på The Iceman

The Iceman trailer