ForsideAnmeldelserComputer tilbehørTest: Astro A50 + base station trådløst gaming headset

Test: Astro A50 + base station trådløst gaming headset

Den nye Astro A50 er (endnu) en videreudvikling af det populære headset, hvor man nu har fået en base station til sit headset og den vertikale holder er blevet skrottet fra designet. Meget tyder på at man har valgt at bibeholde det gode som Astro A50 ellers står for og så ellers tilføjet nogle små justeringer i designet for at gøre godt endnu bedre. Med Astro A50 får man et trådløst headset, der hviler i sin “vugge” og dermed altid er klar til game når du er. Lad os se lidt nærmere på det i denne test.

Som altid er Astro A50 pakket ind i en pæn æske, hvor selve processen med udpakning er en fryd for sig selv og når man trækker den indre del ud og åbner bliver man mødt med gennemsigtig plastik, hvor det hele er pænt anrettet og klar til at blive taget ud del efter del. Den ydre del af indpakningen er hård pap og hele æsken føles en smule lækker. Ikke på niveau med det ypperste, men man er ikke i tvivl om at der er tale om et high end produkt. Delene består således af Astro A50 headsettet, toslink kabel, mikroUSB til base stationen, base station, quick start manualer og det er vel så egentlig det.

20161127_102659228_ios

Hvis man kender Astro gaming lydprodukter vil man også vide at der ikke er sket noget decideret revolutionerende på designet, men det kommer så ganske vidst også an på, hvad man ser som revolutionerende, for det kan da godt være at nogle tænker det er noget helt andet nu at man ikke har en stander, som man havde tidligere og at base stationen kan oplade headsettet. Det kommer vi nærmere ind på lidt senere dog.

Astro A50 er et stort headset af slagsen og bag de store ørebøffer gemmer der sig minsandten også 40mm lyddrivere, som driver den lydoplevelse man så får med dem. Designet er overordnet set ikke anderledes end det har været de sidste mange år og gudskelov for det kan man vel et eller andet sted sige, for der er ingen grund til at vige fra “don’t fix what ain’t broken”.

Hvis man derimod ikke kender Astro gaming, så kommer her en lille forklaring af designet, som suppleres af diverse billeder. Der er med Astro A50 ikke tale om det traditionelle design af hovedtelefoner, hvor disse udvider sig ved at være sat på en skinne, men derimod kan systemet mest af alt vel sammenlignes med støddæmpere, som går op og ned når man justerer i henhold til størrelsen på ens hoved. Indeni disse cylindere er kablerne også ført og det ser ret sejt ud. I vores tilfælde er både cylindere og kablet indeni blå, hvilket skyldes at vores version er en PS4 kompatibel en af slagsen. Astro A50 fås til både Xbox One og PS4 mens begge to virker med ens PC. Xbox One udgaven er naturligvis grøn der hvor PS4 er blå. Der er tale om en metallisk blå farve på cylinderen af Astro A50, hvilket yderligere højner kvalitetsfornemmelsen. Resten af designet er stort set kun sort og dermed neutralt.

På toppen har man en hovedbøjle der på ydersiden har Astro gaming logoet, mens bunden er med en blød polstring, som skåner hovedbunden i de lange spilsessioner. Der er delvist hul igennem på toppen, hvilket igen ikke er noget nyt i forhold til de tidligere versioner af Astro A50.

Polstringen på ørebøfferne er af stof, såvel som den nævnte polstring i toppen. Dette er generelt et foretrukket materiale, som giver komfort og holder ikke nær så meget på varmen som eksempelvis kunstlæder gør det. Dog er kunstlæder en smule bedre til at holde på lyden også og derfor kan man købe et støjdæmpende kit til sit Astro A50 i form af læderovertrukne ørebøffer. Det vil altså sige at ørebøffernes indre kan tages af og skiftes, hvilket i sig selv er vigtigt, hvis de nu bliver slidt og man er glad for sit headset, så kan man nøjes med blot at skifte dem.

På den højre ørebøf finder man alle de knapper som Astro A50 er udstyret med og dermed kan man styre lyden direkte fra headsettet. Der er en skydeknap til tænd og sluk funktionen, men der er ligeledes også en knap til Dolby Digital surround, skydeknap til tre profiler og en volumenknap. På ydresiden af ørebøffen finder man også en plade som kan rokkes og formålet med denne er at man dermed kan justere forholdet mellem spil og chat lyd. Knapperne er nemme at nå som sådan, men det vigtige er at de er med nok afstand og forskellig form til at man nemt kan kende forskel på dem, så man ikke skal sidde og fifle med dette mens man spiller.

På den venstre ørebøf finder man mikrofonen. Mikrofonen muter når man løfter den op i en lodret position, men den skal hele vejen op og man kan komme i tvivl om hvorvidt man har mutet den eller ej. Mikrofonen kan i øvrigt ikke tages af skulle det være interessant for nogen, men den kan derimod justeres i den forstand at man kan bøje den og så forbliver den nogenlunde i den vinkel man vil have det.

Under begge ørebøffer har man små metalliske plader, som forbinder til base stationen og dermed skaber forbindelsen der er nødvendig for at headsettet kan lade op. Før man ruller med øjnene skuffet over at man nu ikke skal kunne spille mens headsettet det lader, så er der faktisk tænkt på dette også og man har gjort plads til mikro-USB indgang i bunden af den højre ørebøf for netop dette formål. Skulle man dermed have en lang dag med gaming eller blot glemt at lade sit Astro A50 op, så er der naturligvis hjælp at hente og man kan sætte det til at lade gennem denne indgang.
Basestationen er nu også en ladestation som fint holder Astro A50 på plads når det ikke er i brug. Det betyder så også at den fylder en del på skrivebordet fordi der er plads til headsettet i den ene side og så er selve dens styringsenhed og hardware i den anden side.

Den højre side af base stationen er i øvrigt i pianosort overflade, som gør den ekstra god venner med fedtede fingre som efterlader deres spor helt enkelt. Fronten er udstyret med LED-lys, som fortæller om status, såsom volumen, Dolby Digital og opladestatus.

I den højre side af Astro A50s basestation har man en fuld størrelse USB udgang til opladning og lige ved siden af den har man placeret knappen til at skifte mellem PS4 og PC på. Begge er en smule inde i designet så at sige, således at æstetikken bibeholdes når man ikke bruger ladefunktionen denne vej.

På bagsiden er basestationens forbindelser placeret i venstre side og består af en AUX in, optisk udgang, optisk indgang samt en mikro-USB tilslutning.

Jeg tænker ikke det er helt tilfældigt at denne nye udgave af Astro A50 med basestation udkommer her sidst på året, hvor man blandt andet også ser det nye Battlefield 1, som er i den spilserie, der har fået mest ros for deres lyd og med god grund. Det skal naturligvis her ikke handle om dette enkelte spil, men mere om vigtigheden af god lyd i spil, hvilket forstærkes i synergi mellem god udvikling både i softwaren, men i særdeleshed også hardwaren. Astro A50 er så det headset, som i denne omgang skal levere hardwaren og det er gennemtestet i både musik, film og spil.

Lyd

Kigger man på prisskiltet inden man kigger på noget andet, så vil man også ret hurtigt opdage at Astro A50 ligger i den høje ende, også for hardcore gamere. Jeg plejer at sige at hvis man vil have det ypperste og den bedste spiloplevelse så er det ikke nok at tilsikre sig god billedekvalitet kun. Lyden er mindst ligeså vigtig, men om Astro A50 så også leverer den ypperste lydoplevelse skal vel komme an på en test.

Som nævnt var Battlefield 1 netop lanceret da Astro A50 dukkede op til test, så det var jo oplagt at smide dét på. BF1 er dog en genre af spil som Astro A50 kunne tænkes at blive anvendt til, hvorfor jeg naturligvis også smed en masse andre spil efter det, men jeg blev ved med at falde tilbage til BF1 fordi de gør det så godt. Man får ganske enkelt en fantastisk indlevelse i dette spil når man har lyden på plads. Netop denne indlevelse bekræftedes og forstærkedes med Astro A50. Eftersom jeg til daglig i forvejen benytter et af de bedste headsets til gaming (og andet), nemlig SteelSeries Wireless H, så havde Astro A50 meget at leve op til.

Det skal naturligvis ikke være en sammenligningsfest her i denne test, men Astro A50 valgte kort fortalt at give det nu aldrende Wireless H kamp til stregen. I min spiloplevelse følte jeg faktisk at Astro A50 gav mig en bedre oplevelse, mens SteelSeries har en mere nuanceret helhed og er bedre til musikken samtidigt med at det er fantastisk til spil. Det er svært at sætte ord på for jeg kan sagtens være farvet af en personlig opfattelse, hvilket lyd et eller andet sted også kan anses som værende.

Kort sagt leverer Astro A50 en fantastisk spiloplevelse gennem kraftige bass-eksplosioner og en god all-around lyd til både stemning og action. Det er udstyret med en Dolby Digital virtuel surround på 7.1 og det sparker simpelthen røv når det er aktiveret og understøttes i det pågældende spil. Hvis jeg må trække Battlefield 1 kortet igen så hjælper Astro A50 yderligere med at få en til at tro man er rejst tilbage i tiden og er midt i en krig med kaos fra alle sider.

Fordi jeg forventer at andre gamere anvender deres headsets til alt, også det der er udover gaming, såsom musik og film, så kunne jeg naturligvis ikke undlade at teste det af med dette for øje også. Det er måske netop her at Astro A50 beviser sit værd og skiller sig ud fra mængden. Der er adskillige headsets jeg har testet, som formår at levere en god punch når det kommer til heftige eksplosioner og skud samt actionscener i forskellige spil. Det er dog Astro A50s evne til også at gengive musik som Beethoven og AC/DC på et højt kvalitetsniveau. Jeg har min liste af forskellige sange fra forskellige genrer, som jeg smider på når jeg skal teste nuancerne i tests af lydudstyr og må konstatere at ganske vist koster Astro A50 en del mere end gennemsnittet, men det er også dét bedre end gennemsnittet.

Astro Command Center

Med denne softwarepakke til Astro gaming headsets, kan man finjustere sin lydoplevelse yderligere. Hvis man ved hvad man laver, så kan man faktisk tweake ganske mange aspekter af lyden og tilpasse til de enkelte spil man spiller mest. Samtidigt kan man gemme nogle profiler og skifte mellem dem hurtigt og enkelt, hvis man altså går meget op i at lyden er forskellig fra spilgenre til spilgenre osv.

Folkene bag Astro gaming er naturligvis nogle der kender deres kram og det som det er tiltænkt at blive brugt til, hvorfor man har nogle presets på både mikrofon og andre steder, der er fintunet til det passende gaming miljø afhængigt af om man spiller hjemme, på cafe eller andet.

Mikrofonen

Når man nu ikke hører sig selv snakke så overser mange vigtigheden af en god mikrofon når man spiller. Ens medspillere skal ikke høre alle ens tastetryk eller konen i baggrunden. Det skal være det som er tiltænkt dem, som der skal høres og helst ikke noget andet. Med Astro Command Center kan man fintune mikrofonen en smule, men der er minimal forskel synes jeg personligt ud fra de tests jeg lavede og screenede med mine holdkammerater i BF1.

Der hvor Astro A50 dog udemærker sig er ved at softwaren slet ikke er nødvendig for at man får en god oplevelse. Der er talk-back i mikrofonen, så man kan høre sig selv snakke og ved hvad det er ens holdkammerater hører uden at man skal råbe det. Desuden er mikrofonen retningsbestemt og opfanger ganske enkelt ikke lyde der kommer fra forkerte sider af den stort set.

Wireless?

Man kommer stadig i dag ikke udenom at der er brugere, som vil sværge til et kabel over en trådløs forbindelse, men alligevel føler jeg at det jeg har testet på det seneste af trådløst udstyr, bekræfter at vi altså befinder os i 2016, hvor den trådløse teknologi trods alt er kommet ret langt.

Astro A50 transmitterer eksempelvis over 5 GHz netværket for at yde den bedste båndbredde og mest stabile drift med mindst lag til følge. Det sikrer en god lyd på det mindre trafikkerede netværk så at sige, selvom vi så småt er på vej til at fylde dette også med nyt udstyr. Under test oplevede jeg dog kun små udfald fra lyden, hvis det var forbundet til min optiske lydkanal, hvilket dog kun gjorde sig gældende over min PC, så jeg var ikke i stand til at identificere, hvor fejlen lå. Den samme forbindelse bruger jeg dog til et andet headset uden problemer, men jeg kunne ikke komme af med udfordringen på Astro A50 uanset om jeg installerede deres software eller opgraderede firmware.

Der er naturligvis ikke noget ved et trådløst headset, hvis det halvdelen af tiden skal sluttes til en oplader fordi det indbyggede batteri alligevel ikke kan holde linen ud. Det gør sig dog ikke gældende for Astro A50 som lover mere end 15 timers batteritid, og det er nok ikke helt ved siden af. Jeg var i stand til at spille op imod denne tid, men det er lidt svært nøjagtigt at teste det når man ikke har de lange spilsessioner som man engang havde som teenager. Når man akkumulerer 15 timer af gaming henover ugen så smider noget af batteritiden også på standby, men 15 timers almindelig anvendelse virker bestemt opnåeligt ud fra de resultater jeg fik med Astro A50.

Komfort og anvendelse

Med de timer nogle af os gamere spenderer foran skærmen så er det ikke så overraskende at man sætter pris på lidt forkælelse.

Det skal først og fremmest være sådan at når man har tid til at spille i nogle timer i streg, så skal man ikke stoppe og holde pause fordi ens headset strammer eller føles for tungt. Det skal være behageligt at have headsettet på og selvom man bærer rundt på et genopladeligt batteri og to gange 40mm lyddrivere skal man nærmest ikke kunne mærke at man har det på. Det kan man faktisk sætte tjek ved for Astro A50s vedkommende. Det er super rart at have på hovedet og de luftige puder gør at man får rigeligt luft ind til ørerne så de ikke føler sig varme.

Dernæst skal det være nemt at smide headsettet af og på. Her halter Astro A50 af den simple årsag at det er skam nemt og hurtigt nok at tage det fra basestationen og smide det på hovedet og så er man ellers i gang efter at have flyttet skydeknappen til tænd. Udfordringen opstår derimod når man vil have headsettet af igen og smide det til opladning, så synes jeg at der er en smule fifleri med at få det tilbage på basestationen og være sikker på at det lader op til næste morgen. Min basestation peger nemlig ikke ud mod mig selv da den simpelthen fylder for meget så jeg skal dobbelttjekke at headsettet lader hver gang fordi jeg altid frygter forbindelsen er løs. Det er en mindre irritation, men jeg burde ikke have det sådan.

Jeg vil ikke vove den påstand at sige at Astro A50 er det bedst lydende headset jeg har været i besiddelse af, men man skal også huske at det marked, som Astro A50 forsøger at ramme ikke blot er interesseret i fantastisk god lyd. Det er for en gamer vigtigere end for andre målgrupper at komforten sidder lige i skabet, idet han eller hun forventer at spille i mange timer ad gangen. Det er mindst ligeså vigtigt at ens venner kan høre en såvel som at man kan høre dem klart og tydeligt og at man kan justere lyden hurtigt på farten for at tilpasse til den enkelte bane, situation osv. Det er det praktiske aspekt i at man kan game i lang tid uden at skulle mellem-oplade i kampens hede og at det hele spiller out of the box nærmest. At man med Astro A50 kan finjustere lyden til sit liking og behov gennem software er naturligvis et plus, men selv uden Astro Command Center er Astro A50 et fantastisk all around headset, som med sikkerhed vil oppe ens spiloplevelse og mere til.

Positivt:
Lydkvalitet og især god surround gennem Dolby Digital
Mikrofon
Komfort
Basestation lader en huske at lade op – nemt

Negativt:
Basestation placering
Basestation fylder

Set til 2.599,-

Den nye Astro A50 er (endnu) en videreudvikling af det populære headset, hvor man nu har fået en base station til sit headset og den vertikale holder er blevet skrottet fra designet. Meget tyder på at man har valgt at bibeholde det gode som...Test: Astro A50 + base station trådløst gaming headset
Exit mobile version