ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Gravity (3D Blu-ray)

Anmeldelse: Gravity (3D Blu-ray)

GRAVITY_3D_3D_BD_gen

Til dette års Oscar-show har der været et utal af fantastiske film til at kæmpe om de gyldne statuetter – men aldrig før har mine forudsigelser på det visuelle punkt været så overbevisende, da denne film simpelthen er noget af det mest perfekte CGI-animation, jeg længe har set. Da filmen kom i biografen undrede jeg mig en smule over, hvordan filmen kunne få så stor succes, når den blot handlede om to mennesker, som er fanget i rummet. Min frygt blev gjort til skamme, da filmen blæste mig om kuld på et utal af måder.

Vi følger tre astronauter på en mission i rummet, hvor de er i færd med at undersøge, reparere og eftertjekke rumskibet ’Explorer’. Da en meteorregn af vragdele på den anden side af jorden dukker op på radaren, viser det sig i første omgang ikke at være en trussel for dem. Men vragdelene rammer flere satellitter på vejen, som sender de sylespidse og pistolfartshurtige dele afsted mod astronauterne. Pludselig befinder dr. Ryan Stone(Sandra Bullock) og Matt Kowalsky(George Clooney) sig uden en livline i det uendelige rum, og spørgsmålet er – kan de undgå vragdelene, iltmanglen og rejsen tilbage til jorden i god behold?

I en tid hvor de svulstige, visuelle effekter overdøver mange handlinger for tiden, er det fantastisk at se et visuelt univers finpudset til det ekstreme, professionelle niveau. Filmen er spækket med ubeskriveligt fantastiske optagelser og det faktum, at man ved, at filmen ikke er blevet filmet i rummet, gør hele det visuelle aspekt til et vanvittigt mesterværk. Tempoet i filmen er utroligt langsomt, og eskalerer mindst lige så sløvt som bevægelser i rummet, men denne effekt gør hele balladen mere fremtrædende, realistisk og ikke mindst gruopvækkende. Intensiteten er skræmmende god og på blot 1 time og 30 minutter bliver der fortalt en fantastisk historie om overlevelse. Lige som man tror, at tingene begynder at falde til ro, opstår der et nyt kaos, som for alvor bringer karaktererne på afveje igen.

Sandra Bullock har været inde i en slem tørke i forhold til talentfulde præstationer på det store lærred det seneste stykke tid, men i denne film viser hun virkelig sine talenter. Meget af skuespillet er fokuseret omkring ansigtsmimik og reaktionerne på tingene omkring dem, og det formår hun virkelig at leve op til. Hun lever sig utroligt meget ind i sin rolle, og seeren formår at komme helt tæt på hende i denne forfærdelige situation. George Clooney formår også at leverer noget solidt skuespil, men hans rolle mere bare en statistrolle med en skæv humor. Jeg var selv inde og se filmen i biografen, og man må erkende, at filmen absolut skal ses i 3D. Heldigvis er Warner Bros. på banen med en hjemmeudgave i 3D, og hvis man har det rette udstyr, så minder det grangiveligt om oplevelsen i biografmørket. Dybden er mindst lige så effektiv, og hvis man sidder i et helt mørkt lokale, så er de tredimensionelle optagelser uhyre spændingsøgende og giver ikke mindst filmen det visuelle omfang, som den fortjener. 2D versionen rummer ikke den fortjente dybde i billedet, og hvis man vil have den omtalte effekt af filmen, så skal man på med 3D-brillerne!

Temaerne i filmen giver et realistisk billede af fortabthed, klaustrofobi og ikke mindst følelsen af, at være alene uden for andres rækkevidde. Den fortæller også en historie om genopstandelse, kærlighed og livet selv, hvilket står som en solid baggrund for resten af historien. Hele den kvindelige astronauts udvikling i filmen er en slags genfødsel eller genopstandelse ind i et bedre liv, og denne fornemme symbolik gør det hele mere gennemført. De visuelle effekter i landskabet og virkemidlerne omkring skuespillerne er desuden så realistiske, at man næsten bliver rundtosset af at se de fortabte astronauter drive hjælpeløst rundt i rummet. Hvis ikke denne film vinder Oscaren for bedste visuelle effekter dette år, så står verdenen ikke længere! Kameraføringen er kuldegysfremkaldende og djævelsk betagende, da de opfindsomme vinkler virkelig giver et realistisk billede af livet såvel som katastroferne i rummet.

Handlingen er i og for sig rimelig simpel, men i denne unikke og originale kreation skal man bare læne sig tilbage og nyde den visuelle kraft hive underholdningen ud af disse få virkemidler. Desuden er denne handlingsstruktur utrolig uforudsigelig, og man kan på intet tidspunkt regne ud, hvad der kommer til at ske. Nogen vil måske kalde denne langsommelige, minimalistiske handling for kedelig eller langtrukken, men der kunne jeg ikke være mere uenig. Alfonso Cuaron viser med stor stil, hvordan man kreerer rent filmmagi ud fra få virkemidler, og nærmest bare lade dem udfolde sig på det store lærred.

Bonussektionen bugner af flere godter! Man får en hel sektion af behind-the-scenes-klip, hvor man kommer helt tæt på alle samtlige virkemidler, effekter og ideer bag filmen. Derudover er der utroligt mange klip med selve optagelserne af filmen, hvor man får et spændende indblik i, hvordan de dog formåede at lave så unikke detaljer. Som noget af det sidste finder man en lille kortfilm, samt en dokumentar om selve rummet. Samlet set en formidabel afrunding på en fantastisk film!

Samlet set kan man ikke andet end tage hatten af for instruktørens fornemme kreation, som uden tvivl er den mest fantastiske, realistiske og betagende film om livet i rummet. Handlingen er simpel, virkemidlerne er minimale, men med de mest fantastiske visuelle effekter, jeg nogensinde har set, gør det filmen til en sand fornøjelse.

Release: 14-03-14 på DVD, Blu-ray og 3D blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Gravity

Gravity Trailer