søndag, maj 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Tatanka - Tyren fra Napoli (DVD)

Anmeldelse: Tatanka – Tyren fra Napoli (DVD)

movie_files_2315

Boksning – The Sweet Science – har været omdrejningspunkt i mange film op igennem historien. Nogle gange er sporten det helt centrale plotelement. Andre gange er det et middel til at skubbe handlingen. Tatanka er en pseudo-dokumentarisk film omhandlende Clemente Russo, tidligere verdensmester i sværvægt for amatører og hans kamp for at slippe fri fra den napolitanske mafias indflydelse på hans liv. Clemente Russo spiller faktisk ham selv i hovedrollen som den voksne Michele og det er således hans debut som skuespiller. Vi følger indledningsvist den unge Michele og hans ven Rossario, der er på kant med loven i en tidlig alder. Under en flugt fra politiet søger de tilflugt i en bokseklub, hvor en træner allerførst får øjnene op for ham. Dog er det først senere efter en arrestation og anklage for mord, at Michele kommer i gang med at forfølge sit talent. Imens vennen Rossario siger i graderne hos den napolitanske mafia, der hverver unge mænd i området forsøger Michele at få sin karriere i gang og slippe fri af grebet fra mafiaen og deres indflydelse på hans kampe.

Man kan godt se, dette er Clemente Russo skuespiller-debut. Det hele virker lidt kejtet og kluntet når han forsøger sig i dialoger, mens han naturligvis leverer en god portion realisme til boksescenerne. Men helt generelt virker historien, trods sit fine forlæg, ikke så spændende og gribende som den gerne selv vil være. Den virker mest at alt lidt jævn og kedelig. Det kan skyldes den noget underspillede og stille tone hele filmen forgår i sammenlagt med, at der førnævnte skuespil også hos resten af castet også virker lidt uambitiøst og uprofessionelt. Scenerne fra Napolis gader er flotte og stemningsmættede, men det er synd at resten af filmen ikke kan følge med på dette.

Der er ingen ekstramateriale på disken.

En fin film, med et præmis der lover mere, end den desværre leverer.

Tatanka – Tyren fra Napoli udkom på DVD d. 18-07-2013.