mandag, maj 13, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The 100 - sæson 1 (Blu-ray)

Anmeldelse: The 100 – sæson 1 (Blu-ray)

1

Postapokalyptiske fortællinger har altid fanget min interesse, da historiegrundlaget giver mulighed for at hive vores normale verden ud af sine vante rammer og skabe noget nyt og unikt. Dommedag, atomkrig eller blot menneskelig fordærvelse er ofte grundelementet i fortællingen, og man følger handlingen med udgangspunkt i tiden efter den givne katastrofe. En ny serie ved navn The 100 landede på mit bord sidst i januar og nu er tiden kommet til endnu et blik på en fiktiv, men alligevel ganske realistisk forestilling om en fremtid uden håb.

Vi følger de sidste overlevende mennesker fra jorden, som nu er bosiddende i et internationalt rumskib kaldet Arken. På grund af en atomkrig for 97 år siden er jorden blevet radioaktiv og derved ubeboelig, og de få mennesker ombord på rumskibet blev de sidste levende mennesker nogensinde. Et nyt samfundssystem fungerer på rumstationen, hvor selv den mindste forbrydelse straffes med døden – med mindre man er under 18 år. Forsyninger af ilt er efterhånden ved at slippe ud og Rådet ombord på rumstationen beslutter sig for at sende 100 småkriminelle unge tilbage til jorden i håb om, at den igen er blevet beboelig. Er disse 100 mennesker menneskehedens sidste håb?

Selve serien bygger på et grundlæggende interessant princip om Jordens ’frastødning’ af mennesket, og fortællingen om mennesket tilbagevenden er ganske underholdende. Den har dog en tendens til at tage lidt for lang tid om at komme til sagen i forhold til spændingsniveauet – de første par afsnit bliver brugt på at skabe truslen og lære personerne at kende, men de efterfølgende afsnit dvæler dog lidt for meget på karaktererne frem for det ukendte på jorden. Nu hedder serien selvfølgelig også ’de hundrede’, men alligevel kunne man godt ønske lidt mere fokus på deres situation frem for dem selv. Selve den scenografiske stil minder meget om en anden solid serie ved navn Falling Skies, og det fungerer egentlig ganske godt. Der er en lækker post-apokalyptisk stemning over det hele, og man bliver grebet af den atmosfæriske stemning.

Den vækker lidt nogle associationer til M. Night Shyamalans After Earth på godt og ondt. Positivt set rummer den samme fantastiske scenografi med et overbevokset, junglelignende verdensbillede, men på den negative side er skuespillet også ganske uinteressant. Skuespillet er ikke ligefrem fremragende, men mere mekanisk og monotont. Den skal dog have ros for at have brugt nogle ret ukendte skuespillere, så man ikke allerede fra day one ved, hvem der overlever og hvem der ikke gør. Man skal også være glad for, at serien holder informationerne tilbage og derved afsnit for afsnit giver en lille brødrumme til tilskueren, som langsomt kan optrevle hele forklaringen. Desværre gemmer de efter min smag alt for meget på godterne, og bruger værdifuld spilletid på indbyrdes stridigheder og klicheprægede grupperinger.

Den forsøger at vække samme samfundsudvikling som i bogen/filmen Fluernes Herre, men udviklingen fra civilisation til kaos sker alt for hurtigt. Selvom de 100 mennesker allesammen er unge småkriminelle, ville der være lidt flere fornuftige tanker omkring deres situation, inden helvedet brød løs. Det sker sådan set allerede på førstedagen af deres ankomst til jorden, og det er lidt for påtaget og kliché-orienteret. De storslåede følelser stemmer heller ikke helt overens med skuespillet. Det som serien dog skal have stor ros for, er de fine effekter i forhold til budgettet. Man skal lige vænne sig til det, men henimod slutningen er hele budgettet bestemt blevet skudt af sted på den tekniske front, da man får nogle utroligt fede sekvenser på den mystiske, forladte jord. Når man dog efterhånden har vænnet sig til mere vovede produktioner fra bl.a. HBO eller Showtime, så kan en serie som denne godt virke lidt for ’børnevenlig’ eller for fin i betrækket. Det bliver heldigvis noget bedre, jo længere man kommer ind i sæsonen.

Samlet set er første sæson af The 100 interessant og til tider spændende, men er bestemt ikke en serie med det største potentiale på markedet lige for tiden. Hvis man bliver fan af første sæson, vil man uden tvivl holde fast i evt. kommende sæsoner, men hvis man ikke føler sig grebet, så skal man nok ikke forvente de store overraskelser i næste omgang – den rummer et hvis potentiale og det skal man justere forventningerne efter.

Release: 05-01-15 på DVD og Blu-ray.