ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Dexter - Sæson 7 (Blu-ray)

Anmeldelse: Dexter – Sæson 7 (Blu-ray)

BDVDDEXTER7

Vores allesammens yndlingsseriemorder Dexter Morgan tog seerne med storm, da han dukkede op på programmet Dexter i 2006. HBO-produktioner har altid været kendt for en mangel på censur, voldsomme scenarier og generelt barske hændelser, og denne serie lokker folk til skærmen gennem blod, blod og mere blod. Som den klassiske antihelt, man både elsker og frygter, har serien nu nået sin afrunding i Amerika, men vi må nøjes med den næstesidste sæson på Blu-ray lige for tiden.

I syvende sæson møder vi en Dexter, som kæmper med at komme sig over sagen med dommedagsmorderen, som han endelig får dræbt på sin egen facon. Hans søster opdagede ham i færd med at slå morderen ihjel, hvilket sætter ham i et kæmpe problem i forhold til at holde sin mørke side skjult for omverdenen. I sin tro om at han undgik alle løse ender i hans kamp for blodig retfærdighed, begynder visse personer så småt at opsnuse hans lyssky affære. Forholdet til en mystisk kvinde kan muligvis hjælpe ham på fod igen og muligvis kan den ellers følelseskolde Dexter endelig mærke, hvordan ægte kærlighed føles.

Serien formår at holde sig selv frisk og nyskabende selv efter seks fantastiske sæsoner, og det kræver virkelig et benhårdt manuskriptarbejde. Hovedpersonen er lige så sympatisk såvel som usympatisk som altid, og man bliver med det samme fanget af hans dobbeltliv. Nu hvor vi er så langt inde i sæsonen kræver det selvfølgelig, at man har set de tidligere kreationer – visse serier kan godt ses uafhængigt af hinanden, men denne serie har bygget så kompleks en historie op, at man ikke kan undvære detaljerne fra hver sæson. Selve konceptet er også mere fokuseret på Dexters liv, frem for forskellige seriemordere i omløb i Miami, hvilket giver en lidt mere ensporet og personlig fortællestil.

Det kan også have en lidt negativ effekt på seriens underholdningsværdi, da mange af afsnittene i denne sæson fokuserer udelukkende på det ustabile forhold mellem Dexter og hans nye flamme. Man mangler lidt en sideløbende historie om andre seriemordere, som dræber ved siden af Dexters egen blodrus. Det sker i starten af de første afsnit, og vender først tilbage i løbet af de sidste 4 afsnit, hvor en rigtig interessant seriemorder kommer på banen. Dette mellemspil i midten af handlingen trækker lidt i langdrag, og man mangler et lidt større kick i handlingen. Det er selvfølgelig en optakt til den endelige finale på Dexters anormale livsstil, men man kunne alligevel godt ønske lidt flere sidehistorier i handlingen.

Bonusmaterialet er fordelt ud over de seks forskellige skiver, hvor man bl.a. kan komme bag om kulisserne på udvalgte afsnit, og så har man mulighed for at komme helt tæt på tilblivelsen af de forskellige aspekter af serien. Som det sidste kan man høre nogle af stjernernes kommentarspor til afsnittene, hvor man får et interessant indblik fra personernes egen synsvinkel.

Selve opbygningen af serien er derimod utroligt betagende, da skuespilpræstationerne er helt i gennem formidable og effekterne fungerer helt sublimt. Hele konceptet virker utroligt realistisk og i det lange mellemspil i seriens midte, får vi alligevel et ret så interessant indblik i andre sider af den utilregnelige Dexter. Filmen slutter i hvert fald med en kæmpe cliffhanger, som stadigvæk holder interessen højt hos seeren. Selvom sæsonen måske er lidt ensformig i det hele taget, er det langt fra en dårlig sæson. Underholdningsniveauet holder stadigvæk stærkt, mest af alt på grund af den velspillende Michael C. Hall i hovedrollen, og man kan ikke vente med at få finalen at se!

Release: 09-01-14 på Blu-ray.
Find forhandler og den bedste pris på Dexter – Sæson 7

Dexter – Sæson 7 trailer