ForsideAnmeldelserTest: Jabra Elite 10 trådløst headset

Test: Jabra Elite 10 trådløst headset

Jabra har fornylig frigivet to nye topmodeller i deres serie at 100% trådløse headset, vi skal her se på deres absolutte topmodel, Jabra Elite 10 der blandt andet understøtter Dolby Atmos!

Kassen følger det kendte design fra Jabra, med grafik der viser produktet og de vigtigste funktioner.

Åbner man så bliver produktet præsenteret samt en kort brugsvejledning. I selve kassen finder vi Jabra Elite 10 headsettet i et opladningsetui. Der er også et kort USB-kabel til opladning, og hele 3 sæt ekstra silikoneørepropper i forskellige størrelse udover den størrelse der allerede sidder monteret på headsettet.

Med Jabra Elite 10 tager Jabra en anden designretning end vi f.eks. har set med Jabra Elite 7 Pro. Lad os starte med etuiet, det er ikke længe den lave flade udgave, men en mere høj og slank udgave. Den har en afrundet bund (hvor vi også finder USB-C stikket til opladning) så den kan ikke stå oprejst, men skal ligge på siden.

På forsiden er der et diskret Jabra logo, og på bagsiden sidder der en modtager til trådløs opladning, så man kan lægge etuiet på en oplader hvis det trænger til strøm. Batteritiden er opgivet til ca 6 timer med Active Noise Reduction (ANC) aktiveret, mens etuiet har strøm til yderligere 21 timers brug.

Selve headsettet har også fået nyt design. Det sidder ikke så dybt i øregangen, men hviler mere i kanten af øregangen og det ydre øre. Det har et åbent design, så det lader luft passere igennem headsettet og ind i øregangen. Kombinationen af de to ting gør at det er meget komfortabelt at have på, der er ingen trykken i øret eller i øregangen. Det er dog en rigtig god idé at prøve lidt forskellige størrelser ørepropper så man får den bedste pasform. Hvert earbud vejer ca 5,7 gram og er IP57 certificeret, hvilket betyder at earbudsne faktisk kan tåle at blive nedsænket i 1 meter dybt vand! Så man skal ikke være bekymret for at bruge dem i regnvejr. Dog gælder IP57 kun headsettet, etuiet skal man stadig holde væk fra vand.

Forsiden med det meget diskrete Jabra logo er en mekanisk trykknap der bruges til at betjene headsettet. Den har stadig den helt rigtige modstand så man kan betjene det uden at trykke headsettet ind i øret.

Jabra Elite 10 har Jabras mest avancerede ANC system. Det er et system der tilpasser sig omgivelserne, og arbejder hårdere hvis der er mere støj i omgivelserne. Jeg har prøvet det i bus og tog, og her dæmper det ret effektivt de lave frekvenser (typisk motorlyde og noget vindstøj) mens stemmer (desværre) nærmest ikke bliver dæmpet. Så man skal altså ikke forvente 100% stilhed med ANC aktiveret, men baggrundsstøjen bliver dog effektivt dæmpet, og spiller man musik kan det typisk overdøve resten af støjbilledet.

Man kan indstiller headsettet i Jabras Sound+ app på sin telefon, som vi kender det fra tidligere Jabra produkter.

Jeg lagde mærke til at Jabra ikke længere tilbyder MySound (en simpel høreprøve der får headsettet til at kompensere for mindre problemer med hørelsen) eller MyFit (en elektronisk måling af om headsettet har korrekt pasform til øret). Det er heller ikke muligt at vælge forskellige indstillinger af ANC, det er enten tændt eller slukket.

Dog har den stadig HearThrough der lukker lyde fra omgivelserne ind i headsettet, smart hvis man f.eks. færdes i trafikken med musik i ørerne. Og jeg oplevede også at vindstøj var et mindre problem med Jabra Elite 10 end det f.eks. er med Elite 7.

En anden ting man stadig har, er en equalizer hvor man kan justere lyden til ens egen smag. Noget som man kan se er vigtigt når man har læst afsnittet om lydkvalitet.

Der sidder 3 mikrofoner i hver side, som både bliver brugt til ANC samt til f.eks. telefonopkald. Jeg har dog heller ikke noget udsætte på lydkvaliteten under opkald, både min lyd og modpartens lyd var glimrende. Jeg har også testet rækkevidden, jeg efterlod min iPhone 13 Pro på kontoret i kælderen, og skulle op på 1. sal i fjerneste ende af huset før der var udfald i musikken, så rækkevidden er fin.

Headsettet bliver opladet via to metalfelter der laver elektrisk forbindelse til etuiet. Etuiet har magneter der holder headsettet fast, og der er også en magnet der holder etuiet lukket.

Der er ikke nogle lysdioder på selve headsettet, men åbner man etuiet vil en lille flerfarvet lysdiode i etuiet vise hvor meget strøm der er tilbage.

Lydkvalitet

Jabra Elite 10 understøtter Dolby Atmos Spatial Sound, med head tracking. Det lyder meget avanceret, det er nogle algoritmer i headsettet der giver mere luft og rummelighed til lyden. Og med headtracking så benytter Jabra Elite 10 indbyggede sensorer der måler hvordan man bevæger hovedet, og korrigerer lyden derefter. Hvis man f.eks. ser en film på sin telefon og drejer hovedet, så lyder det som at lyden bliver ovre ved telefonen. Holder man hovedet drejet, så “kommer lyden tilbage” efter nogle sekunder. Det er en sjov effekt når man prøver det de første gange, og virker bedst hvis man f.eks. ser film på en skærm. Til ren musik forvirrer det mere end det gavner. Selve effekten af Spatial Sound er ret diskret og giver en smule mere fornemmelse af luft omkring instrumenterne. Det kan dog også påvirke lyden så den bliver lidt kunstig, jeg oplevede på nogle numre at f.eks. trommer fik et metallisk ekko. Men bryder man sig ikke om effekten, så kan man bare slå den fra i Sound+ app’en. Og lad os så komme til det vigtigste for et headset, hvordan lyder det! Ved langt det meste musik spiller det fantastisk! Det tilføjer meget lidt til lyden, så hvis indspilningen ikke har den dybe bas, så oplever man den heller ikke i headsettet. Men f.eks. On and On med Erykah Badu, der får bassen hele armen, så får man den dybe bas fra de 10 mm store elementer i Elite 10 i rigelige mængder. Stemmer lyder klare og i det store hele er lydbilledet meget balanceret. Men det er kritisk med indspilningerne og kvaliteten. Jeg har mest testet med streamet musik, og her blev nogle af de mere komplekse numre lidt skingre ved højere lydstyrker, diskanten blev simpelthen for skarp og ubehagelig. Det kan i høj grad skyldes indspilningen, men Elite 10 glatter ikke noget ud og udstiller musikken som den er. Det kan heldigvis korrigeres ved at bruge EQ funktionen i Sound+ så man kan dæmpe den skarpe diskant lidt hvis ens yndlings musik lider under det. Jeg har lyttet til mange slags musik, fra sarte akustiske numre, reference indspilninger, streamet pop musik og Death metal. Og det eneste jeg havde at udsætte var den skarpe diskant på enkelte numre. Aktiverer man Spatial Sound bliver diskanten rundet markant af, så det kan også være en løsning hvis man ellers foretrækker den ekstra behandling af lyden som Spatial Sound medfører.

Jeg havde dog en vigtig oplevelse under min test! Til at starte med valgte jeg de silikonepropper jeg plejer, og lyden var også rimelig med ANC slåët til, men slog jeg ANC fra mistede jeg fuldstændigt bassen! Det vist sig at jeg skulle bruge en større silikoneprop for at få en korrekt forsegling af øret. Lydkvaliteten med en for lille prop var MARKANT dårligere end da jeg fik den korrekte størrelse monteret. Så med et headset der er så følsom for pasformen i øregangen er det lidt ærgerligt at MyFit er fjernet, da det ville kunne afsløre problemet. Så hvis lyden i headsettet ændrer sig markant med og uden ANC, så har du forkert størrelse øreprop monteret.

Jabra Elite 10 er den nye absolutte topmodel, og den har da også en ret høj pris. Men på lydkvaliteten leverer den i den grad varen! Men… Jeg har testet Elite 10 i tre uger med en iPhone 13 Pro, og to gange under min test var det kun det ene earbud der forbandt til telefonen da jeg tog det ud af etuiet. En hurtig gang tilbage i etuiet og ud igen løste problemet og så forbandt begge. 4 gange er lyden blevet metallisk og forvrænget da jeg aktiverede Spatial Sound i Sound+ app’en. Jeg slukkede og tændte for Spatial audio igen så forsvandt forvrængningen. En enkelt gang forsvandt ANC menupunktet fra Sound+ app’en. Jeg slukkede og tændte Elite 10 og så dukkede menuen op igen. Alt sammen børnesygdomme som jeg virkelig håber kan løses i en fremtidig firmware opdatering (testen er udført på firmware 1.3.6 1033), for grundlæggende er Elite 10 et virkeligt godt headset!

Lydkvaliteten er analytisk og afslørende… Spiller man dårligt indspillet musik, så kan man høre det, Elite 10 skjuler ikke nogle brister i kvaliteten af det materiale man lytter til. Spiller man musik i en rimelig kvalitet, så kvitterer Jabra Elite 10 med en fantastisk lydkvalitet med en god dyb og kontrolleret bas, tydelige mellemtoner og klar diskant. Men streamer man i en dårligere kvalitet, og/eller spiller dårlige indspilninger ved højere lydstyrke, så bliver man straffet med en meget skarp diskant (som man dog kan korrigere for i Sound+ app’en)

Lydkvalitet under telefonopkald er god, og Jabra Elite 10 er generelt mindre vindfølsom end de tidligere Jabra headset jeg har testet. Hvis der ikke var de små “børnesygdomme”, og hvis prisen ikke var helt så høj så ville vi ende på en absolut topkarakter!