onsdag, maj 8, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Insta360 Go 3 action kamera

Test: Insta360 Go 3 action kamera

Mangler du noget til at fange dine vilde, fede, særlige eller spektakulære øjeblikke, så er det måske Insta360 Go 3 der taler til dig. Dette kompakte actioncam har vi fået lov at lege med i denne omgang og bringer dig hermed vores vurdering og oplevelse.

Der er tale om en ret beskeden lille hvid æsken, som dog er kompakt og veludført, så man føler at indholdet er godt passet på inden i. Ved udpakning bliver man præsenteret for selve kameraet, som er en lille og kompakt enhed, men ganske overraskende, så er der en hel del indhold i æsken udover kameraet, såsom dens action pod, USB-kabel, magnet vedhæng, Pivot Stand og Easy Clip.

Det er ikke kun æsken, som følges veludført, men også både kamera og alle dens dele føles godt robuste, selvom den hvide farve og matte overflade ved første øjekast mere ligner noget, hvor fokus er på pænt design end noget der skal kunne holde i længden.

Selve kameraet er utrolig lille og vejer også blot 35 gram. Det er magnetiseret på bagsiden, så det bedre kan sidde fast på de tilbehørsdele, der i øvrigt følger med.

Alle delene er godt udførte, men der er samtidigt hele vejen kælet for designet, som virker rigtig lækkert både at se og mærke på. Den lille klips, som man kan bruge til at hægte kameraet fast til tyndere materialer, er faktisk det eneste, som er sådan rigtig plastik og føles mindre lækkert end de øvrige dele.

Insta360 Go 3 kameradelen er en lille enhed med en magnetiseret bagside til montering, såvel som to fordybninger, der gør at det sætter sig ordentligt fast til de øvrige tilbehørsdele og ikke bare kan rystes af. På forsiden har man linsen, en fysisk knap og et LED-lys der fortæller om dens status og om den optager for tiden.

Vedhænget, der følger med og kan sættes om halsen eksempelvis er også magnetiseret for ligesom at forstærke effekten. Denne er jeg utrolig glad for. Ikke kun fordi den er lækkert udført, men fordi den er så gennemført. Selve snoren er mulig at gemme i designet på en smart måde hvor man vikler den omkring uden at der kan ses mere end et par centimeter af den når den ikke er i brug. Det er både flot og så risikerer man ikke at den vikler sig om alt muligt.

Disse to dele kan separeres, da den øverste del blot er til at vinkle kameraet om nødvendigt.

Vedhænget er muligt at vinkle med en medfølgende støtte, som gør at du kan sørge for at kameraet enten kigger opad eller nedad om nødvendingt. At begge dele er magnetiserede gør i øvrigt at du kan montere vedhænget bag en tyndere bluse og så montere kameraet udenpå så det for det første er mere stabilt og for det andet ikke er så synligt.

Pivot Standen kan du på toppen hægte enten kameraet eller Aciton Podden på og så vinkle den så denne filmer i den retning du ønsker. Dette er i øvrigt også den eneste enhed med gevind, så du via denne kan montere kameraet på en tripod eller andet kompatibelt. Undersiden af Pivot Standen for Insta360 Go 3 er med en gummibelægning, som i nogenlunde grad limer sig fast til glatte og rene overflader. Overfladen kan skylles med vand og du kan dermed genbruge enheden mange gange.

Action podden er enheden, der muliggør tilslutning til oplader og computer når du vil overføre filer fra Insta360 Go 3 kameraet over. Denne har sit eget batteri og lader også kameraet op, hvis det ikke skulle være sat til en oplader og agerer derfor lidt som en powerbank for den.

Podden har også knapper til styring og en touch-skærm på bagsiden. Touch-skærmen kan i øvrigt også vippes hele vejen op, så du kan se hvad du er i gang med at optage live. Skærmens live-funktion virker også hvis enhederne er koblet fra hinanden. Selvom dette billede kan hakke en smule til tider, så er det slet ikke til irritation, men derimod ret smart.

Udover det som følger med i æsken til Insta360 Go 3, så er det muligt at erhverve en del andet tilbehør fra producenten, såsom et undervandsetui, så du kan dykke og filme. Fordi der er gevind på Pivot Standen, så kan du også finde ret meget andet tredjepartsudstyr at montere kameraet på om du vil. Udvalget og mulighederne er på den front ret store.

For så vidt angår den første opsætning, så er den ikke helt gnidningsfri med Insta360 Go 3, som har en app, der har det med at fejle ved den første forbindelse. Det tog mig næsten en halv time at komme i gang fordi der var en firmwareopdatering, som skulle på plads inden jeg kunne komme i gang med at anvende kameraet via min telefon og den del tog adskillige forsøg.

Når forbindelsen er oprettet mellem Insta360 Go 3 og din smartphone, så skal du være opmærksom på at du anvender telefonens WiFi forbindelse og det betyder at for at dine øvrige applikationer skal have adgang til internettet skal du lade appen forbigå og skabe en forbindelse til dataforbindelsen, så dine andre apps kører via denne.

Den trådløse forbindelse mellem enhederne virker ganske glimrende. Enkelte måder at optage på lader dig ikke vise et live view på kameraet, såsom time lapse, og der kan ikke umiddelbart vises live view på både Action Pod og din mobiltelefon på samme tid. Det skal siges at min test med Insta360 Go 3 foregik via en Android smartphone.

Knappen på selve Insta360 Go 3 kameraet har en funktion, der gør at den ved et tryk starter med at optasge og så skal knappen holdes inde for at slukke. Generelt er knapper til at tænde og slukke ikke smarte at gøre tidsbestemte. Jeg var i hvert fald til tider i tvivl om hvorvidt jeg havde slukket for kameraet eller ej. Det blev jeg bedre til at forstå da jeg havde leget med Insta360 Go 3 i længere tid og var blevet “dus” med det.

Insta360 Go 3 er kompakt og meget lille. Det som overrasker mest er ikke kun dens i øvrigt ganske glimrende billedkvalitet. Det er derimod de mange muligheder når det kommer til optagelse og at tage billeder. Uden at du skal lave mange manuelle indstillinger, så er der foruddefinerede måder at optage på, som gør det sindsygt nemt at anvende Insta360 Go 3. Du har almindelig videooptagelse, time lapse, slow motion, HDR photo, Loop og meget mere.

Appen til Insta360 når man redigerer video

Jeg vil ikke gennemgå de mange måder at optage med da der er utroligt mange muligheder og brugsscenarier. Eksempelvis kan du bruge loop til at optage dig selv i trafikken. På den måde bruger dit kamera ikke den interne hukommelse op, men optager i små intervaller du definerer så hvis uheldet skulle være ude, så har du de seneste sekunder/minutter på video. Du kan i nedenstående se et par klip indspillet med Insta360 Go 3.

Red Bull event København – BMW drift
Red Bull event København – F1 slowmotion

Touch skærmen på action podden gør det nemt at skifte indstillinger, så du kan gå fra fish eye effect og en stor vidvinkel til mere flade billedeformater. Du kan også skifte kvaliteten og dermed sørge for at der er plads til længere videoer på den interne hukommelse. Du kan også indstille stabiliseringsniveauet, således at der er mere eller mindre fokus på at udjævne billedet mens du for eksempel er aktiv med kameraet. Insta360 Go 3 er utrolig godt til at modvirke rystelser generelt. Jeg var mere imponeret over deres X3 kamera til denne opgave, men taget Insta360 Go 3 størrelsen i betragtning og kun denne ene lille linse, så er det imponerende.

Cykeltur med Insta360 Go 3 hængende om halsen

Den maksimale optagelsekvalitet med Insta360 Go 3 er 2.7 K, hvilket er en anelse mindre end konkurrerende produkter, men til gengæld så er billedet knivskarpt, detaljeret og stabilt, så ingen kritik herfra på det punkt hellere, selvom det naturligvis havde været rart med en højere opløsning at lege med.

El-løbetur med Insta360 Go 3 hægtet til magnet under trøjen

Det eneste jeg døjede med nogle få gange og uden nogen forklaring af hvad jeg kunne finde var at Insta360 Go 3 valgte at vende mit billede på hovedet uden at det helt var min hensigt. Den har en indbygget gyroskop, som kan kalibreres og denne er i stand til at gøre at dine videoer forbliver horisontale, selvom du laver saltoer og lignende. Jeg tænker det er her fejlen er opstået. Følger man med i sin optagelse på telefon eller Action Pod så spotter man også fejlen forventeligt, så det burde ikke være et større problem end som så.

Insta360 Go 3 kan i øvrigt også styres via stemmen. Det er ikke mange kommandoer den genkender, men du kan starte og slutte dine optagelser uden at skulle trykke på kameraet. Det er smart, hvis du eksempelvis har beskidte hænder fra træning eller fordi du er i gang med at lave mad. Jeg havde ikke umiddelbart problemer med stemmestyringen, men det er nødvendigt at tale tydeligt og hverken for hurtigt eller langsomt.

Den vågne læser vil under min gennemgang af designet af Insta360 Go 3 have lagt mærke til at der ikke var nogen steder, hvor der var plads til et microSD kort eller lignende. Det vil sige at det gælder om at vælge rigtigt fra start af, idet Insta360 Go 3 fås i størrelserne 32 GB, 64 GB og 128 GB. Personligt synes jeg at 32 GB Er alt for lidt så mit forslag er at gå med en af de andre optioner med mindre du vil have din computer/telefon som lager og lige ved hånden hele tiden. Det er ikke meget optaglse, der kan være på de 32 GB flash.

Selve Insta360 Go 3 kameraet er vandtæt med IPX8 og du kan altså tabe det i vand, men du skal være hurtig til at få det op igen da det ikke er hvad den er bygget til. Du kan dog tilkøbe et undervandssæt til kameraet og så gå på opdagelse der. Selve Action Pod er ikke vandtæt på samme måde og du bør derfor være varsom dér.

Med en batteritid på 45 minutter, så er det ikke fordi Insta360 Go 3 kan holde meget længere end hvad den kan optage, så på den måde går det hånd i hånd. Afhængigt af om du anvender skærmen aktivt eller ikke så vil batteritiden også variere og det oplevede jeg også. Da jeg legede meget med kameraet i starten var batteritiden nok snarere en halv time fordi jeg hele tiden var henne og pille ved indstillinger, mens de tre kvarter nok er mere rigtigt ved “normalt” brug.

Insta360 Go 3 er et utrolig kompakt kamera, der er yderst velegnet til både stillestående videobloggere eller aktive folk. Dens mange måder at blive anvendt på gør den utrolig alsidig og på toppen af det er den nem at bruge. Designet er lækkert på både kamera og de medfølgende tilbehørsdele, som gør at du kan montere kameraet på stort set alt. Billedke og lyd er af høj kvalitet, stabiliseringen sørger for at du ikke får rystende videoer og så kan du følge med live i hvad der foregår på enten din telefon eller Action Podden. Foruden at du ikke kan udvide den interne hukommelse, så er der ikke meget andet at sætte fingeren på. Det skulle da være for dem der virkelig kræver 4K optagelser, som Insta360 Go 3 altså ikke kan levere, men når jeg ser mine optagelser med Insta360 Go 3 igennem synes jeg ikke det er så savnet alt andet taget i betragtning.

• Super kompakt
  • Hurtigt og nemt (når først man har lært det at kende)
  • Software til de fleste platforme gør redigering nemmere