ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Fars sygt fede bilferie (Blu-ray)

Anmeldelse: Fars sygt fede bilferie (Blu-ray)

1

De klassiske Chevy Chase-komedier med en uheldig familie på diverse halsbrækkende eventyr i Vacation-franchisen er tidløse klassikere, som rummer en herlig hjertevarm fortælling blandet med skæve karakterer og uheldige helte. Et af de bærende elementer var selvfølgelig Chase selv, som både agerede familiefar, men også douchebag uden for hjemmet, hvilket skabte en karakter, man på mange punkter kunne relatere til med et smil på læben. Nu 8 år efter den sidste film i franchisen er det blevet tid til at genoplive magien, men vil det fungere?

Filmen følger sønnen Rusty (Ed Helms), som er baseret på sønnen i de første film. Rusty er blevet voksen og har stiftet sin egen familie, og vil i sin fars ånd gerne hive familien med på en ryste-sammen-tur til Walley World. Det ender selvfølgelig i en meget turbulent road-trip og fortidens fejltagelser begynder så småt at smitte af på det næste led i generationen.

Da projektet blev offentliggjort på markedet rynkede jeg en smule på panden, da det lugtede langt væk af pengemaskine og Hangover-relateret humor. Det viste sig også, at jeg ikke havde skudt helt ved siden af, da filmen er uhyggeligt langt væk fra den karismatiske humor i de originale film, og i stedet har fokuseret på en lettere omgang plagiat af film såsom The Hangover, Due Date og We’re The Millers. Humoren er meget ’ekstrem’ og forsøger hele tiden at skubbe grænserne for, hvad der både kan være sjovt og vanvittigt. Hele turen i bilen er både en gentagelse af grundprincipperne i den første Vacation, men forsøger samtidig at tilføre nye ’opgraderinger’, som i sidste ende bliver for meget.

Den har også nogle fungerende punkter i humoren, da kontrasten mellem de originale film og denne remake skaber nogle små, sjove hints til de garvede filmelsker. De konkrete scenarier fra den originale film, såsom kvinden i den røde bil, bliver smidt ind i virvaret og får nogle sjove, alternative historieudviklinger. Her formår man både at værne om originaliteten, men pifter den op med nogle små selvironiske tiltag. Chevy Chase og fruen har endda også en lille cameo i filmen, og deres nostalgiske optræden fungerer som en fin lille sløjfe på en film, som har haft svært ved at bryde ud med noget nyt og originalt.

Ed Helms er altid sjov i hans akavede skuespil, men det passer bare ikke rigtig ind i konteksten. Der er ikke dynamik nok i familien til, at man får samme succesoplevelse som tilbage i 80’erne. De største trækplastre i filmen er faktisk de to sønner Skyler Gisondo og Steele Stebbins, som med deres overdrevne og grænsende til psykopatiske forhold giver nogle sjove inputs til forestillingen om den amerikanske kernefamilie. Filmen formår heldigvis at stykke filmen op, så man ikke blot får én samlet familie på crazy roadtrip, men i stedet også får en række individuelle småhistorier, som spæder til den overordnede handling.

Desværre er humoren bare overordnet set meget mekanisk og alt for fremprovokeret, da vittighederne og komikken ikke bare kommer flydende, men mere er stykket sammen af en række selvstændige, sketch-lignende øjeblikke. Man får så også nogle gode scener, men hvis det ikke rigtig hænger sammen i et overordnet mønster af humor og handling, så bliver det lidt en underlig størrelse på den samlede front. Filmen har heldigvis sørget for ikke at være for lang en affære, hvilket mange nyere komediefilm fejlagtigt stiler efter. Den er let fordøjelig og ikke en film på to timer – med det sagt, så føles spillelængden nu stadigvæk lidt for lang, da man aldrig rigtig kommer ind til kernen af en velfungerende plot, men i stedet får brudvise oplevelser.

Samlet set er Fars sygt fede bilferie en middelmådig film, som forventeligt skuffer filmfolk, som håber på en fortsættelse i stil med de film, som den er inspireret af. Den et letfordøjelig, meget overfladisk, men har få solide lyspunkter, som alligevel trækker niveauet op på middelkarakter.

Release: 14-12-15 på Blu-ray.

Fars sygt fede bilferie trailer