ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Hidden Figures (4K)

Anmeldelse: Hidden Figures (4K)

Tilbage i 60’erne finder man en tid, hvor moderne teknologi ulmede under overfladen og langsomt var på vej til at gøre mange mennesker arbejdsløse. Det var også en tid, hvor racediskrimination stod i fuld flor, hvilket gjorde hverdagen svær for mange farvede mennesker. Dog var der alligevel håb for en håndfuld håbefulde sorte kvinder med talent for matematik, som langsomt kæmpede sig op i hierarkiet hos NASA under raketudviklingen. Hidden Figures fortæller historien om tre af disse kvinder, som uden befolkningens kendskab var nøglepersoner til at sende den første amerikaner i kredsløb om jorden.

Handlingen følger Katherine (Taraji P. Henson), Dorothy (Octivia Spencer) og Mary (Janelle Monáe), som nogle af de første farvede kvinder formåede at få en retfærdig plads blandt alle andre. Med sans for matematik, en hjerne skræddersyet til tal og et ukueligt gåpåmod går disse tre kvinder op mod racediskriminationen på deres egen måde ved at gøre sig uundværlige i USA’s kampe for at slå russerne i månekapløbet.

Her har vi fat i den slags film, hvor man ved første øjekast tænker, at den på ingen måde kan være en direkte underholdende størrelse, men måske bare være en lidt kedelig, lærerlig historisk fortælling – og så bliver man positivt overrasket over alle forventninger! Den griber an om den historiske fortælling ved at lade karaktereren få tid til at gro på tilskueren, så man får den helt rigtige tilgang til udviklingen i plottet. Filmen formår at fortælle historien med hjertet på det rette sted og med et manuskript, der tillader, at man både underholdes af handlingseposset og det lærerige indblik i datidens klassekulturer og moderne rumfart.

De tre kvindelige hovedroller stjæler selvfølgelig størstedelen af opmærksomheden med deres ukuelige gåpåmod og stærke moral, som virkelig bliver bakket op af solidt skuespil over hele fronten. De formår at give liv og sjæl til karaktererne på en realistisk og fascinerende måde, så man hele tiden ønsker at lære mere om dem. En anden vigtig spiller at nævne af Kevin Costner, som gør det fænomenalt godt som den ganske kortfattede chef i rumfartsselskabet. Han er ganske underspillet, og det fungerer eminent i kontrast til resten af skuespilholdet.

Filmen gør brug af en stærk dynamik mellem den spændingsfyldte situation, hvor amerikanerne skal vinde over russerne i rumkapløbet, og så det enkelte individ i en racediskriminerende hverdag. Det giver et uventet stærkt samspil i handlingen, som gør, at man lægger ekstra meget mærke til detaljerne, fortællingerne og hele den tidslige atmosfære. Den går skarpt til klingen på en uheldig tid i verdenshistorien med racisme, men sørger også for, at det ikke bare bliver en pylrende film, da kvinderne, trods deres farve, virkelig formår at klare ærterne selv.

Samlet set er Hidden Figures en overraskende underholdende fortælling, som sprudler med stærkt skuespil, charme, dybde og ikke mindst en nervepirrende balancegang i handlingsfortællingen mellem racediskrimination og rumkapløb.

Release: 29-06-17 på Blu-ray.

Hidden Figures trailer