ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Lone Survivor (Blu-ray)

Anmeldelse: Lone Survivor (Blu-ray)

movie_files_2674

Mark Wahlberg har i gennem tiden været kendt for mange ting – undertøjsmodel, musiker og usympatisk voldsmand. Disse sider er dog langt bag ham og nu er han en sympatisk skuespiller, som for alvor er steget i graderne siden 90’erne. Nu har han større succes med en række store biograffilm som både skuespiller og producer, og vi kan til sommer se ham i den næste Transformers-film. Nu kigger vi dog nærmere på hans seneste medvirken i den barske krigsfortælling, Lone Survivor.

Fire Navy-SEAL-soldater bliver sendt på en mission i Afghanistan, hvor de skal likvidere den modbydelige Taliban-leder, Ahmad Shah. Missionen er gennemgået til punkt og prikke, men man kan aldrig være forsikret mod tilfældigheder. Under deres mission bliver de opdaget af en gydehyrde og inden længe bryder helvedet løs i en vanvittig skudduel på liv og død. Disse fire brave soldater skal kæmpe mod horder af Taliban-krigere, og med et stadigt dalende forsyningsforhold, er deres chancer små og minimale. Formår de at komme ud i live, eller får missionen i sidste ende dem alle sammen dræbt?

Historien bygger på en rigtig begivenhed, og den historiske korrekthed er faktisk overraskende høj i forhold til, hvordan film ofte overdriver eller bruger voldsomt mange andre, falske virkemidler. Dette er ikke gældende i denne film, og man kan ikke andet end at blive fanget af stemningen med det samme, og der er faktisk ikke andet at gøre end at gribe fat i sofaen og hoppe med på turen. Filmen sparker sig selv i gang med et stille og roligt tempo, hvor vi lige får introduceret de vigtigste personer – spillet af Mark Wahlberg, Emile Hirsch, Taylor Kitsch og Ben Foster, som alle giver et ufatteligt realistisk billede af de benhårde soldater og deres kamp for at bevare sindet i midten af kampens hede. Der er en solid blanding af bromance og heftige udfordringer for både den menneskelige krop og psyke, og man bliver grebet af stemningen med det samme.

Kort efter introduktionen, som byggede en solid baggrundshistorie op, bliver man for alvor kastet ind i kampens hede, hvor blod, sved og brandvarme rekylhylstre for alvor pumper stemningen op til et vanvittigt tempo. Der er nærmest ikke et øjebliks ro i ca. 40-50 minutter, hvor forskellige former for kontakt med fjenden udæsker en række vanvittige stunts, skudsår, nedlægninger og ren, rå testosteron. Der er heldigvis blot få øjeblikke i filmen, hvor den amerikanske patriotisme kvæler stemningen en smule, men man kan ikke forvente andet af en amerikansk krigsfortælling om deres egne soldater. Dog skal de have ros for at holde det på en lækkert minimum, så handlingen har mulighed for at udfolde sig på sin egen måde. Visuelt set er filmen komplet vanvittig, da man virkelig oplever den klaustrofobiske stemning i deres forskellige forsøg på at gemme sig i naturens omgivelser, mens man ser de vanvittige stunts, som for alvor får det til at løbe koldt ned ad ryggen.

Lydsiden er uden tvivl den mest fantastiske del af denne udgivelse, og filmen blev da også nomineret til to Oscars for denne del. Det skyldes uden tvivl den djævelsk velstrukturerede kombination af billede og lyd til at skabe stemningen – kuglerne flyver om ørene på skuespillerne, og den samme lyd kommer også ud til seeren. En blanding af en masse forskellige, realistiske skudlyde, stemningsmusik og en formidabel lydmæssig indlevelse i følelserne gør det til en emotionel rutsjebane, hvor vi virkelig kommer tæt på skuespillerne i denne hektiske situation. Samlet set er Lone Survivor absolut en af årets største actionfilm, som både brillerer på den realistiske del, men også giver et indblik i en verden, som virker absurd urealistisk for den almene borger.

Her kommer man tæt på overgangen fra virkelighed til det store lærred, hvor man ser hele processen fra manuskript til endeligt produkt. Derudover kan man i en række dokumentarer komme tæt på, hvordan de har formået at rekonstruere skudduellerne, samt se, hvordan skuespillerne forberedte sig til filmen fysisk og psykisk – Meget underholdende og med et lækkert omfang af bonusguf.

Release: 26-06-14 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Lone Survivor

Lone Survivor Trailer