ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Magic Mike + Magic Mike XXL (Blu-ray)

Anmeldelse: Magic Mike + Magic Mike XXL (Blu-ray)

1

Magic Mike (2012)

Channing Tatum har aldrig været dårlig til at svinge træbenet, og det har han for alvor vist Step Up, men desuden også i mandestripperfilmen Magic Mike fra 2012. Normalt er det mændene, som bliver belønnnet med en pat halvnøgne kvinder på det store lærred, men denne gang er det mest af alt kvindernes tur.

Magic Mike (Channing Tatum) handler om en person af samme navn, som er stjernen i en mandlig strippergruppe. Der skal nye boller på suppen og gruppen optager et nyt medlem i flokken – the Kid (Alex Petyfer). Sammen skal du forsøge at danse sig frem til et hav af 1 dollar-sedler fra smålumre kvindefolk.

Ved første øjekast er denne film en tydelig kvindelokker, da rollebesætningen er plastret til i mænd i bar overkrop af mavemuskler af stål – men det viser sig faktisk, at den også kan underholde den mandlige tilskuer. Mens kvinderne savler over halvnøgne mænd, kan vi andre nyde godt af bromance-stemningen, drengerøvselementerne og ikke mindst en Matthew McConaughey som styrer hele showet. Der er skarp fokus på mændene som værende kvinde-nedlæggere, og man kan da ikke andet at se op til drengene af og til, når de viser deres skills.

Historiemæssigt er filmen helt hen i vejret og kommer kun til at ridse overfladen af det dynamiske forhold mellem stripperforeningen og den unge rookie. Derfor skal man tydeligvis underholdes af den gode stemning, og på en eller andet mærkværdig måde fungerer dette også ganske godt. Man tager sig selv i at lægge hjernen på hylden og nyde et par hjernedøde stunder med nogle hårde knejter og deres ture rundt til småforelskede fruentimmere. Men der er et eller andet over filmen, som man ikke kan sætte en finger på – enten er det stemningen, sammenholdet, musikken eller hele atmosfæren som gør, at man bliver grebet af universet og underholdes. Filmen fik også overraskende positive anmeldelser af de professionelle anmeldere, og jeg er nok også et godt stykke ovre i den boldgade. Samlet set er Magic Mike en lille finurlig størrelse, som man ikke kan andet end at se med et smil på læben.

Magic Mike XXL (2015)

Med så stor en succes som etteren var hos biograffolket, så var det en selvopfyldt profeti, at en efterfølger ville ramme markedet. Desværre kan man godt hurtigt spotte, at det langt fra vil have samme slagkraft og underholdende gnist fra starten af, da historien ikke ligefrem er blevet forbedret og den seje Matthew McConaughey har fornuftigt nok forladt skuden.

Filmen følger Magic Mike (Channing Tatum), som har skilt med sine stripper-bros og i stedet har forsøgt at få et almindeligt job. Han begynder dog at småkede sig og da han bliver kontaktet af sine gamle kolleger, fristes han til at vende tilbage på podiet. Inden længe befinder han og gutterne sig på et lidt bizar roadtrip, hvor endestationen er en af de mest vigtige stripperkonkurrencer i verden.

Hvis du kunne spotte en lille form for handling i den ovenstående beskrivelse, så tager du fejl. Handlingen er tyndere end papir, og denne gang kan gutterne ikke charmere sig ud af det. Den halter gevaldigt på det strukturmæssige, og man føler lidt, at man ser en usammenhængende collage af stripperskills og mystiske, uinteressante samtaler. Filmen varer næsten 2 timer, og det er ufatteligt langt taget i betragtning af, at der absolut ikke er noget substantielt at gribe fat i. Det eneste lyspunkter i filmen er, når gutterne er sammen og viser deres skills – resten af tiden dvæler ved nogle forkvaklede eksistentielle overvejelser, som bliver leveret med nogle lidt uheldige replikker.

’Dansemæssigt’ har filmen ikke mistet al sin charme, og koreografien har nået nogle nye højder på denne front. Denne faktor har man bare brug for mere af, når filmen er så lang – i stedet for at fokusere på intetsigende småhistorier, burde filmen have levet op til de forventninger, man nok havde til filmen = strip, strip og mere strip. Det bliver aldrig indfriet og generelt over hele linjen er filmen præget af dårlige overvejelser, uheldige manuskriptopsætninger og ikke mindst et fesent forsøg på at lokke kvinderne ind i biografen atter igen.

Samlet set er disse to film meget anderledes end normale film, bortset fra toeren som falder i nogle klassiske klichefælder. Etteren rammer et solidt underholdningspunkt og leverer skarp originalitet, mens toeren halter gevaldigt bagefter. Denne udgivelse er bestemt noget, der falder i god jord hos fruen, så mon ikke det var årets julegaveidé?

Release: 16-11-15 på Blu-ray.

Magic Mike trailer