ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Parrot Zik

Anmeldelse: Parrot Zik

parrot_zik_headphones_2-580x472

Parrot, der nok bedst er kendt for Deres Bluetooth hands-free løsninger, og ikke mindst deres fjernstyrede helikopter som vi netop har anmeldt i seneste udgave, Parrot AR Drone 2.0 Power edition, laver også et par ganske interessant produkter rettet mod den kræsne lytter. Vi skal denne gang kigge nærmere på Parrot Zik, et sæt high-end hovedtelefoner der bl.a. er udstyret med aktiv noise cancelling, kan bruges kablet eller trådløst via bluetooth og ikke mindst kan de fungerer som headset sammen med tablet eller smartphone eksempelvis.

Hvad er der i kasssen?

Parrot Zik ankommer i en nydelig og underspillet emballage, i denne finder man følgende:

• Parrot Zik
  • Genopladeligt batteri
  • USB kabel for opladning
  • Minijack kabel for brug med kablede enheder
  • Pose til opbevaring
  • Manueler

Se vores hands-on video med Parrot Zik nedenfor.

[youtube id=”qDRt5i1gGnE” width=”600″ height=”350″]

PARROT_ZIK_2

Det allerførste man bemærker så snart man får Parrot Zik i hænderne, er at det er udført i udsøgte materialer, alt fra selve ørebøfferne der er betrukket med det blødeste læder, til headresten der der er polstret og ligeleges beklædt med lækkert, blødt læder og selve stellet der er udført i bl.a. aluminium – det både ser og føles utrolig lækkert.

Selve bøjlen er ikke særlig bred, men alligevel bred nok til at Parrot Zik sidder solidt plantet på ens hoved når man tager det på. Bøjlen kan justeres ganske omkring 2 cm. i hver side og kan derfor nemt tilpasses brugerens hovedform og størrelse, mens selve ørebøfferne kan dreje 90 grader og dermed lukker tæt omkring øret.

I den ene ørebøf er det genopladelige batteri placeret, dette batteri “føder” den aktive noise canceling som Parrot Zik er udstyret med, denne består af i alt 4 mikrofoner der fjerner praktisk talt alt udefrakommende støj og det virker! Så snart man tager Parrot Zik på er man lukket fuldstændig inde i sin egen verden og kone og børn må hen og hive dig i armen førend du opdager at de har kaldt på dig de seneste 10 minutter… Batteriet oplades via det medfølgende USB kabel, som tilsluttes i modsatte ørebøf – her er også on/off knap samt indgang til minijack-stik, hvis man skulle have lyst til at bruge Parrot Zik sammen med en enhed der ikke er udstyret med bluetooth, eksempelvis en ældre smartphone, en mp3-afspiller eller noget helt tredje.

Selve opsætningen af forbindelse mellem Parrot Zik og eksempelvis smartphone, pc eller lign. er supper nem, tænd for Parrot Zik, par enhederne og du er klar til at nyde trådløs musik! Med bluetooth er rækkevidden ca. 10 meter under optimale forhold, men til normal brug er dette også mere end rigeligt, da man jo normalt har sin tablet, mobiltelefon, pc eller hvad man nu bruger, indenfor rækkevidde når man lytter til musik, ser en film eller lign.

Parrot Zik sidder ualmindeligt godt på hovedet, da ørebøfferne lukker tæt omkring øret og den polstrede bøjle giver en god støtte øverst på hovedet. Sættet er ikke blandt de letteste, hvilket nok skyldes kombinationen af lækre materialer og det faktum at der er et genopladeligt batteri placeret deri. Efter min mening er dette bestemt ikke en show-stopper, da jeg ikke ser det som et sæt hovedtelefoner man vil rende rundt med på hovedet 8 timer om dagen, men derimod bruge når man skal høre musik, se en film eller andet hvor man måske typisk vil bruge det et par timer af gangen.

Udover at fungerer som alm. hovedtelefoner, så kan Parrot Zik også bruge som headset – sammen med en smartphone eksempelvis, det fungerer udmærket, men skal vel mest betegnes som en bonus-funktion og ikke et af produktets primære funktioner. Det er dog en fin detalje at man kan hører når telefonen ringer, hvis man sidder fordybet i et nyt album eller en spændingsfyldt film.

Den højre side af Parrot Zik er faktisk ét stort touchpanel og her kan man således skifte nummer, skrue op og ned for volumen, nemt og simpelt ved at udfører forskellige “gestures”. Det virker meget bedre end på alt andet jeg har prøvet og reagerer hver gang, thumbs up! Det er nemlig ofte sådan en funktion der er ret upræcis og kun virker hver 3 gang, men her virker det 100% og det er faktisk ret vanedannede at kunne sidde og lytte til Spotify på kontoret og bare skifte nummer direkte på Parrot Zik, uden at skulle have fat i ens smartphone, app’en på PC’en eller hvorfra man nu engang afspiller musikken.

Naturligvis er der også en lille app tilgængelig til Parrot Zik, der både fås til iOS og Android. I denne kan man opdatere firmwaren, indstille equalizeren, slå noise cancelling til og fra mv., faktisk en ret glimrende app der har en funktion og ikke bare er “smart”.

Vi er efterhånden kommet til det altafgørende, nemlig lyden – som man har visse forventninger til når Parrot Zik koster fra ca. 2500 kr. i skrivende stund. Heldigvis er det hele ikke gået op i lækre materialer. flot design og smarte funktioner, lyden er fuldt på højde med resten og er også ret vanedannede! Der er masser af bund i musikken, uden at det dog bliver for meget og for “dunk dunk” agtigt. Derudover er lyden utrolig afbalanceret og dette gælder uanset hvilken type musik man udsætter Parrot Zik for – imponerende! Det er en udsøgt fornøjelse at lytte til musik med Parrot Zik og takket være den aktive noise cancelling kan man fordybe sig 100% i musikken, uden at skulle skrue volumen helt i vejret.

Parrot-Zik

Javist, 2500,- er også en slags penge for et sæt hovedtelefoner, men nu er det heller ikke “bare” et sæt hovedtelefoner. Parrot Zik er udført i lækre materialer, ser godt ud, spiller fremragende, er trådløse og indeholder en masse smarte features, alt dette lagt sammen retfærdiggøre så afgjort den noget høje pris og man betaler bestemt ikke “for meget” for Parrot Zik i forhold til hvad der ellers er på markedet. Naturligvis skal man nok være lidt mere end almindeligt glad for lyd og/eller gear og gadgets, men jeg synes faktisk man får et rigtig godt produkt for pengene!

• Aktiv Noise Cancelling
  • Lækkert design & materialevalg
  • Sprød lyd