ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Razer Surround Pro

Anmeldelse: Razer Surround Pro

141110276582337100_resized

Før i tiden skulle man have noget hardware, hvis man ville have et almindeligt headset “konverteret” til surround, og her på siden har vi også testet Turtle Beach DSS2, men Razer har nu udviklet en mere enkel løsning, hvor softwaren, Razer Surround Pro, håndterer processen og giver dig virtuelt surround, som virker med alle stereo-hovedtelefoner og headsets. Om det så kan lade sig gøre at undgå ekstra udstyr, skal vi jo se nærmere på i denne anmeldelse.

Funktionalitet og design

Det kan sagtens være det er en smule underligt at jeg nævner design som en egenskab ved software, som man naturligvis ikke kan tage fat i og føle på, men ikke desto mindre føler jeg det er vigtigt at apps er nemme og simple at gå til, hvilket vel må siges at være en del af en apps design. Hvis man er bekendt med Razer Synapse softwaren, som nærmest er en nødvendighed når man har Razer udstyr, så installeres Razer Surround Pro i oversigten af enheder, og her fra kører man dens indstillinger. Den følger så de designmæssige træk af denne app og med overskrifter, der fortæller, hvad det er man er i færd med at pille ved så er det nemt at finde rundt.

Når man har startet Razer Surround Pro sætter den dig som bruger ind i hvad det er som skal foregå, så man på forhånd ved hvad man skal forvente og lytte efter. En kalibrationsrunde hjælper en til at finde den bedste indstilling til netop ens hovedtelefoner og præference, for vi har hver vores hovedform, øreplacering og mere til, der gør en lytteoplevelse unik og her har man så mulighed for at fin-tune opsætningen. Hvis man har adskillige lydkilder og måske anvender dem på skift så er det i Razer Surround Pro muligt at skifte mellem disse ved blot at vælge fra oversigten og der bør være en liste over alle ens lydkilder. Personligt kunne jeg dog ikke få Razer Surround Pro til at genkende min Plantronics RIG som kører over USB og blev nødt til at teste effekten via den optiske udgang.

//media.ereviews.dk/#!album-137

Efter opsætningen kan man køre en demo fra selve Razer Surround Pro, hvor man lytter til en helikopter flyve rundt om hovedet på en og hvis man ved at lukke øjnene virkelig føler denne flyver omkring én så har man sat det korrekt op og man får første indtryk af, hvad det er som denne smarte software altså gør. I spil og film gør den netop det samme og det er at konvertere stereo til surround eller sender dig den surround som du ellers ville få, hvis du havde et decideret surround-headset. Denne del er faktisk mulig med Razer Surround gratis-versionen, som frit kan hentes af alle, men med Razer Surround Pro får man en del flere indstillingsmuligheder og tilpasning til personlig præference. Ved at købe Razer Surround Pro får man adgang til lydoptimering, equalizer, stemme-klarhed for ekstra skarp kommunikation og man kan justere volumen af henholdsvis stemme og game for det man selv foretrækker. Hvis man spiller med nogle noobs så er stemme måske ikke så vigtig, som hvis man spiller med sine venner. Der er også en proces der hedder lyd-normalisering, således at ens ører ikke bliver udsat for pludseligt høje lyde der skiller sig ud fra resten frekvensmæssigt.

Det som sker med den virtuelle surround man får tilbudt med Razer Surround Pro er en personalisering af lydoplevelsen og med den imponerende gode “surroundalisering” så får man mulighed for at leve sig endnu dybere ind i sine spil, for man har nu mere styr på hvor man er på vej hen og hvor ens fjender kommer fra. For dem der kun har oplevet stereo i deres spil vil Razer Surround Pro være en åbenbaring og man vil faktisk få fordele over andre da man nu har mere styr på hvor lyde kommer fra og at man ikke skal kigge til de forkerte sider når man hører skud i det fjerne.

Razer Surround Pro giver spillere verden over mulighed for at opgradere deres stereo-headsets så de kan opleve virtuelt surround og få en bedre og dybere spilleoplevelse. Gratisversionen giver det essentielle, men hvis man går op i sin lyd og spilleoplevelse, så har man med Razer Surround Pro altså mulighed for at tweake og tilpasse nøjagtigt til ens behov og ønsker. Prisen er faktisk en billig opgradering, eftersom Surround headset normalt koster langt mere end stereo og udover surround får man nogle andre værktøjer, heriblandt mere klarhed på stemmer, som også virker forbedrende. Der, hvor Razer Surround Pro ikke bør bruges er dog til musik da den forvrænger musik unødigt og bør slås fra når man hører musik.

• Indstillingsmuligheder
  • Effekten af surround
  • Bass-boost for ekstra fede eksplosioner