ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Rise of the Planet of the Apes (UHD)

Anmeldelse: Rise of the Planet of the Apes (UHD)

Abernes Planet har siden sin spæde begyndelse som en roman i 1963 udviklet sig til blandt andet at være en filmfranchise på hele ni film fra 1968-2017. Den originale franchise startede ud med Charlton Heston i 1968 og arbejdede videre på samme univers indtil 1973. Derefter forsøgte Tim Burton at genskabe den klassiske fortælling i 2001, men uden det store held ved billetsalget. I 2011 var computereffekterne tilpas brugbare til at prøve kræfter med aberne igen, og jeg har kigget nærmere på de sidste tre remake-film i den nye trilogi – denne gang kigger jeg nærmere i Rise of the Planet of the Apes.

Filmen tager sit udgangspunkt i et forskningslaboratorium, hvor man studerer mulige kure på sygdomme såsom Alzheimers. Forskeren Will (James Franco) arbejder på et serum, som kan få hjernen til at reparere sig selv – først bliver det testet på chimpanser, men noget går galt i forsøget, og projektet lukkes ned. Aberne skal aflives med Will beslutter sig for at adoptere en abeunge ved navn Caesar. Caesars intelligens vokser på grund af serummet og begynder så småt at betvivle menneskeheden magt over dyret – en oprindelse i dyrenes magt over mennesket ser sin begyndelse.

Filmen giver en forfriskende anderledes tilgang til konceptet i den resterende franchise, og bygger historien op fra bunden. Vi får instruktørens bud på, hvordan en sådan revolution i abernes magt over mennesket ville kunne foregå i vores moderne samfundsbillede. James Franco og aben Caesars forhold gør, at det hele menneskeliggøres og giver nogle interessante aspekter til historien i forhold til moralske overvejelser og etik omkring menneskets behandling af andre. Dynamikken mellem aben og mennesket på et helt intimt niveau gør, at vi får et indblik i, hvor lidt der skal til for at noget kan gå galt i det store billede.

Mens historien udspiller sig på en overskuelig og gennemtænkt måde, er det det visuelle aspekt, som stjæler størstedelen af opmærksomheden. Vi er allerede i 2011 nået til det punkt, hvor CGI virkelig kan gøre underværker for en film, hvis det bruges i de rette mængder. Caesar og specielt hans medaber i form af gorillaen og orangutangen ser overraskende realistiske ud og giver en passende tilgang til det overnaturlige element i filmen – her behøves ingen komiske abedragter, som virkede fint i de gamle film, men derimod en ’levende’ abe, som bevæger sig rundt i form af Andy Serkis. Det giver en fantastisk dynamik til filmen og gør, at det hele glider meget nemmere i handlingen og billedet, da computereffekterne som sådan ikke træder for meget ud af det normale billede.

Denne første remake i trilogien giver os de nødvendige baggrundsinformationer omkring, hvordan en lignende epidemi kunne udbryde i vores moderne samfund – og ved hjælp af en klassiske ’Outbreak’-tilgang får vi historien fortalt og underbygget af stærke CGI-effekter. Samlet set er Abernes Planet: Oprindelsen en positiv overraskelse og et dejligt nyt take på franchisen, som kunne skylle Burtons skuffelse ned fra 2011. Historien er spændende, interessant og med tilpas nok frirum til at udvikle sig i flere retninger, så grundlaget for den næste film var klargjort og klar til kamp.

Release: 06-07-17 på Blu-ray.

• Køb Rise of the Planet of the Apes hos Gucca.dk

Rise of the Planet of the Apes trailer