ForsideAnmeldelserAnmeldelse: SanDisk Ultra II SSD 240GB

Anmeldelse: SanDisk Ultra II SSD 240GB

sandisk-ultra-ii-ssd

Det er efterhånden et par måneder siden vi havde 3 af de mest populære SSD’er på testbænken, resultatet kan du evt. læse i Vores Stortest af SSD’er. Umiddelbart herefter har SanDisk lanceret Deres Ultra II SSD – en lidt billigere serie end Extreme Pro, men stadig med en ret god ydelse. Modellen fås med enten 120, 240, 480 eller 960GB kapacitet, vi har testet modellen med 240GB.

SanDisk lover en læsehastighed op til 550MB/s og en skrivehastighed op til 500MB/s – spørgsmålet er hvor tæt vi kommer denne hastighed, svaret får i til sidst i denne anmeldelse.

Udvalgte specifikationer

• 240GB
  • SATA 6Gb/s (Bagudkompatibel med 3Gb/s)
  • Læsehastighed: Op til 550 MB/s (Oplyst)
  • Skrivehastighed: Op til 500 MB/s (Oplyst)

Generelle fordele ved SSD fremfor mekaniske harddiske

En SSD har ingen bevægelige dele, hvilket gør at den ikke er modtagelig overfor stød og rystelser og samtidig er den 100% lydløs. En SSD udvikler heller ikke varme på samme måde som en mekanisk harddisk og læse/skrivehastighederne er langt højere – og slutteligt er de ofte mere strømbesparende end en tilsvarende mekanisk harddisk.

Desværre er der også ulemper ved brug af SSD fremfor mekaniske harddiske, mest åbenlyst er nok prisforskellen, man får langt flere GB pr. krone ved at vælge en mekanisk harddisk og derudover er SSD estimeret til x antal læse/skriveoperationer og mister i teorien ydelse over tid, dette er dog teori og ikke noget jeg i praksis endnu har oplevet, heller ikke efter flere års brug.

Installation

I pakken finder man SSD’en, en 1,8 -> 2,5″ ramme – så den passer i både nyere og ældre notebooks, spillekonsoller eller hvor man nu engang ønsker at bruge den, samt en lille quick start guide. Der er ingen software med til kloning eller lign,, så til denne del har vi brugt den gratis applikation EZ GIG IV til kloning af en eksisterende SSD, hvilket går nemt og smertefrit – og man undgår at skulle lave en komplet geninstallering af Windows, applikationer og data generelt. Der er dog ingen kabler eller adaptere med for tilslutning af SSD’en til PC’en, så man skal bruge en SATA -> USB adapter.

Applikationen kan klone den komplette disk, inkl. alle partitioner, eller man kan vælge hvilke man ønsker at klone.

Ultra II SSD-serien er den 2. hurtigste serie, kun overgået af Sandisk Extreme Pro-serien som vi tidligere har testet og anmeldt. Ydelse er, efter SanDisk udsagn op til 28x bedre end med en traditionel mekanisk harddisk og det er alt andet lige til at tage og føle på, altså kan man få en seriøs opgradering af harddsk-hastigheden, uanset om man har en ny eller en ældre PC.

Ultra II SSD-serien understøtter nCache 2.0, der ganske kort sikre at de mest benyttede opgaver/applikationer starter så hurtigt som overhovedet muligt, derudover får man ved at skifte fra HDD til SSD jo naturligvis fordelene ved lavere varmeudvikling, lavere strømforbrug, ingen mekaniske dele og derfor ikke følsom overfor stød og slag, ligesom den jo så også har en lagt hurtigere læse og skrivehastighed.

SSD DashBoard

Der er mulighed for gratis at downloade og benytte SanDisk SSD Dashboard, der rent faktisk er en glimrende applikation. Fra denne kan man få et overblik over SSD’ens helbred, bruge forskellige værktøjer, ex. til kryptering af indholdet eller lign., alt sammen samlet i et nemt og overskueligt interface, på dansk endda!

sandisk-ssddashboard

sandisk-ssddashboard-2

sandisk-ssddashboard-1

Benchmark

SanDisk Ultra II SSD 240GB er testet med ATTO Disk Benchmark på en Windows 8.1 baseret PC.

sandisk-ultra-ii-240gb-ssd-atto

• Maks skrivehastighed: 506 MB/s
    Maks læsehastighed: 539 MB/s

Sandisk Extreme Pro’eren var et godt køb, men SanDisk Ultra II SSD er faktisk et endnu bedre køb, for her får du endnu mere “value for money”. I skrivende stund fås Sandisk Extreme Pro SSD 240GB  fra ca. 1050,-, mens Sandisk Ultra II SSD 240GB fås for omkring 790,- Med den forholdsvis lille forskel i ydelsen ville jeg uden tvivl vælge Ultra II’eren, medmindre man naturligvis bare vil have det hurtigst mulige og prisen er underordnet.

Samlet set giver SanDisk endnu engang fuld valuta for pengene og med Deres SSD DashBoard får man lidt “ekstra” i stedet for blot en SSD. Den forholdsvis lave pris og gode ydelse gør SanDisk Ultra II SSD velegnet til alt fra opgradering af en ældre notebook, en stationær PC, en spille konsol eller den helt nye stationære eller bærbare PC hvor man ønsker at sætte skub på hastigheden med en SSD.

240GB udgaven er set til 790,-

Ydelse
Tilbehør