ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Second Best Exotic Marigold Hotel (Blu-ray)

Anmeldelse: The Second Best Exotic Marigold Hotel (Blu-ray)

the_second_best_exotic_marigold_hotel_blu-ray_nordic-32730511-frntl

Der kommer et tidspunkt i enhver skuespillers liv på de senere år, hvor man må tage en meget vigtig beslutning – skal man gå på pension eller fortsætte? Mange anser de ældre skuespillere for ’outdated’ eller frataget sin ungdommelige gejst, men flere formår alligevel at bevise, at der kan være ligeså meget talent hos den gråhårede skare som alle andre. Det ses allertydeligst hos Clint Eastwood, som selv instruerede en film med sig selv i hovedrollen i Gran Torino fra 2008, hvor den 78-årige gnavpot for alvor gav tørt på til dem, som ser det grå guld som en ulempe på det store lærred. Denne trend med ældre skuespillere i deres rette element fik nyt liv tilbage i 2013, hvor The Best Exotic Marigold Hotel kom på banen. Den fik en overraksende supersucces, hvilket har resulteret i en efterfølger. Jeg har kigget nærmere på toeren i forhold til, hvorvidt den lever op til sin forgænger.

Filmen følger endnu engang den unge Sonny (Dev Patel), som driver sin hotel på bedste velgående ved hjælp af en flok amerikanske og britiske pensionister. Der begynder dog snart at opstå et luksusproblem – hotellet har ikke længere nok ledige rum til rejsende, og derfor drømmer Sonny om at ekspandere forretningen. Det viser sig dog at være en noget stor mundfuld, da han samtidig skal planlægge sit bryllup med sin udkårne og desuden sørge for, at alle gæsterne fortsat forbliver i deres lykkelige hverdag.

Først og fremmest kan jeg hurtigt understrege, at filmen på ingen måde kan leve helt op til etteren. Den første film havde den sikre og velkendte introduktionsperiode, hvor man både skulle vænne sig til skuespillerne og deres interaktioner med hinanden. Denne ’ukendthed’ eller såkaldt hilserunde var den drivende faktor i etterens underholdningsværdi, og det savner man i den grad i denne film. Når en så vigtig ting var det bærende element for filmens succes, så er det aldrig rigtig nogen god idé at koge suppe på en enkelstående succes. Men man havde nok forventet, at en efterfølger ville komme, da indtjeningen nåede episke og uventede højder – det kan man også tydeligt se har smittet af på toeren, hvor hele den æstetiske instans har fået et ordentligt boost. Man har brugt langt flere penge på omgivelserne, atmosfæren og ikke mindst det realistiske udtryk i filmen.

Den visuelle del er nok også det mest fantastiske ved filmen, da man virkelig kommer tæt på den indiske kultur og oplever alle de skønne sanseindtryk, som landet har at byde på. Desværre kommer man ikke uden om den klassiske skuffelse, som jeg nok allerede har afsløret tidligere i anmeldelsen. Man kan sagens mærke, at skaberne har presset citronen lige rigeligt for at få nok handling til endnu en film. Sonny-karakteren har fået størstedelen af opmærksomheden med hans forretningsliv og bryllupskaos, og det er både godt og skidt. På den positive måde udvides filmen til at inddrage flere historier, flere elementer og ikke mindst en charmerende sølvræv kaldet Richard Gere, som lige hæver niveauet en tak på rollebesætningen. På den negative side har filmen tilgodeset mindre opmærksomhed til den ældre skare, som i virkeligheden burde være den mest drivende faktor i filmen. Man får en masse småhistorier på kryds og tværs, men man kommer aldrig helt tæt ind på livet af karakterne, som man gjorde i etteren.

Judi Dench og Maggie Smith er de to største fornøjelser af filmen, da de på hver deres måde tackler følelsen af at blive en gammel ’hejre’. De formår at bringe de største smil på læben, og derfor er det lidt en skam, at de ikke har fået mere af den nødvendige opmærksomhed. Filmen forsøger muligvis at ramme lidt tættere på den unge generation, men det er slet ikke nødvendigt, når man i forvejen har sat filmen på det lidt mere pensionistvenlige spor.

Samlet set er denne efterfølger lidt en lavmælt skuffelse, som aldrig rigtig kommer ind på benet af figurerne og slet ikke nærmer sig den originale glød og kærlige omhu, som forgængeren bød på. Den bruger for meget tid på sniksnak, og det har de gamle ikke tid til at vente på!

Release: 06-08-15 på Blu-ray.

The Second Best Exotic Marigold Hotel trailer