ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Zoolander 1-2 (Blu-ray)

Anmeldelse: Zoolander 1-2 (Blu-ray)

zoolander_1-2_blu-ray_2_disc_nordic-36916105-frntl

Tilbage i 2001 kom Ben Stiller og Owen Wilson på banen med en ikonisk komedie om dumme herremodeller, attentater og dødbringende ansigtsudtryk. Det virker som en absurd film, når man forsøger at fortælle om den på skrift – og det er den også! Men i en sådan grad, at den er blevet en kultfilm på komediegenren.

Konceptet bag filmen er så vanvittigt åndssvagt, at i begyndelsen af 00’erne ramte den hovedet på sømmet hos folk, der savnede en 90’er-orienteret komediefilm, som man kunne koble hjernen fra til. Det umage makkerpar Ben Stiller og Owen Wilson fungerer overraskende godt sammen og deres mystiske eskapader gennem livet som lettere retarderede mennesker er en kavalkade af solide grin. Den er ikke for sarte sjæle, men er spot-on for folk, som elsker humor a la Dum & Dummere, Kingpin og Scary Movie.

Ofte er der én film, som man kan huske en bestemt skuespiller fra – sådan er Zoolander for Ben Stiller på trods af det absurde plot. Selve filmen bruger en masse klichéer, som senere er blevet tyvstjålet i andre komediesammenhænge – men filmen blev leveret på et tidspunkt, hvor man ikke tog så stor afstand til dem. Man nød at se en letfordøjelig film med en solid kombination af feel-good og hjernedød humor.

Zoolander er alt i alt en af mine favoritkomediefilm, da den ganske simpelt er underholdende. Når man skal sidde her og anmelde den, er det noget nært en umulig opgave, da de ting, som man sætter pris på i filmen, er svært at sætte ord på. Zoolander spiller sammen i en helhed med stærke, overdrevne karakterer, opfindsom komik, lækkert soundtrack, hjernedød handling og ikke mindst en masse herlige montager.

Karakter

4,5 ud af 5

Zoolander 2

Toeren derimod blev ikke modtaget med kyshånd, men derimod skepsis og bange anelser. Der viste sig også at være grundlag for skepsissen, da Zoolander 2 falder i præcis den samme fælde som Dum & Dummere 2 gjorde – man forventer, at den samme humor, de nogenlunde samme jokes blot i nye omgivelser er nok til at underholde folk. Det er desværre aldrig tilfældet, og det som gjorde etteren unik, var ikke blot humoren og opbygningen, men snarere originaliteten og timingen.

På trods af at toeren egentlig rummer en masse originalitet eller nyt i handlingsmønstret, så er det mest af alt bare blevet mere absurd – og ikke på den gode måde. Stiller og Wilson gør sit bedste for at fortsætte deres attitude fra etteren, men deres lidt mere voksne udseende passer ikke helt til den mentalitet, man så i etteren. De formår at trænge ind til karakteren på nogle brugbare punkter, men ender for det meste med at overdrive og ødelægge.

Handlingen er ganske uinteressant og glemmer lidt at fokusere på historien – oftest tænker man slet ikke over, at der er en underlæggende historie, men derimod bare en række sammensatte klips med Wilson og Stiller, der går amok med rollerne. Filmen forsøger at køre på en række plottwists i gennem filmen, men de kommer ikke helt med den ønskede slagkraft, da man i sidste ende slet ikke vidste noget om handlingens udvikling i første omgang.

Samlet set er Zoolander nr. 2 en skuffende størrelse, som bringer lidt nostalgi ind i billedet i forhold til sin forgænger, men mest af alt falder i nogle uheldige klichéfælder. Oftest skal man bare ikke pille ved ’klassikerne’, og det var også en aktualitet med Zoolander.

Karakter

2 ud af 5

Release: 30-06-16 på Blu-ray.