ForsideAnmeldelserAppsTest: ANKI Overdrive Battle and Race robotic cars

Test: ANKI Overdrive Battle and Race robotic cars

Som vi tidligere annoncerede skal børneværelserne til at se væsentligt anderledes ud, i hvert fald hvis man spørger folket bag ANKI Overdrive. Der er tale om en ny og smart måde at lege og ræse med biler på, hvor man har udviklet noget til samtidens brug af smarte enheder, men spørgsmålet er om det tager ånden ud af legen og bliver for digitalt eller om ANKI Overdrive faktisk er fremtiden indenfor denne kategori og det har vi sat os for at afhjælpe med at klarlægge i denne test.

Selve æsken til ANKI Overdriver startersættet er hvid og i toppen gennemsigtig så man kan se ind til de to medfølgende biler, eller rettere sagt kaldes de robotsuperbiler. Når man trækker kassen ud finder man ti banestykker til at bygge sin bane med fordelt på seks sving og fire lige dele. Derudover er der en opladestation med dertilhørende strømadapter og på opladestationen er der plads til fire biler ad gangen. For at give lidt spænding på banen er der to bro-stykker til at hæve banen og udover den obligatoriske manual er der også en lille æske med klæbende gummi i bunden til rens af bilernes dæk.

ANKI Overdrive består basalt set af to dele. Den ene del er selve banen og den anden er bilerne.

Kigger vi først på banen, så er der tale om bredde sorte plader, som sættes sammen med magneter. Opbygningen af banen kunne ikke være nemmere takket være løsningen med magneterne. Man stiller nærmest blot de to dele man ønsker at sætte sammen op til hinanden og de klipser sammen. Ganske enkelt og lige til. Hvis man laver en fejl eller ønsker at ændre i banen er det ligeså enkelt at skille stykkerne ad igen.

track-8

Banestykkerne er sorte i midten med et orange mønster i kanten, som jeg har en formodning om at bilerne bruger til at læse banens grænse på. Samlingsstykkerne med magneterne er ligeledes orange og det er således disse farver som går igen på designet generelt, især orange. Det ser ret fedt ud og hele ANKI Overdrive sættet føles som værende af ganske fin kvalitet. Man kan udvide sin bane med tilkøb af ekstra stykker til både at lave sving, hop og lige strækninger.

SONY DSC

Selve bilerne i ANKI Overdrive er ganske futuristiske og er designet af Harald Belker, som også har designet biler i Hollywood film. Der er en fin blanding af leg og noget ganske sejt, således at man kan nyde ANKI Overdrive både som barn og som “voksen” (barnlige sjæle). Bilernes design giver dog også udtryk for deres egenskaber, fordi man har forskellige parametre som disse biler kan besidde i form af speed, defense, firepower og special. Det vil altså sige at det ikke er helt ligegyldigt, hvilken bil man placerer på banen når man skal starte en challenge med sine venner.

img_3644

Derudover har man en opladestation med plads til fire biler, hvilket også er antallet af biler, som kan køre på banen samtidigt når man skal dyste. Der følger ganske vist kun to biler med i startsættet til ANKI Overdrive, men det gælder om at udvide arsenalet til mere end det for at man også kan drage nytte af deres forskellige funktioner.

Bilerne lader på den medfølgende ladestation og indikerer med lys om de er klar til ræs eller om de skal bruge mere juice. Man kan her også benytte lejligheden til at rense dækkene på bilerne med det medfølgende etui til formålet. Jeg oplevede ikke just at dækkene blev beskidte af at køre på banen, men de tog gerne imod støv så snart de rørte en anden flade, som måske havde stået fremme lidt længere.

img_3763

Lys er også brugt til at indikere forskellige status på banen når bilerne kører ræs eller dyster på anden vis. Fx kan man i ANKI Overdrive benytte våben på sine biler til enten at sløve eller helt stoppe sine modspillere og kontakt og skyderi bliver også illustreret ved at bilerne blinker med forskellige farver.

SONY DSC

For at få ANKI Overdrive sat op så gælder det ikke blot om at lave en fed bane man ønsker at dyste på, men hele sættet er faktisk afhængigt af at man har nogle smarte enheder, enten Android eller iOS, som man kan bruge til formålet.

SONY DSC

Afhængigheden til en smart device gør desværre lidt at de mindste ikke helt kan være med på alle de smarte funktioner, som ellers gør ANKI Overdrive unikt. Hvis man må lave sammenligningen med Carrera bilerne og banerne, hvor det i bund og grund blot handler om at trykke en knap ned og holde den nede, så er det langt mere komplekst at styre ANKI Overdrive. Man kan sagtens køre ANKI Overdrive efter samme princip og lave nogle regler om at man kun må bruge speeder funktion som er en slider på skærmen, men man kommer ikke udenom at det er en smule mere komplekst end blot at have en knap til rådighed.

img_3789

Det er dog netop denne avancerede funktionalitet, som gør ANKI Overdrive så sjovt og måske også for et ældre publikum. Børn i dag er vant til mange flere stimuli end de tidligere har oplevet, idet teknologi rammer dem langt tidligere i livet og de bliver på denne måde immune overfor når der sker for lidt. Derfor tyr mange børn måske nemt til computerspil, da de er vant til at blive underholdt på en højere plan, hvilket der i og for sig ikke er noget i vejen med, hvis man har en kontrol over det.

Nu påstår jeg ikke at ANKI Overdrive kommer og er svar på denne bøn, men hvis jeg i min alder af netop rundede 30 kan have sjov med denne bane, så er jeg sikker på at andre også vil.

SONY DSC

Årsagen til at ANKI Overdrive er sjov og underholdende “legetøj” er fordi den trods sin kompleksitet er super simpelt. Det lyder modsigende, men forklaringen ligger i at det er for avanceret til helt små børn, og teknologien er måske ikke just simpel, men når man har sin smartphone i hænderne så gælder det i bund og grund om at bruge en speeder og mulighed for våben, der enten sløver eller skader ens modstander. Man sætter reglerne for spillet og hvordan man skal kunne vinde, så det eksempelvis ikke gælder om at gøre skade, men derimod at komme i mål hurtigst. Man kan køre Race, Battle, King of the Hill og Time Trail. Race siger sig selv, mens Battle er en blanding af skyderi og ræs og King of the Hill er den anden ekstrem, hvor det at køre hurtigt ikke har nogen værdi, men derimod at tilintetgøre modstanderne på banen. Time trial er til dem der gerne vil se, hvor hurtige laps de kan lave og så eventuelt bruge den samme bil til formålet.

img_3787

Når løbet skal starte så placerer man de opladte biler på den sorte overflade af banen, hvorefter de laver en scanningsrunde for at gøre sig bekendte med banen og til sidst holder de klar i hver deres respektive baner på startlinien. Hvis det er første gang man har lavet en bane lader man også bilerne identificere og tegne banen op så de på denne måde giver et projekteret billede af den på smartphonen.

Man kan sagtens spille ANKI Overdrive alene når man er hjemme ved at køre de indbyggede challenges, som i virkeligheden er en simpel fortælling, hvor man kører ræs mod forskellige teams og samtidigt låser op for våben og egenskaber løbende som man får point og vinder løb. På denne måde kan man åbne op for loot og medaljer, så der er lidt at lave når man er hjemme og syg fra skole eksempelvis og ens venner hygger sig andetsteds.

img_3645

Der er generelt gjort meget ud af grafikken i appen og denne virker veludført og ikke som et second-grade produkt, hvilket supporterer det positive kvalitetsindtryk af selve bilerne og banen.

//media.ereviews.dk/#!album-219

Banen til ANKI Overdrive fylder temmelig meget, da der er fire spor, som bilerne skal køre på. Bilerne skal nok selv styre rundt i svingene, men kan sagtens komme til at køre af banen. Det man som bruger skal koncentrere sig om er dog at skifte spor ved at tippe den smarte enhed og så ellers at huske og bruge sine våben når modstanderne er indenfor rækkevidde.

Hvis man forestiller sig at banen skal dreje rundt forskellige steder, så skal der bruges utrolig meget gulvplads og det er værd at være opmærksom på. Jeg vil naturligvis, som den gadget freak jeg er, sige at en større bane helt klart giver mere sjov, men selv med størrelsen man kan lave af startsættet skal man nok hygge sig med ANKI Overdrive, fordi det hele netop ikke bare gælder om at køre rundt og man skal fokusere på bilernes våben samtidigt.

SONY DSC

Selv hvis banen vipper en smule så skal bilerne nok finde ud af det alligevel og det er rart når man tager den begrænsede plads i betragtning. Med ekstra tilbehør kan man faktisk lave baner med broer, bakker og man kan også have afstand mellem to stykker hvor bilerne så skal hoppe over.

Det kræver en del tilvænning at mestre ANKI Overdrive for man skal vænne sig til at kigge op fra skærmen i ny og næ for det går stærkt. Måske ikke nær så stærkt som man kunne forestille sig, men som nævnt så føles det meget stærkt når man skal tage hånd om så mange tid samtidigt.

SONY DSC

Jeg vil gå all in i min udtalelse og konklusion her ved at sige at jeg faktisk tror ANKI Overdrive er fremtiden indenfor konkurrence-leg på børneværelset og det skyldes den kvalitet som produktet er udført i, de muligheder man har med banen og bilerne. Man er afhængig af sin smarte enhed ganske vist og det betyder at de helt små ikke kan være med, men fra 6+ så kan det kun blive et hit. Man får dermed desværre ikke børnene væk fra en skærm, men derimod giver muligheden for at man kan bygge og udvide sine baner anledning til bevægelse og kreativ tankegang, hvilket man bestemt ikke bør se bort fra. ANKI Overdrive er super nemt at gå i gang med, men man skal være opmærksom på at det fylder en del på gulvet, eller hvor man nu agter at bygge banen op. Heldigvis er det hurtigt at sætte op og tage ned, så man har måske mere lyst til at gøre det efter hver gang man har leget i modsætning til en flexi track, carrera eller anden slags bane. Fordelen med ANKI Overdrive er også at man kan være fire på banen samtidigt og det har de førnævnte lidt udfordringer med ellers. ANKI Overdrive kan varmt anbefales som julegaven til børneværelset og jeg tvivler på at det er noget som bliver gemt væk efter det bliver pakket ned den første gang da det er super vanedannende.

• Afvekslende ræs med mange muligheder
  • God integration med app
  • Nem opsætning og brug