ForsideAnmeldelserTest: Logitech C615 HD Webcam

Test: Logitech C615 HD Webcam

Hvis man ønsker at tage billeder, videoer eller blot føre videosamtaler på sin computer kræver det et webcam, og ønsker man samtidigt at billedkvaliteten er høj så kan man måske tage et kig på Logitech C615 HD kamera, der kan lave videooptagelser i Full HD. Vi har set nærmere på dette webcam og du kan læse med om hvad vi har lært.

Man skulle tro at Logitechs afdelinger ikke snakker helt så meget sammen når man kigger på de kompakte æsker, som de er begyndt at shippe deres gaming mus i og så på dette monstrum af en æske Logitech C615 kommer i, for det gemmer jo ikke på meget andet end kameraet alligevel. Foruden kameraet finder man nemlig blot en USB-forlænger på en ekstra meter.hd-webcam-c615-gallery-3

Hvis man er fra den tid, hvor et webcam så ud som en kugle på stylter så kommer man til at kigge med store øjne på Logitech C615, idet der er tale om et ganske fleksibelt stykke hardware. Faktisk kan man dreje dette kamera 360 grader og dermed har man fantastisk mulighed for at sætte kameraet og indstille det som man har lyst. Det skyldes at kameraets “krop” både kan agere som fod, men også til at montere på skærmen med.hd-webcam-c615-gallery-4

Logitech C615 er plug and play og blev testet i Windows 8.1, men virker også med Mac OS X. Styrken af Logitech C615 kommer dog ved at man installerer Logitechs egen webcam-software. Ud over at tillade mange forskellige indstillingsmuligheder og tilpasning af kameraets ellers mange funktioner så er man faktisk i stand til at sætte overvågningstilstand op for kameraet og endda i bestemte tidsintervaller. Dette er dog ikke unikt for Logitech C615, men nævneværdigt ikke mindst.

//media.ereviews.dk/#!album-172

Billedkvaliteten må siges at være den vigtigste faktor for et webcam i dag, især når man tager i betragtning at den dominante PC-platform, en bærbar, oftest har et webcam indbygget, men jeg kan da som en start afsløre at Logitech C615 giver et klarere billede, bedre lysregulering og en bedre autofokus end det webcam, der er indbygget i min ellers nye Lenovo laptop. Man kan med Logitech C615 optage videoer selvstændigt i Full HD, men man kan ikke benytte denne billedekvalitet når man chatter med nogen via eksempelvis Skype, hvor den højeste opløsning bliver maksimalt 720p. Jeg har ikke kunne gøre mig klog på hvorfor dette er tilfældet og om det er kamerasoftwaren eller IM-programmerne der er flaskehalsen. Logitech C615 har også en autofokus funktion, som gør at den sætter fokus på dig også når du bevæger dig frem og tilbage og det virker ganske fint mens man snakker for det kan være irriterende nærmest at skulle sidde helt stille for at blive set ordentligt. En anden problematik som webcams kæmper med ofte er regulering af lys, især i mørke omgivelser. Kvag tidligere erfaringer med diverse webcams havde jeg ikke store forventninger til Logitech C615, hvorfor det måske også formåede at overraske mig positivt for selvom det ikke kunne håndtere mørke scener var den fint i stand til at udnytte belysningen fra min computerskærm og sætte mig i fokus bedre end jeg har oplevet med mange andre webcams.hd-webcam-c615-gallery-7

Med en indbygget mikrofon mangler Logitech C615 blot en højtaler for at være den fulde løsning til kommunikation, men eftersom det er lige i overkanten at kræve af det, så kommer den meget tæt på. Mikrofonen har indbygget støjreduktion, men under mine tests var jeg ikke besynderligt imponeret af denne feature, hvilket muligvis skyldes høje krav sat af mange års erfaring med gaming-headsets, hvor mange har formået at give en bedre støjreduktion.

Webcams har fået et nyt indtog med selfies og streams og naturligvis overlever det i det segment, hvor folk har en desktop og ikke har et webcam indbygget. Med Logitech C615 forbedrer man gevaldigt billedkvaliteten i forhold til de indbyggede webcams jeg har haft mulighed for at prøve kræfter med. Kort sagt er Logitech C615 et rigtig godt valg, hvis man vil have et solidt webcam til skrivebordet eller til at tage med takket være det fleksible design. Prisen er i den høje ende uden at det helt er redegjort for.

• Billedkvalitet
  • Logitech webcam software og disse muligheder
  • Fleksibelt design