søndag, maj 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: 127 Hours (DVD)

Anmeldelse: 127 Hours (DVD)

127-hours-dvd-2

Som en del af Fox Searchlight Pictures 20 års jubilæum har vi valgt at fokusere på nogle af selskabets største titler, og nu er turen kommet til Danny Boyles overvældende historie om en af de mest ufattelige overlevelseshistorier nogensinde.

Vi følger den unge Aron Ralston (James Franco), som lever et liv fyldt med adrenalinsport. Han har netop fået weekend og bevæger sig ud i ørkenlandskabets ødemark, hvor han cykler, klatrer og lever i et med naturen. På en simpel klatretur mellem klippevæggene river en kampesten sig løs, hvilket fjerner hans greb om klippen. Han ryger ned i et hul, hvorefter kampestenen klemmer hans højre hånd fast mod klippevæggen. Han er helt alene, fastklemt og med sparsomme ressourcer, men han er fokuseret på at overleve. Denne film fortæller om hans 127 timer i fangenskab.

Filmen er en visuelt stimulerende oplevelse baseret på en malstrøm af forskellige billeder i stærke kontraster og farver, som virkelig understreger de øjeblikke, hvor det er en fryd for øjet at se film. Det kræver en ufattelig dygtig instruktør at kunne kreere så gribende og intens en film, når man tænker på, at selve plottet stort set kun handler om en mand og hans 127 timer i klemme under en kampesten. Heldigvis er Danny Boyle kendt for at finde magi på alle præmisser i filmens verden, og det er også meget gældende i denne film. Samtidig med at man kommer helt tæt på hovedpersonen, går det også op for en, hvor alene han i virkeligheden er ude i den forladte ødemark. James Franco leverer en pragtpræstation i hovedrollen, og giver en gribende intens formidling af nogle af de følelser, som virkelighedens Aron Ralston oplevede og beskrev i sin bog ’Between a Rock and a Hard Place’. Han formår i gennem en formidabel kropsmimik at skildre den følelsesmæssige rejse, som et menneske går i gennem, når overlevelsesinstinktet slår til.

Filmen er solid cocktail af livsaspekter hos en adrenalinjunkie og ikke mindst en masse ufatteligt flotte omgivelsesbilleder, som bidrager til filmens overdådige visuelle side.  Fordelen ved en film, hvor man allerede ved, hvad der kommer til at ske for hovedpersonen, er, at denne forventningshorisont kan bygge en ufattelig skræmmende eller intens stemning op. I sådanne tilfælde er det instruktørens job at fylde så meget opbyggende stemning ind i indledningen, og det må man sige, at Boyle virkelig har formået.  Kunsten at kunne beskrive en historie som denne er at benytte sig meget af en solid omgang underlægningsmusik, som både illustrerer situationens alvor og personens følelsesmæssige op- og nedture. Musikken er djævelsk velkomponeret og den benhårde redigering i lydmixet giver en sublim oplevelse for alle sanser i denne film.

Selve konceptet minder meget om den type film, hvor man følger en simpel historie hele filmen i gennem – såsom Buried eller Gravity – og det er også gældende i denne film, hvor man stort set kun følger hans oplevelse i ’fangenskab’. Denne udpenslende form for film, hvor fokusset er fastklemt på én ting i længere tid, kræver meget talent og indlevelse i selve optagelserne for at kunne gøre det til en seværdighed. Danny Boyle formår at gøre dette til den helt store guldmedalje, da han har valgt at sammenklippe visuelle associationer og referencerammer ind i selve den forpinte situation. Det giver en solid dybde i handlingen, som gør, at vi som seer kan sætte os bare lidt ind i den forfærdelige situation. Et eksempel på dette er den scene, hvor Aron for alvor har ramt tørsten, og drømmer sig langt ind i en klassisk reklame fra Coca Cola.

På bonusområdet finder man blot et par slettede scener og et par kommentarspor, som lige afrunder filmen med lidt bonusinfo.

Kameravinklingerne er de elementer i filmen, som virkelig sætter prikken over i’et. Vi får optagelser fra bunden af drikkedunken, replays, landskabsbilleder og ikke mindst en masse livsbekræftende scenarier. Der er nærmest ingen dialog i selve filmen, bortset fra de øjeblikke, hvor Franco snakker med sig selv, og derfor sætter filmen også sin lid til den visuelle side. 127 Timer var uden tvivl den bedst visuelle oplevelse i 2010, og de dramatiske effektdannelser i løbet af filmen sidder stadig dybt inde i kroppen. Samlet set er 127 Timer en formidabel hyldest til filmen som et visuelt medie, og giver ikke mindst et indblik i, hvordan man virkelig laver filmmagi ud fra få virkemidler. Danny Boyle har virkelig fået det bedste ud af Aron Ralstons utrolige historie, og filmen vi altid være en formidabel klassiker af en overlevelseshistorie.

Release: Udkom i 2010
Find forhandler og den bedste pris på 127 Hours

127 Hours Trailer