onsdag, maj 8, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: 28 Days Later (DVD)

Anmeldelse: 28 Days Later (DVD)

28 days

Som en del af Fox Searchlight Pictures 20 års jubilæum har vi valgt at fokusere på nogle af selskabets største titler, og vi følger den gode stime med Danny Boyles film, og kigger nærmere på hans kreation om zombier i en apokalyptisk verden. Med en spidskompetence inden for skarpe klipninger og visuelt overvældende billedredigeringer er det en fornøjelse at se, hvor langt dette rækker i gysergenren.

Vi følger den unge Jim (Cillian Murphy), som vågner op efter en koma. Han er helt alene på hospitalet og alt virker til at være som en spøgelsesby – indtil han møder de virusinficerede mennesker, som har ansvaret for at have dræbt millioner af mennesker på verdensplan. Han finder hurtigt ud af, at han dog ikke er helt alene som ikke-inficeret menneske i byen, og teamer op med en række overlevere, som forsøger at nå hen til en militærbase, der eftersigende skulle have svaret på virusepidemien. Kan de nå derhen i tide, og er der overhovedet en kur for denne zombieplage?

Først og fremmest lægger filmen ud med en solid baggrundbeskrivelse af, hvor alene Jim egentlig er, når han går på gangene og gaderne i al ensomhed. Her har skaberne bag filmen enten spenderet monster mange penge på at lukke store områder af London af til optagelserne, eller også har filmholdet haft en fandens til dygtig redigeringsmand, som har klippet befolkningen ud fra optagelserne bagefter – uanset hvad der er tilgangen til det, så er det virkelig gennemført og super realistisk. Scenografien er dog meget grumset og optaget i meget forstyrrende bevægelser, men det har en virkelig god effekt på realismen i filmen. Når optagelserne er så grumsede og har en manglende dybde i billedet, så virker det lidt som om, at man selv befinder sig i midten af virvaret. Filmen i sig selv formår dog først at komme helt og aldeles op i tempo ca. 20 minutter inde i filmen, hvor man først har vænnet sig til den meget forstyrrende billedside.

Det er nemlig noget af en anderledes optageteknik, som omfatter denne kreation, og denne tilgang til filmmediet kræver lidt overtalelse såvel som tålmodighed. Men når man først har accepteret de uklare og heftige optagelser, så er man ellers spændt for til noget af et gys. Det er ikke så meget en gyser, som giver decideret mange chokeffekter, men mere en gysende film, som behandler den skræmmende forestilling om verdens undergang og virkelighedstro virusser i omløb. Filmen formår at bibeholde en fornem balance mellem overnaturlige zombie-effekter og realistiske aspekter af personernes møde med menneskets afgrund, og denne balancegang udæsker solid underholdning og sprudlende spænding. Filmen fokuserer på nogle fede op- og nedture, såsom kontrasten mellem deres festmåltid efter opdagelsen af et forladt supermarked og så den dystre erkendelse af, at der måske ikke er noget håb ude i fremtiden.

Skuespillet er meget nede på jorden, og der er slet ikke fokus på gribende præstationer eller nogle roller, som skal dominere frem for andre. Der er fokus på, at alle er i samme båd i denne kriseramte verden, og Boyle har virkelig formået at fange essensen af menneskenes overlevelsesinstinkter.  Farverne i filmen er meget gråtonede og dystre, hvilket skaber en atmosfære omkring personerne, som passer perfekt ind i scenarierne. Generelt fungerer 28 Days Later som en meget sofistikeret zombie/dommedagsfilm, da den beskæftiger sig med menneskenes udvikling i en verden uden livliner. Man kan ikke undgå at blive bidt af handlingens intensitet, som fornemt skifter op og ned jo længere personerne bevæger sig ud i den åbne, inficererede verden.

På bonusområdet finder man en masse kommentarspor og en række slettede scener, som uddyber og udforsker flere aspekter af produktionen. Derudover er der en række teasere og musikvideoer samt en ret interessant dokumentar om tilblivelsen af filmen. Samlet set et nogenlunde indholdsrigt bonusmateriale.

Samlet set er filmen et solidt stykke gys, som formår at skræmme og underholde gennem en meget velstruktureret blanding af fiktion og virkelighed. Skuespillerne lever sig ind i kaosset og kaosset omkring dem er udpenslet på fornemmeste vis. Samlet set skal man ikke se denne film alene en mørk aften, da man ikke kan andet end at tænke, ’hvad nu hvis’, når rulleteksterne rammer skærmen.

Release: Udkom i 2002.

Find forhandler og den bedste pris på 28 Days Later

28 Days Later Trailer