søndag, april 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Aladdin (Blu-ray)

Anmeldelse: Aladdin (Blu-ray)

Aladdin_BD_3D_dk

Disney har oftest dykket godt ned i gamle historiefortællinger or at komme op med idéer til deres spillefilmslange tegnefilm. Oftest er det i vestlige fortællinger inspirationen findes, men faktisk er en af deres allerbedste film baseret på en oldgammel fortælling fra Mellemøsten: Historien om Aladdin og hans magiske lampeånd. Der er en historie, der er lavet mange parafraser over i alle de formater, den er genfortalt i, men det er nok Disneys udgave der er den mest mindeværdige.

Manuskriptforfatterne bag har helt bevidst lavet nogle mindre justeringer så historien passer bedre ind i universet og det er måske det, der gør den fungerer så godt. Vi kender jo alle historien om Aladdin der bliver narret ind i løvens hule af sultanens onde visir i jagten på den magiske lampe. Omstændigheder gør, at Aladdin selv for lampens ånd som tjener, som han forsøger at få til at hjælpe sig med at vinde hjertet på Jasmin – sultanens datter. På overfladen en banal kærlighedsfortælling, men den rummer flere lag – blandt andet, at man ikke bliver lykkelig, hvis man udgiver sig for noget man ikke er.

Filmen er pakket ind i velanimerede rammer og man kan flere steder ane computeranimeringens indtog i det tegnede medie, der både indeholder flotte omgivelser og originalt udformede karakterer. Netop figurerne i filmen er med til skubbe Aladdin op til en af Disneys bedste tegnefilm. Hver og en fungerer bare i historien og det giver et godt balanceret indtryk. Samtidig er filmen en af de allersjoveste. Selvom den handler om kærlighed bliver humoren ikke skruet ned. og det er på et niveau hvor der både er masser af sjov og magi for børn, men også rigtig meget at grine af for de voksne. Ikke mindst pga. Genie – kampens ånd. Han  er en fantastisk underholdende og livlig figur og selvom Preben Christensen gør det glimrende i den danske udgave, må man ikke snyde sig selv for at høre Robin Williams’ engelske version – det er ganske enkelt fænomenalt.

Der er naturligvis mange af de samme tematikker som på de andre af Disneys Blu-ray-udgivelser: Sing-a-long, musikvideoer mm. Materialet er godt og spændende og det er altid interessant at komme lidt bag om kulissen og se hvordan tegnefilmene bliver til.

Hvis du skal have én Disney-film i samlingen (udover Løvernes Konge), så skal det være Aladdin. Fornøjelig og morsom, flot og fantastisk samt helt igennem godt selskab i filmens 90 minutter lange spilletid.

Release: 03-10-13 på blu-ray.
Find forhandler og den bedste pris på Aladdin

Aladdin Trailer