lørdag, maj 4, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Anger Management - Sæson 1 (DVD)

Anmeldelse: Anger Management – Sæson 1 (DVD)

anger_management_-_season_1_2_disc_nordic-26111631-frntl

Charlie Sheen er en personlighed i Hollywood, som efterhånden er blevet mere kendt for sit hektiske privatliv frem for hans præstationer på det store lærred og i serier. Han har stadigvæk rekorden som mest indtjenende skuespiller pr. afsnit i serien ’Two and a Half Men’, hvor han for hvert afsnit tjente intet mindre end 1,25 millioner dollars. På grund af hans ustyrlige hverdag med sprut, stoffer og ludere blev han smidt af rollelisten – som en slags genopstandelse har han prøvet kræfter med et helt nyt koncept, Anger Management, men allerede efter de første par afsnit opdager man, at han burde have taget fyringen som en hentydning.

I serien følger man Charlie, som hjælper andre med at bearbejde deres aggressioner gennem terapi. Derudover får man et indblik i hans i forvejen hektiske liv, som måske er med til at afspejle hans virkelige jeg, samtidig med at serien forsøger at tage pis på hele hans svævende tilværelse. En række stereotypiske personligheder dukker op til sessionerne, og ud fra deres indbyrdes interaktioner udspringer komikken med en lid haltende effekt.

Charlie Sheen skulle bare have stoppet, mens legen var god – eller i det mindste leve op til trinene på hans utallige indlæggelser for misbrug af alkohol og stoffer. Men det er tydeligt at se, at han langt fra er blevet sober nok til dagens dagsorden, da han udseendemæssigt ligner noget, katten har slæbt ind. Desuden kører hele hans skuespil på frigear og fungerer aldrig efter hensigten, da skuespillet virker monotont, dårligt improviseret og ikke mindst amatøragtigt. Hans storhedstid tilbage i 90’erne med Wall Street og Hot Shots ligger langt væk fra denne horrible kreation og man krummer tæer over denne kedelige, nye spire.

Selve komikken i den generelle atmosfære i serien er desværre også helt i hundene, da serien blot følger en standard-effekt, som man ser i så mange andre amerikanske produktioner. Skuespillerne venter nærmest på at dåselatteren træder i kraft, hvilket værner om, at seriens humor er påtaget, intetsigende og klichépræget. Karaktererne overspiller deres stereotype personligheder, og man får dårlige associationer til serier såsom Mike & Molly, mens man med det samme spotter den dårlige efterligning af Two and A Half Men – den eneste grund til at Two and A Half Men fungerede, var på grund af skuespillernes sprudlende interaktioner. Men i denne serie står komikken alene blandt åndssvage mennesker, og på den måde kommer den aldrig til sin ret.

Selve konceptet i serien virker utroligt syret, og man føler nærmest, at man befinder sig i midten af Charlie Sheens værste rus. Der er ikke rigtig noget, der driver serien af sted, andet end grundsubstansen med vredesterapien – alle de andre elementer er blot nogle mystiske indskydelser, mærkelige dialoger og groteske forsøg på dårlig humor. Serien virker måske som et komisk afbræk fra hverdagen, men man tåler ikke at se mere end 2 afsnit af gangen, da man selv på den mest afslappede dag i hele sit liv ikke har tålmodighed til underholdningsværdien i denne serie. Rollelisten er desuden fyldt med skuespillere, som aldrig rigtig brød i gennem på det professionelle niveau, og det værner om integriteten og selve værdien af serien.

Samlet set er Anger Management en åndsforladt omgang klichéhumor, som blot trækker folk til på grund af Charlie Sheens vilde privatliv. Men når selv hovedrollen kører på tømmermændsenergi kan man ikke andet end at blive dybt skuffet af udbyttet, og karakteren kommer til at ligge i den lave ende.

Release: 20-02-14 på DVD
Find forhandler og den bedste pris på Anger Management – Sæson 1

Anger Management – Sæson 1 Trailer