lørdag, maj 4, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Sennheiser G4ME ZERO gaming headset

Anmeldelse: Sennheiser G4ME ZERO gaming headset

sennheiser-g4me-zero-04

Sennheiser G4ME ZERO er en af to nye gaming headset fra producenten og det er udviklet i Danmark i samarbejde med IO Interactive, som blandt andet står bag Hitman spillene. Sennheiser G4ME ZERO gaming headsettet skiller sig allerede ved første øjekast ud fra andre headsets, men lad os kigge nærmere på, om og hvad der gør den unik.

sennheiser-g4me-zero-01

Æsken til Sennheiser G4ME ZERO er overraskende smal, men samtidigt føles den lettere tung og når man får den pakket op indser man at der medfølger et hårdt etui med til, som kan bruges til opbevaring eller transport. Indeni ligger Sennheiser G4ME ZERO og det er faktisk hvad der er. Intet mere end nødvendigt. Se vores unboxing af Sennheiser G4ME ZERO nedenfor.

[youtube id=”0d3hbsV0nHU” width=”600″ height=”350″]

Indledningsvist kan vi smide referencen til Hitman spillene på bordet med det samme for farvekombinationen på Senneheiser G4ME ZERO er inspireret fra hovedpersonen i spillet Hitman Absolution, som i udgangspunktet er klædt i sort habit med hvid skjorte og rødt slips. Det er i hvert fald disse farver man finder på selve coveret til spillet og det er disse farver der går igen på selve headsettet, hvor denne trefarve er blandet i en efter min mening vellykket cocktail. På ydresiden benyttes den blodrøde farve blot til enkelte streger, mens selve indersiden af høretelefonerne er røde ligeså. På ydresiden er toppen af hovedbøjlen sort samt kunstlæderet, der omslutter ørerne og så er selve hovedtelefonerne hvide. Mikrofonen som stikker ud er trefarvet uden at det føles forkert. Alt i alt virker denne farvekombination, selvom den er hentet udefra, til at være yderst passende til et Sennheiser produkt af høj kvalitet for selvom der er brugt tre farver er de hverken for meget eller for lidt. Når man kan relatere det til et decideret spil er det et ekstra plus, hvis man nu alligevel er på udkig efter et gaming produkt, da det efter min mening giver tryghed at et gaming produkt er udviklet med eksperter indenforområdet. At der så er tale om to typer af eksperter, der er gået sammen for at lave et gaming lyd produkt er ekstra tryghedsgivende.

Hvis man som jeg til tider rejser med sit gaming udstyr over til kammerater eller andre steder for at spille, så vil det glæde én at vide at Sennheiser G4ME ZERO kan foldes på midten og ikke blot i DJ-style så de kan hænges om halsen, men et ekstra ryk giver et tilfredsstillende klik i bøjlen og man kan nu folde headsettet nok til at få plads til det i det medfølgende etui. Etuiet er hårdt og robust og ikke blot en blød pose. På denne måde ved man at ens headset er godt beskyttet under transport.

sennheiser-g4me-zero-02

sennheiser-g4me-zero-03

På ydresiden af den højre øretelefon finder man en cirkulær knap til regulering af lydniveauet. Sennheiser pointerer selv at så behøver man ikke fumle med kabler når man er midt i en kamp, og det er egentlig ganske rigtigt at det er meget nemmere at føre hånden op til øret og dreje om nødvendigt for at tilpasse lyden, som dog via denne funktion ikke kan slukkes helt. Det ville nu ellers have været rart at kunne slukke helt hvis man skulle få behov for netop det, men det har man altså valgt ikke skulle være tilfældet. Sennheiser G4ME ZERO er bygget op således at driverne er indelukket og selve hovedtelefonerne omslutter ens ører og holder derfor lyden isoleret til brugeren.

Vi har på det seneste set massevis af smarte headsets/hovedtelefoner, hvor man godt kan få indtrykket at designet har været den vigtigste parameter og selvom Sennheiser med G4ME ZERO har skabtet smukt produkt, så er det ikke dér denne enhed brillere, men derimod på den funktionelle del; lydsiden for at være helt præcis.  Sennheiser har som vision at jagte den perfekte lyd og her vil den skrape ligge mærke til at de jager og altså ikke skaber, fordi de går efter konstant udvikling og innovation. Dette bevirker at vi ser produkter som netop Sennheiser G4ME ZERO, som ikke nødvendigvis er en revolution i forhold til andre af Sennheisers tidligere gaming headsets til PC når det kommer til det fysiske design, men man kan være sikker på at Sennheiser lever op til deres vision og konstant forbedre lydsiden i deres produkter, om det så efterhånden er marginaler man snakker om. Med Sennheiser G4ME ZERO får man denne innovation og udvikling først og fremmest virkeligt at mærke ved at smide headsettet på hovedet og tænde for en god lydkilde. For at ret skal være ret testede vi Sennheiser G4ME ZERO med musik i FLAC-format og naturligvis spil. Man mærker med det samme en væsentlig forskel ved Sennheiser fremfor andre gaming headsets og det er “manglen” på den dybe bass, hvilket naturligvis skyldes at man hos Sennheiser tror på den velafbalancerede lydmæssige performance, hvor alt spiller sammen for at bevæge sig op i en højere enhed. Det jeg forsøger at sige er at uanset, hvad man får ind til sine øre gennem Sennheiser G4ME ZERO er det veltunet og balanceret på en sådan måde at man hører de mindste detajler. I god musik er dette naturligvis mindst ligeså vigtigt som i det Hitman Absolution spil vi testede sammen med headsettet. Hitman Absolution blev udviklet ved at lyddesignerne brugte eksisterende Sennheiser produkter som assistance i deres arbejde og Sennheiser G4ME ZERO og G4ME ONE headsets blev udviklet i samarbejde med IO Interactive, som altså står bag spillet. Det er en tryghedsfaktor for os som forbrugere at folk, der er eksperter indenfor deres respektive områder på denne måde kommunikerer om at skabe harmoniske produkter. Især i spil som netop Hitman Absolution er lyden utrolig vigtig, da denne fortæller, hvor ens fjender er henne og på vej hen for ikke at tale om alle de andre lydmæssige aspekter der hjælper én i spillets fremgang, hvor man kan spille som en ægte snigmorder og – ja – snige sig frem. Hvis man vælger at spille Hitman Absolution på den højeste sværhedsgrad – Purist – kan vigtigheden af lyden ikke overvurderes, for her overlever man ikke længe på åbne skuddueller. Hitman er blot en type af spil, hvor lyden er vigtig, men for enhver hardcore gamer er lydkvaliteten vigtig uanset om han spiller Battlefield 4, Hitman eller tetris (hvor der så med stor sandsynlighed vil spille noget musik af brugerens valg i baggrunden), fordi gaming er om at blive underholdt, fordybe sig i noget man kan lide og det gør man bedst når man får en helhedsoplevelse, hvor altså lyden er en stor del af den samlede pakke. Til denne oplevelse er Sennheiser G4ME ZERO med til at højne standarden med sin fintunede akustik, hvor man tilsikrer mindre støj udefra takket være det lukkede design og niveauet af indlevelse bliver dermed højnet. Støj reduceres ligeledes videre til modtagerne af den chatlyd man kunne finde på at kaste deres vej for den støjreducerende mikrofon, som Sennheiser G4ME ZERO er udstyret med virker overraskende nok, selvom den tilsyneladende ikke har en aktiv elektronisk del.  sennheiser-g4me-zero-05

Mikrofonen er som nævnt med støjdæmpende teknologi, hvilket gør at hvis man bor i et aktivt hjem, eller sågar spiller/snakker med nogen mens man er på farten i støjende omgivelser, så bliver denne støj reduceret og ens modpart bliver ikke i samme grad forstyrret, som hvis man brugte en mikrofon uden samme effekt. Venner meldte tilbage at lyden var meget klar og man kom tydeligt igennem. Den støjreducerende effekt var også at spore, men den eliminerer langt fra al støj. Den dæmper støjen en hel del, men at den helt forsvinder ville være en overdrivelse. Selve mikrofonen føles meget stor og den er ikke særlig diskret, så selvom man sagtens kan bruge Senheiser G4ME ZERO til musik, så skiller mikrofonen sig simpelthen for meget ud i gadebilledet, til at man ikke med det samme ser der er tale om et gamer-headset. Den store mikrofon er muligvis nødvendig for at gøre den relativt effektive støjreduktion mulig. En smart feature ved mikrofonen er at denne blot skal flippes opad og så muter man samtidigt for den, så man kan altså hurtigt mute sig selv,, hvis man eksempelvis vil fortælle ens partner noget, som andre ikke behøver at høre.

Sennheiser G4ME ZERO ligger uden tvivl rigtig godt på hovedet og memory-skum sørger for at det tilpasser sig ens hoved samtidigt med at lyden bliver isoleret. Desværre betyder dette også at luftcirkulationen ligeledes bliver begrænset og med det lukkede system betyder det at efter længere tids gaming oplever man ikke decideret ubehag, men man bliver varm og en smule svedig.

Kablet på Sennheiser G4ME ZERO er på hele 3 meter, hvilket er nok for de fleste, hvis de vil distancere sig fra skærmen. Som udgangspunkt bruger man separate stik til hhv. lyd og chat, men med en adapter kan man altså sagtens bruge sit Sennheiser G4ME ZERO med Macs som bruger ét stik.

Selvom Sennheiser G4ME ZERO headsettet er fra producentens gaming serie af produkter er der intet til hindre for at man samtidigt kan bruge den til at høre musik med da lyden er velbalanceret til enhver genre og i spil vil man hurtigt vænne sig til den mindre mængde af bass, som man muligvis er vant til fra andre gaming headsets. Lydisolationen er i top dog på bekostning af en smule komfort, men derimod har man en god lydoplevelse i et produkt der oser af kvalitet med fede features. Prisen er den faktor som kan skræmme nogle gamere væk, men med den lydkvalitet man får er den næsten berettiget da man derudover også får et robust rejseetui. [checklist]

• Rigtig god lyd
  • God lydisolation
  • God kvalitet