ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Sennheiser G4ME ONE Gaming headset

Anmeldelse: Sennheiser G4ME ONE Gaming headset

sennheuser-g4me-one-03

Det er blevet tid til at kigge på endnu et gaming headset i Sennheisers G4ME serie, hvor vi i denne omgang skal kigge på det mindre mobile, men mere komfortable Sennheiser G4ME ONE, som appellerer til de gamere der foretrækker et åbent hovedtelefonsystem, der ikke behøver at kunne foldes og tages med.

sennheuser-g4me-one-01

Kassen til Sennheiser G4ME ONE er ligeså enkel som den anden kasse vi kiggede på med det samme farvemæssige træk som selve headsettet, hvor hvid dominerer. Det eneste som æsken gemmer på er selve Sennheiser G4ME ONE headsettet pakket fint ned og omsluttet af blødt skum. Man forventer måske som køber en smule mere i en kasse man har givet en del flere penge for end andre headet.

Se vores unboxing og sammenligning mellem ONE og ZERO nedenfor.

[youtube id=”0d3hbsV0nHU” width=”600″ height=”350″]

Ved et hurtigt kig på G4ME fra afstand serien fra Sennheiser kunne man nemt komme i tvivl om der ikke bare er tale om det samme headset, men man lærer hurtigt forskellene når man står med Sennheiser G4ME ONE i hænderne og man allerede har rørt ved ZERO. Farvemæssigt er Sennheiser G4ME ONE sammensat af de samme tre farver som altså præger ZERO og selve Agent 47 i spillet Hitman Absolution, nemlig sort, hvid og rød. Farvekombinationen giver headsettet et friskt look med hvide øretelefoner, en sort hovedbøjle og røde streger til at bryde igennem på udvalgte og passende steder uden at være på nogen måde dominerende. En tre-farvet kombination kan nemt være både god og dårlig og heldigvis har man efter min mening ramt rigtigt med Sennheiser G4ME ONE, hvor ingen farve dominerer uden at det føles rigtigt.

sennheuser-g4me-one-04

Kvalitetsindtrykket med Sennheiser G4ME ONE er næsten i top og dette gælder uanset hvilken del man tager fat i. Grunden til at jeg siger næsten er fordi Sennheiser G4ME ONE er udført fuldstændigt i plastik (hvis man ser bort fra puderne). Til at starte med vrider jeg altid denne type produkt mellem hænderne for at mærke om det knirker når man når nogle ydrepunkter, hvilket ikke overraskende ikke er tilfældet. Hovedtelefonerne vred dog en lille vinkel med hænderne og første tanke var at der simpelthen var for meget luft mellem materialerne, men ved nærmere inspektion viste det sig at være en feature, der gjorde det muligt for headsettet at tilpasse sig hovedformen på en smart måde i små vinkler, som dog virkede til at være nok, da det er begrænset hvor meget vores hoveder kan afvige i vinklingen.

sennheuser-g4me-one-02

Selve mikrofonen på Sennheiser G4ME ONE er en smule stor og for enden er den også tyk, hvilket blot betyder at headsettet gør sig bemærket i bybilledet, hvor det hjemme naturligvis ikke har nogen betydning. Mikrofonen er fast og kan kun vippes op og ned.

Kablet er på hele 3 meter og for enden udstyret med jack-stik til henholdsvis lyd og chatlyd, hvilket betyder at for at bruge den med de nyere Mac og nogle bærbare skal man bruge en adapter. Sådan en adapter medfølger ikke, men vi fik et leveret af Sennheiser for at kunne teste muligheden og kan konstatere at Sennheiser G4ME ONE virker fint med Mac også.

Sennheiser G4ME ONE skiller sig ikke væsentligt ud fra det ZERO headset vi testede og så alligevel. Sennheiser G4ME ONE kan eksempelvis ikke foldes og hovedtelefonsystemet er åbent fremfor lukket. Hovedtelefonerne er endividere omsluttet af stof og altså ikke kunstlæder. Med sine blot 300 gram og bløde underlag under hovedbøjlen er Sennheiser G4ME meget behageligt at have på hovedet.

Som alleredde nævnt er Sennheiser G4ME ONE behagelige at have på grundet den bløde polstring i toppen og ørepuderne af stof, hvilket uden tvivl er en vigtig faktor når man ofte kan finde på at spille i lang tid ad gangen. Så er det vigtigt at ens hud og ører kan ånde så at sige, hvilket netop er tilfældet med Senneheiser G4ME ONE da der er tale om et åbent system med relativ ventilation. Dette er i modsætning til ZERO produktet, som er lukket. Det åbne system giver tydelige fordele, men det betyder samtidigt at lyden udefra er mindre afskærmet end ved fx ZERO.
Lydkvaliteten er igen i fokus ved Sennheiser G4ME ONE og ved at kende producenten er det ingen overraskelse. Det betyder man får en klar lyd uanset hvilken musik, der blev testet med headsettet, men denne gode lyd er desværre ikke indstilbar, hvilket en gamer ofte gerne vil have muligheden for. Eksempelvis kan folk der spiller online gerne lide at booste chat så de kan høre deres holdkammerater, eller nogle vil endda gå så vidt at booste de mere distinktive lyde, såsom fodspor for at give sig selv en fordel i kamp. Disse muligheder får man altså ikke med Sennheiser G4ME ONE, som altså ikke ønsker at vige fra firmaets vision om den perfekte lyd. Den eneste indstillingsmulighed man har er volumenkontrol på den højre hovedtelefon i form af en drejeknap, som i øvrigt virker ganske fint og er nemt tilgængelig. Selv mikrofonlyden går tydeligt igennem til modtagerne og takket være støjreduktion bliver noget af støjen fra omgivelserne tonet ned, så ens kammerater ikke bliver forstyrret af hvad der foregår i baggrunden derhjemme. Hvis man gerne vil undgå at kammeraterne hører konen brokker sig over at man har erobret fjernsynet, så er dette også nemt tilgængeligt blot ved at vippe mikrofonen opad. Dette må siges at være en god og brugbar feature, da man altså hurtigt kan tænde og slukke for mikrofonen. Den gode lyd, som dog ikke kan indstilles efter egne ønsker, viser alligevel sine fordele i spil fordi man  tydeligt og klart hører alle små hints, som eksempelvis er yderst vigtigt i snige-spil som Hitman Absolution, som blandt andet var en af de spil vi testede Sennheiser G4ME ONE på og når man skal gennemføre enkelte missioner uden at blive bemærket af nogen, så er det uhyre vigtigt at man hører alt klart og tydeligt. Det samme gør sig gældende med musik, hvor Sennheiser G4ME ONE ikke skuffer og hvis man ønsker sin musik på sin egen måde er der equalizere i de fleste musikafspillere til formålet. Headsettet blev altså testet med adskillige genre for musik og spil, hvor lyd og mikrofon viste sig at være i top, men hvis man er vant til at indstille sine spils lydspor så vil man altså mangle denne funktion, som ellers er tilgængelig i billigere gaming headset også.

Fordi Sennheiser G4ME ONE er tiltænkt gameren er det uundgåeligt at nævne de features den mangler for at kunne blive et rigtig god gaming headset og det er indstillingsmulighederne, som man ser mange andre konkurrenter have, også i langt billigere prisklasser. Det man til gengæld ikke så ofte ser hos andre er den gode lydkvalitet og -blanding, hvor Sennheiser G4ME ONE forsøger at spille sine kort. Uanset hvad man lytter til, musik, film eller spil, så er dette headset i topkvalitet, men man kan ikke selv justere disse skulle man have lyst til det, med mindre man i spil og system har nogle equalizer-muligheder. Til prisen kan man altså finde meget med flere indstillinger, men komforten og lydkvaliteten er det som redder Sennheiser G4ME ONE.

• Lydkvalitet
  • God komfort

• Mangel på indstillingsmuligheder