torsdag, maj 9, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Disney Nature – Chimpanzee (Blu-ray)

Anmeldelse: Disney Nature – Chimpanzee (Blu-ray)

Chimpanzee_BD_3D_scandi

Disney-selskabet har i det seneste stykke tid ekspanderet ud til flere grene af filmuniverset og bragt magien frem i flere aspekter af underholdnings branchen. Denne gang har folkene lagt tegnebrættet fra sig, taget ud i Guds fri natur og optaget en fantastisk historie i midten af Afrika’s jungle.

Filmen følger en lille chimpanse-unge, Oscar, som langsomt lærer livets op- og nedture. Vi følger hans kamp for at overleve i junglen, da han som den yngste abe i flokken er den mest udsatte skabning. Filmen giver et formidabelt indblik i livet i områder, som de fleste mennesker aldrig nogensinde kommer til at opleve. Jeg har altid været fan af naturserier og film, og denne produktion er uden tvivl en af de mest fantastiske kreationer indenfor primatoptagelser.

CHIMPANZEE

Det er dog tydeligt at se, at det er en Disney-produktion, da musikken og klippeteknikken er skabt til at få hele filmen til at ligne en børnevenlig leg, mens flere af de mere voksen-agtige aspekter ligger mellem linjerne. Børn kan glæde sig over de små søde aber, som hopper rundt i junglen, mens den lidt ældre naturelsker kan sætte pris på de smukke optagelser og fascinerende abekolonier. Det er herligt ikke at være pålagt at skulle høre på en overgearet fortæller, som forsøger at få naturoptagelserne til at virke så actionpræget som muligt. Tim Allen står for fortællerrollen på denne dokumentar, og han gør det egentlig ganske godt. Problemet er dog bare, at store dele af replikkerne henvender sig til den mindste aldersgruppe gennem en masse platte vittigheder og fokus på dumheder. Det er selvfølgelig for at fange interessen hos den yngste generation, men det kan blive irriterende i længden.

Disneys børnevenlige behandling af konceptet gør, at oplevelsen af filmen ikke bliver så intens og overvældende som andre optagelser såsom ’Vores Planet’. Man mangler i bund og grund en ærefrygtig David Attenborough til at fortælle om dyrenes liv med en højtidelig røst, hvilket gør hele den fantastiske natur mere fascinerende. Men den hjertevarme fortællestil værner alligevel også om Disneys umiskendelige handlingsforløb, som byder på både gode og dårlige tider for vores lille helt.

CHIMPANZEE

På trods af den børnevenlige indfaldsvinkel er filmen virkelig klippet sammen på en helt fantastisk måde, som sagtens kunne fortælle en historie uden den klassiske fortællerstemme. Vinklerne og dybderne på optagelserne er så fascinerende, at man undrer sig over, hvordan de i alverden formåede at få så gode optagelser. Desuden er opbygningen en meget spændende sammensætning af familieforhold overfor territoriale forhold, som ikke blot giver et indblik i abernes kultur, men også hvor barsk naturen til tider kan være.

Filmen fokuserer ikke udelukkende på chimpanser, men giver også nogle forfriskende afbræk i form af overvældende optagelser over junglelandskabet samt en masse forskellige optagelser af det evigt pulserende liv i hjertet af junglen. Selve handlingen tager udgangspunkt i en udvikling for Oscar som individ i gruppen, men balancerer mellem en selektiv historie til et mere overordnet eventyr fra naturens omfangsrige landskaber. Man ser både aberne som en primitiv kultur, men bliver alligevel overrasket over, hvor tæt de egentlig er på os mennesker. Man føler virkelig sig selv som værende midt inde i dybden af Afrikas jungle, og man sætter virkelig pris på at få muligheden for at se sådanne optagelser.

CHIMPANZEE

Kvaliteten på Blu-ray-skiven er overvældende fantastisk på den visuelle side, og alle detaljerne står knivskarpt på skærmen. Mange af optagelserne er virkelig bjergtagende og man kan se deres benhårde arbejde i felten. Kameramændene har tilbragt op til et år sammen med aberne for at få dem til at vænne sig til deres tilstedeværelse, og det har virkelig båret frugt.

Selve bonusmaterialet er mest af alt baseret på to ting – at skabe opmærksomhed omkring chimpanserne som en truet dyreart og belære små børn om livet og naturen. Denne størstedel af bonussektionen er ikke særlig interessant for mennesker over 10 år, men fungerer som en perfekt underviser til dine børn. Dog finder man lidt mere voksenvenligt ekstramateriale i form af en dokumentar, som går i dybden med tilblivelsen af filmen – en utrolig interessant dokumentar der giver et stort indblik i det hårde arbejde, som man kamerafolk og naturelskere har ofret i gennem tidens løb.

Samlet set er Chimpanzee er utrolig interessant film, som giver en fantastisk indblik i historien hos en af Afrika’s chimpansefamilier. Fortællerstemmen og klippeteknikken er om muligt lidt børnevenligt og censureret, men man er alligevel så fascineret af de andre optagelser, at man hurtigt glemmer alt om det. Uden tvivl den mest fascinerende film om en af Afrika’s truede primater, chimpansen!

Release: 16-01-14 på DVD og Blu-ray.

Find forhandler og den bedste pris på Disney Nature – Chimpanzee

Disney Nature – Chimpanzee trailer