ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Don Jon (Blu-ray)

Anmeldelse: Don Jon (Blu-ray)

BDVDDONJON

Joseph-Gordon Levitt har gennem tidens løb gjort sig bemærket på flere forskellige måder. Han er særdeles aktiv på de sociale medier, har efterhånden leveret en masse pragtpræstationer i storfilm og så ligner han til afveksling den afdøde Heath Ledger. Med den stadigt stigende succes i hverdagen har Gordon-Levitt bevæget sig ind på instruktørfronten og kreeret sin allerførste spillefilm bag kameraet. Idéen kom under optagelserne til filmen 50/50, hvor han gennem hjælp fra vennerne fik idéen konkretiseret og gjort tilgængelig på det store lærred.

Vi følger den ultimative douchebag ’Don’ Jon (Joseph Gordon-Levitt), som baserer sit liv på følgende aspekter – hans hybel, hans damer, hans krop, hans familie og ikke mindst en overdrevent daglig dosis af porno. Hans hverdag er præget af en besættelse af de erotiske videoer på nettet, hvilket har gjort det svært for ham at finde intimitet hos sine elskere. Det hele ændrer sig, da han møder en 10’er kaldet Barbara (Scarlett Johansson), som ved første øjekast virker som drømmekvinden. Han begynder så småt at stå i et dilemma mellem kvinden i sit liv og sin porno, og det bizarre venskab med den aldrende kvinde Esther (Julianne Moore) gør det bestemt ikke mindre kompliceret. Hvad skal vægte højest i hverdagen, og hvad skal Jon gøre uden sin porno?

Hvis man ikke allerede har spottet det i mit lille resumé, så følger filmen et utroligt bizart og anderledes plot, som hidtil ikke er blevet set på det store lærred. Filmens intro triller henover skærmen med en vanvittig puls, da de velkomponerede toner gør, at hele den visuelle kavalkade af visuelt stimulerende virkemidler pumper adrenalin rundt i kroppen og skaber et akavet smil på læben. Man griner af hans besættelse og hans stereotype adfærd, men på mange punkter kan man relatere til hans nutidige samfundssituation. Filmen klamrer sig bevidst til visse klicheer, men placerer den ude på dybt vand, hvilket skaber en usikker, men alligevel stilsikker sammensætning i handlingen. Dette enorme sats fungerer helt sublimt, da forskellen på pladderromantiske film og urealistiske forventninger i porno skaber et vakuum i midten, som suger fra begge lejre til en anderledes, men realistisk udvikling for den unge protagonist. Hans forskruede tilværelse bliver gennem to vidt forskellige kvinder mere eller mindre sat på det rette spor, og denne symbiose mellem to modsatrettede poler skaber en formidabel udvikling i handlingen.

Manglen på intimitet i vores virtuelle hverdag hos individet er bestemt ikke et originalt element i filmens verden, men Gordon-Levitt leverer det på en hårdtslående og anderledes måde. Instruktøren har også selve hovedrollen, og han gør det formidabelt – han lever sig komplet ind i rollen som den arrogante idiot gennem en forvrænget stemme, tilbageslikket hår og frembrusende brystkasse. Over for ham spiller den ufatteligt betagende Scarlett Johansson, og hendes nutidige femme fatale-placering i vores hverdag fungerer overbevisende og betagende. Hans fortryllelse af hendes udseende smitter af på seeren, og man lever sig vældigt ind i denne kærlighedshistorie. Derudover leverer den stadigt skønne Julianne Moore en pragtpræstation som den erfarne og modne kvinde, som kan give en mere eller mindre skævt men mere realistisk forventningshorisont af parforholdet.

Filmen fungerer på to niveauer, som sammen spiller perfekt indover hinanden – man kan se filmen blot som den er: en simpel komedie om en douchebag, som får sig nogle knubs i sit hektiske drengerøvsliv – eller man kan se filmen som en reference til det nutidige samfund, det tit overdrevne fokus på parforholdets krav og ikke mindst besværligheden af den flygtige kærlighed. Filmen kan ses alene på en af disse nævnte måder, eller man kan kombinere det som en slags ’guilty-pleasure’-oplevelse – med det mener jeg, at man kan stemple Johanssons karakter som en manipulerende kælling, men samtidig fryde sig over hendes gudeskønne krop.

Bonusunderholdningen er mest af alt præget af klips fra Gordon-Levitts internetfænomen, hvor han får tilfældige fans til at beskrive, hvad de sætter mest pris på i hverdagen. Det giver et lille indblik i instruktørens andre projekter, men underholder ikke særligt meget. Dog er der nogle gode dokumentarklips, som går i dybden med tilblivelsen af Don Jon, hvor skaberne og skuespillerne giver deres input til produktionen. Samlet set en lidt fattig omgang bonusmateriale med få lyspunkter.

Samlet set er Don Jon er skæv, lille komedieperle om urealistisk kærlighed, porno og vores sociale status i denne virtuelt prægede hverdag. Den er ikke noget som helst mesterværk, men fungerer som en lille lækker sag, der underholder på flere aspekter. Filmen er et pragteksemplar af en pioner for Gordon-Levitts instruktørkarriere, og man kan ikke andet end at være underholdt fra start til slut.

Release: 13-03-14 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Don Jon

Don Jon Trailer