ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Lilo & Stitch (Blu-ray)

Anmeldelse: Lilo & Stitch (Blu-ray)

LiloStitch_BD_3D_dk

For fans af Disneys forskellige kreationer gennem tiden er det en fryd at få mulighed for at anmelde genudgivelserne på Blu-ray. På den måde kan man opleve et nostalgisk øjeblik, mens man nyder den nyrestaurerede effekt, som gør filmen langt mere nutidig og veludført. Denne gang har vi vendt snuden mod en lille fortælling på Hawaii om en piges venskab med en alien.

Lilo bor på Hawaii sammen med sin søster, som forsøger at genopbygge en normal hverdag efter at deres forældre mistede livet i en tragisk bilulykke. Lilo er på nippet til at blive fjernet fra storesøsteren, da hun på trods af et ihærdigt forsøg har svært ved at få tingene til at køre rundt i hverdagen. Samtidig ude i de fjerneste egne af galaksen bliver den gale videnskabsmand Jumba anholdt for ulovligt at have kreeret et levende væsen gennem genmanipulation. Væsnet bliver fanget og sendt til udkanten af universet, men da det formår at flygte, nødlander det på jorden. Her bliver væsnet adopteret under navnet ’Stitch’ af Lilo, og dette umage par vender for alvor op og ned på tingene hos befolkningen på denne tropiske ø.

Først og fremmest skal filmen have stor ros for de flotte tegninger og animationer i løbet af hele filmen, da konceptet virkelig afspejler vaskeægte karismatisk Disney-magi. Tegningerne minder til forveksling og en inspirerende generation af Walt Disneys klassiske penselstrøg, og figurerne er formet til perfektion. Der er ikke brugt overdrevent mange computereffekter, hvilket værner om tegnebrættets magt til at skabe visuelt imponerende fortællinger. Hele filmen er en herlig kombination af farverige virkemidler og hjertevarme kreationer, som både underholder store og små. Filmen har ikke så mange år på bagen, men denne nyrestaurering i HD-kvalitet giver alligevel en større dybde i billedet og gør ikke mindst figurerne en smule skarpere i kanterne.

Konceptet i handlingen er uden tvivl også et af de mest interessante aspekter i denne film, da den skæve komik og den mærkelige sammensætning af virkemidler fungerer overraskende godt. Filmen er en kombination af Hawaii-kulturen, Elvis og sci-fi, og på trods af hvor mærkeligt denne cocktail lyder, så glider den ned uden besvær. Problemet med op til flere tegnefilm nu til dags er, at der ikke er særlig stor fokus på budskabet eller betydningerne i handlingen, hvilket efterlader flere nutidige kreationer på markedet med kedelige visuelle effekter uden reelt indhold. Derfor er det en sand fornøjelse at se denne film, som går i dybden med familiekærlighed, venskab og ikke mindst det faktum, at der altid bør være plads til ’den grimme ælling’ i verdenen. Filmen er spækket med gode moraler, som er pakket ind i hjertevarmende virkemidler og formidabelt skarpe dialoger. Der er en lækker spænding mellem karaktererne, som udfolder historien langt mere dybdegående gennem deres karismatiske indfaldsvinkel til situationens alvor. Lilo er uden tvivl en af de sødeste små hovedroller i Disney-universet, og selvom hun måske ikke er en prinsesse, vinder hun alligevel vores hjerter.

På bonusområdet finder man en række muligheder for at høre og genhøre den herlige musik i filmen, hvor en række musikvideoer underholder efter filmens rulletekster. Derudover er der fokus på behind-the-scenes-optagelser, som går i dybden med Hawaii-effekten, kulisserne, figurerne og animationerne. Som noget af det sidste finder man nogle gode slettede og forlængede scener, og samlet set er bonussektionen en meget lovende portion ekstraunderholdning for børn og voksne.

Stitch er en herlig lille karakter, som charmerer med sin blanding af et skræmmende og sødt udseende, mens hans vrøvlende dialoger får grinene frem i stuerne. Generelt set er hele filmen meget nede på jorden i forhold til mange andre produktioner, og kvinderne i historien ser naturlige ud i deres former frem for unaturlige kropsbygninger. Det giver en meget mere afslappet og cool attitude i handlingen, og man kan ikke andet end at elske det. Med sin anderledes opbygning men klassiske moraler ligger Lilo & Stitch lunt i svinget hos børn og voksne, og ligger på toplisten over de mest opfindsomme kreationer i Disneys produktionsselskab. Samlet set fortjener denne film en værdig plads i klassikersamlingen, da den brillerer med sit velskrevne manuskript og ikke mindst bragende flotte animationer. Lilo & Stitch rummer det hele – hjertevarme, venskab, kærlighed og det ydre rum – og denne cocktail kunne ikke serveres bedre på en bar i Hawaii!

Release: 27-03-14 på Blu-ray.
Find forhandler og den bedste pris på Lilo & Stitch

Lilo & Stitch Trailer