torsdag, maj 9, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Epic - Skovens Hemmelige Rige (Blu-ray)

Anmeldelse: Epic – Skovens Hemmelige Rige (Blu-ray)

epic-the-movie

Animationsselskabet Blue Sky har siden deres release af Ice Age tilbage i 2002 blevet en kendt brand indenfor interessante børnefilm. De har desuden lavet solide animationsfilm såsom Rio og efterfølgerne til Ice Age, mens mindre kendte produktioner såsom Horton og Støvfolket Hvem ikke vækkede den store interesse. Denne gang dykker vi ned i skovbundens magiske rige og følger naturens hemmelige liv i skjul for træerne.

Teneagepigen Mary-Katherine (Amanda Seyfried) flytter ud til sin far, som er komplet besat af mystiske væsner i skoven. Et fortabt forsøg på at genfinde kontakten til sin neurotiske far kaster hende ind midt i en ceremoni hos det hemmelige skovfolk og inden længe bliver hun en vigtig brik i deres overlevelse – der lurer nemlig fare om hjørnet, da en række modbydelige termit-væsener forsøger at få alt til at rådne op. Filmen bygger på et spændende koncept, men bare ikke nær så meget dybde og opfindsomhed. Der mangler en grundlæggende charme i filmen, som har gjort så mange andre animationfilm til film, som man ser igen og igen. Det er ikke just gældende for denne film, da der nok går noget tid, før man beslutter sig for at se filmen igen.

De animerede dyr fungerer helt sublimt og leverer nogle morsomme øjeblikke i filmens forløb, men de menneskelige skikkelser virker lidt for rustikke og kedelige. De mest bemærkelsesværdige væsener i filmen er uden tvivl den tre benede hund og de sortkomiske snegle, men filmen forsøger alt for ihærdigt på at skabe en række biroller, som man vil huske filmen for – ligesom minions i Grusomme Mig eller Scrat i Ice Age. I denne film har de små karakterer bare ikke nok slagkraft til, at man vil huske dem som noget helt særligt fremover.

Filmen danner associationer til Klokkeblomst-filmene fra Peter Pan, hvilket ødelægger den originale idé bag filmen. De meget monotone og grove kanter i animationerne gør filmen mere eller mindre kedelig at kigge på i visse tilfælde, da halvdelen af figurerne ikke har nogle særprægede kendetegn, som kan gøre dem til unikke bekendtskaber. Dog arbejder handlingen sig hen imod en meget mere intens og gennemarbejdet fortælling, som sætter tingene i et lidt større perspektiv. Det ses bl.a. andet i de utroligt flotte omgivelser i filmens opbygning, som skaber en spændende indblik i en skov fuld af liv og glæde. Landskaberne og de interessante krydsninger mellem levende væsner og blomster giver en ret interessant baggrund for handlingen.

Filmen rummer en fed modsætning mellem råd og frodig blomstring, hvilket skaber en meget gennemtænkt og veludført skel mellem de gode og de onde. Desuden ligger der mellem linjerne en meget interessant og elskværdig påmindelse om, at mennesket lever i et med naturen og bør værdsætte den mere. Filmens mest interessante element er den tempomæssige forskel på skovfolkene og almindelige mennesker, hvilket giver en fantastisk slowmotion-effekt i filmens handling. Der kommer animatorerne virkelig på banen med deres bedste og mest kreative skyts, hvilket uden tvivl et det punkt i filmen, som fortjener den største ros.

På trods af nogle opfindsomme plottwists og diverse handlings udviklinger, er filmen i bund og grund meget præget af klicheer fra andre film. Fortabt kærlighed, far-søn-problematikker og ikke mindst en let forudsigelig slutning er blot nogle af de få aspekter i filmen, som allerede er set før. Man kan desværre hurtigt regne ud, hvordan de fleste træk i filmen vil udspille sig, hvilket ødelægger filmens chance for at overraske handlingsmæssig. Selvfølgelig har filmen en masse solide lyspunkter, men generelt set mangler der en mere hæsblæsende eller original indfaldsvinkel til tematikkerne.

Her får man et par interessante indblik i, hvilke aspekter instruktøren har brugt fra det virkelige liv til at skabe figurerne fra naturen – det giver en interessant fortælling om, hvordan dyrene ser ud i virkeligheden kontra hvordan de er blevet illustreret i filmen. Det er tydeligt at se, at ekstramaterialet henvender sig til de yngste, da mange af disse mini-dokumentarer belærer om naturens i virkeligheden og fortæller ting i meget korte, censurvenlige sætninger. Samlet set en underholdende omgang bonusmateriale for de mindste aldersgrupper, men derudover en meget vag omgang bonusguf for den lidt mere garvede filmseer.

Samlet set er Epic en meget interessant fortælling, som går i dybden med skovens rigdom og liv gennem en magisk indfaldsvinkel. Visse figurer er meget monotone og kedelige, mens filmen dog også rummer nogle solide karakterer. Klicheerne fylder lidt for meget i handlingen, og generelt set ligger denne nye animationfilm på midten af karakterskalaen.

Release: 03-10-13 på DVD og Blu-ray.

Find forhandler og den bedste pris på Epic

Epic trailer