torsdag, maj 9, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Jack Reacher

Anmeldelse: Jack Reacher

Jack Reacher - Still 04

Tom Cruise er ved at komme tilbage i action-vælten efter Mission Impossible: Ghost Protocol og indtager i den nye Jack Reacher, figuren af samme navn fra Lee Childs romaner. Jack er en hårdkogt, tidligere U.S. Army militærbetjent,der indkaldes for at opklare en speget sag, hvor fem er blevet skudt af en sniperskytte og alle beviser pegede på éen mand, der  nu hårdnakket bedyrer sin uskyld . En sag, der umiddelbart virker lige til, men som tingene udvikler sig, bliver mere og mere kompleks og vores helt Jack drages ind i en større konspirationssag. Man må sige Cruise stadig er imponerende fit, hans alder taget i betragtning, men samtidig virker han også stadig til at brænde for sagen – og med så gode forudsætninger som Childs roman kan man virkelig opleve Cruise boltre sig i et brag af en thriller, på den klassiske sen-halvfemser-måde. Jack Reacher en hårdkogt helt, direkte i sin stil og uden så nonsens og der passer virkelig godt ind i filmens handling og stil.

Man oplever både fremragende biljagter, skud- og kamp scener, der alle er godt koreograferede og skabt med omhu og hjerte, samtidig med de bliver doseret i de helt rigtige størrelser. Desuden fjerne de heller ikke fokus fra fortællingen, der langsomt indtager sig på publikum så man føler sig inddraget som det ikke er set længe. Dette underbygges af Cruises vanlige karisma og evne til at spille en helt man faktisk bekymrer sig om og dette endda i et miljø, hvor der er plads til, han ikke skal være så fin i kanten som eksempelvis i M:I. I Jack Reacher føler man sig ikke bare underholdt, men også inddraget fra start til slut og selvom man sandsynligvis har set de fleste konspirationshistorier før, fortælles denne med en særlig nerve og respekt for det materiale den er baseret på, samtidig med instruktør Christopher McQuarrie har turdet tage nogle chancer både i fortællingen men også i valg af skuespiller. Det har givet pote. En fremragende thriller!

Kommentarsporet er naturligvis tilstede, men ligesom med filmen er det langt fra traditionelt og kedeligt. Man kan sige meget om Tom Cruises religion mm., men han formår atlså at bringe en passion til filmmediet, som opvejer meget for hans lidt begrænsede skuespil. Også på kommentarsporet skinner denne igennem. De tre dokumentarer der også eksisterer på skiven er ganske underholdende, hvis man gerne vil have lidt mere viden omkring skabelsen af filmen samt et indlæg fra seriens skaber Lee Child

Alt i alt er Jack Reacher en decideret klasseudgivelse, man bør have stående på hylden. Spændende, interessant og med en Tom Cruise i topform, sammenholdt med en glimrende samling ekstramateriale, gør at denne udgivelse er svær at komme uden om, hvis man bare kan lide en snert af action og/eller thrillere.

Udkom på DVD og Blu-ray d. 24 april 2013.

Find forhandler og den bedste pris på Jack Reacher

Trailer