ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Line of Duty (DVD)

Anmeldelse: Line of Duty (DVD)

movie_files_2482

Film om korruption og stofmisbrug er blevet produceret til ukendelighed og ofte er niveauet ikke voldsomt højt i mange af produktionerne. Mange af filmenes handlinger følger en stereotyp struktur, som ikke byder ind med noget, der kan få filmen til at hæve sig over alle de andre. Det er desværre også gældende for denne film, hvor originaliteten er fjernet for nogle klicheer og få lyspunkter.

Vi følger fire drenge, som vokser op i et skidt kvarter spækket med vold, misbrug og bandekriminalitet. Barndommen er for deres tilfælde dét øjeblik, hvor de tager den endelige beslutning om tilværelsen i resten af deres liv – lovlydig eller kriminel. To af vennerne sidder fast i mudderet og vokser sig større indenfor den kriminelle verden, mens de to andre bevæger sig væk fra slumkvarteret og uddanner sig indenfor FBI. Disse to verdener kolliderer pludselig, da de fire venner igen mødes – dog med andre præmisser, da de arbejder for hver deres side af loven. Skal man beskytte sine venner, eller følge loven til punkt og prikke?

Konceptet ser ud til at fungerer solidt på papir, hvor man får et lækkert sammenspil mellem de to sider af loven. Desværre er selve plottet en smule amatøragtigt, da alle de gode aspekter i forhold til forventningerne er skubbet bag lyset til fordel for en masse kedelige samtaler og langtrukne virkemidler. Line of Duty er uden tvivl en B-film, men man bliver alligevel overrasket over, at filmen har en ret god struktur i forløbet, som gør, at den gør sig bemærket som en af de lidt bedre B-film. Meget af filmen foregår dog i montager, hvor man egentlig har brug for at få understreget, hvad der foregår. Filmen giver på nogle punkter en overraskende god struktur i handlingen, hvor man følger fire forskellige drenge i en gruppe, som efterhånden skrider fra hinanden gennem nogle alternative valg i livet. Det er bare ikke helt det niveau, som man har håbet på.

Skuespillet er ikke ligefrem noget at råbe hurra for, da det virker meget monotont og mekanisk til tider. Hovedpersonerne er meget unge og uerfarne, hvilket giver et lidt amatøragtigt præg på scenografien. Handlingen virker heller ikke til at vide, om den skal fokusere på de kriminelle aspekter eller fokusere på drengerøvselementer, hårde attituder og feststemning. Det giver et lidt usammenhængende fornemmelse i gennem hele filmen, hvor handlingen aldrig får det rigtige greb om stemningen. Det gør også at målgruppen er svær at sætte en finger på, da filmen ikke engang selv ved, hvor den vil hen med fokusset. Tempoet skrider af sted i et meget langsommeligt tempo, bortset fra de øjeblikke, hvor filmen et proppet med montage-fyld. Man mangler en grundlæggende gnist i strukturen, som kan få alle elementerne til at spille sammen, men den dukker desværre aldrig op på skærmen.

Karaktererne er meget stereotype og ensformige, hvilket fjerner muligheden for at skabe nogle bemærkelsesværdige bekendtskaber i forløbet. Sammen med det monotone skuespil virker denne stereotypisering ikke særligt godt i forhold til filmens kvalitetsniveau. Desuden har instruktøren tilføjet Sean Patrick Flanery (Boondoock Saints) til rollelisten i blot nogle få minutter af filmen i håb om, at hans nogenlunde stabile stjerneomdømme kan trække folk ind i biograferne. Samlet set er Line of Duty en middelmådig film, som går får lidt i dybden med det interessante koncept, og i stedet dvæler ved dårligt skuespil og kedelige klichéer. Man havde ikke forventet så meget af denne film i første omgang, men havde alligevel håbet, at der ville være en mere intens opbygning i den klassiske thriller-historie.

Release: 30-01-14 på DVD
Find forhandler og den bedste pris på Line of Duty

Line of Duty Trailer