ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Looking – sæson 1 (Blu-ray)

Anmeldelse: Looking – sæson 1 (Blu-ray)

1

HBO-selskabet har virkelig oplevet en fænomenal successtigning det seneste årti, og de fleste mennesker har på et eller andet tidspunkt stiftet bekendtskab med deres fantastiske kreationer – hvad enten det har været f.eks. Sopranos, Game of Thrones eller Fargo. Deres fordel ligger i de fri tøjler i forhold til censur, pornografisk materiale og generelt hårdtslående elementer. De kan skyde historier ud stort set frit fra leveren, og dette frirum skaber virkelig nogle unikke kreationer. Denne gang kigger jeg nærmere på serien Looking, som måske i første omgang ikke ville have været mit førstevalg til aftenunderholdningen.

Serien følger tre mandlige homoseksuelle, som alle sammen lever i San Fransisco. Historien følger deres kamp for at finde ægte kærlighed og samtidig finde sin plads i samfundet.

Man kan tydeligt se, at denne serie på den ene eller den anden måde forsøger at lave en efterligning af Sex and the City-mønsteret – blot med homoseksuelle mænd. Der er ikke nogen decideret medrivende eller grundlæggende handling, men blot nogle fundamentale elementer såsom venskabet mellem de tre hovedpersoner – that’s it. Resten omhandler deres indbyrdes interaktioner såvel som forsøget på at finde den helt store kærlighed i den store verden. Fokusset på den homoseksuelle kultur belyser selvfølgelig nogle helt andre elementer og giver desuden mulighed for at udforske nogle aspekter, der normalt ville være tabubelagte eller i hvert fald noget, man kigger væk fra. På den måde er serien ganske underholdende, da den giver et indblik i noget, man normalt ikke ser på tv. Serien er derfor også en måde at få folk til at acceptere homoseksuelle på – den er ikke moralsk påtvunget til at holde med dem, men giver blot et indblik i det hektiske liv for en homoseksuel mand uden filter. På den måde kan man forholde sig til det, som man vil, men alligevel se, at der ikke er noget farligt i det.

Man får selvfølgelig en blandet følelse af at se serien – på mange punkter opfylder serien de generelle klicheer, man forestiller sig om homoseksuelle, men på den anden side viser den et indblik i, at de søger efter kærligheden på den samme måde som heteroseksuelle. Jeg har det personligt svært ved at se to mænd have sex på skærmen, men det ændrer ikke på, at jeg mener, at de skal have lov til at gøre, hvad de vil. Jeg er bare ikke vitterligt interesseret i at se det i en serie, men føler alligevel, at det giver nogle vigtige indtryk i forhold til kulturen. Man skal lige vænne sig til konceptet, da man som dreng godt kan blive lidt afskrækket af at sætte en serie på maskinen om en flok homoseksuelle fyre og deres liv.

Jeg gav alligevel serien en chance, da den havde en lovende præmis og desuden havde mulighed for at udvikle sig til et stykke velgennemtænkt drama. Det viste sig også at være nogenlunde sandt, da den giver et interessant billede af hele homo-kulturen. Serien trækkes også op på en bedre karakter på grund af den charmerende hovedperson, som virker så utrolig autentisk og ligetil i sit skuespil. Han har en fantastisk udstråling og formår at levere et realistisk billede af en ’normal’ bøsse. Der er en lækker dynamik i seriens trio af hovedpersoner, og deres eskapader kan muligvis afskrække de fleste mænd, men hvis man lige bibeholder tålmodigheden, er Looking faktisk ganske god. Dramaet er ganske udmærket og meget letfordøjeligt, hvilket jeg godt kan lide – hvis de havde smurt alt for tykt på i forhold til kærligheden og moralerne, så havde serien været ulidelig. Men der er faktisk en formidabel balance mellem komik og drama i denne serie, og man bliver ret hurtig grebet af stemningen. Seriens afsnit er også kun 30 minutter lange, hvilket jeg personligt synes, er den ideelle længde til denne form for serie.

Samlet set er den første sæson af Looking måske ikke den mest opfindsomme og nyskabende serie fra HBO, men giver alligevel et nødvendigt indblik i homo-kulturen – der er desuden fokus på, at man stadigvæk er et normalt menneske, selvom man er tiltrukket af det samme køn. Dramaet er overbevisende, skuespillet er interessant og hele konceptet fungerede efter hensigten.

Release: 05-01-15 på DVD og Blu-ray.

Looking Trailer