torsdag, maj 16, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Maleficent (Blu-ray)

Anmeldelse: Maleficent (Blu-ray)

Maleficent_BD_3D_scandi

Disney-selskabet er ikke kun kendt for animerede klassikere, men er efterhånden blevet en distributør med et ret udbredt arsenal af forskellige produktioner. Alt fra Marvel-film til nyere fortolkninger af gamle klassikere er blandt de største produktioner – i denne omgang kigger jeg nærmere på en nyfortolkning af Tornerose med menneskefigurer.

Vi følger en ung fe ved navn Maleficent(Angelina Jolie), som bor på den modsatte side af menneskenes verden. Hun sørger for, at menneskene ikke infiltrerer den overnaturlige verden, men en dag bliver hun forelsket i en ung dreng. Hun bliver forrådt af sin elskede og vender sin had mod den dreng hun elskede, som nu er blevet konge over riget. Hun kaster en forbindelse over kongens nyfødte datter, som vil falde i en dødelig søvn i en alder af 16 år – men i takt med at årene forløber, udvikler forholdet sig mellem Maleficent og barnet – vil det ende på samme måde som eventyret?

Det første som springer i øjnene, er de utroligt flotte effekter i løbet af hele filmen – de har virkelig formået at ramme den eventyrlige del af denne nye alternative fortælling. Man kommer tæt på kampen mellem mennesket og naturen, hvor naturen bliver metaforisk levendegjort gennem levende træer, feer og selvfølgelig den ’onde’ heks. De visuelle effekter er virkelig overvældende flotte og filmen trækker uden tvivl de fleste point på den visuelle side.  Angelina Jolie er som skabt til rollen som den onde heks – hun ser ikke ond ud i virkeligheden, men hun har et udseende, som med få ændringer og make-up-effekter kan få hende til at ligne en skræmmende heks. Hun er skræmmende og sexet på samme tid, så det er en meget speciel følelse at se hendes i denne rolle. Det er lidt svært at vide, hvilket målgruppe filmen forsøger at fange – i første omgang virker den lidt ungdommelig med nogle unge karakterer, prinsesselignende feer og ikke mindst en lettere børnevenlig attitude. Det ændrer sig skiftevis i løbet af handlingen til lidt mere barske realiteter, når krigen mellem menneskene og naturen for alvor eskalerer.

Filmen vender fokusset fra Maleficent som den egentlige fjende, og det giver et lidt anderledes perspektiv på historien om Tornerose. Den viser en anden side af historien, men når man først har fået Maleficents baggrund, så kender man allerede historien i bund og grund i løbet af midten af filmen. Det er først henimod slutningen, at historien igen bliver anderledes og lidt nyfortolket. Der er et lidt for langt ’mellemspil’, hvor man ikke rigtig ser andet end en historie, man allerede har set et par gange før.

Sharlto Copley er desuden lidt en malplaceret skuespiller i denne sammenhæng – han skal spille den hævngerrige konge, men han virker helt kunstig i sin rolle og mister lidt sin integritet. Derudover er det dog en rigtig hyggelig familiefilm, som kan underholde alle aldre på en god lørdag aften foran tv’et, men i sig selv byder den ikke rigtig ind med noget banebrydende nyt. Det er op til flere gange tydeligvis lidt af en tøsefilm eller underholdning for små prinsesseelskere, da filmen går meget op i pussenussede karakterer og en masse smukke blomster og feer.  Dog går filmen lidt mere i dybden med karaktererne frem for metaforen, moralen eller de symbolske undertoner, som Disney-udgaven fokuserer på – det er heldigvis et fint afbræk fra mængden, og man kommer tæt på karakterer, man aldrig nogensinde havde troet ville blive udforsket. Det er et lidt mere dystert billede af den ellers så fortryllende historie – det fungerer ret godt, men ikke så godt, som man måske havde troet projektet havde potentiale til.

Samlet set er Maleficent er interessant film, som dog ikke når op på det potentiale, man havde håbet på. Den er rigtig hyggelig, familievenlig og utroligt vellavet på den visuelle side, men den sætter ikke ligefrem dybe spor i hukommelsen. Men derimod er den som sagt en rigtig dejlig tidsfordriver, når man lige skal slænge sig på sofaen med børnene i hyggelig lørdag aften.

Her finder man nogle små sammenklipninger, som går i dybden med selve overgangen fra animationsfilm til virkelige personer – derudover er der nogle slettede scener, samt en masse dokumentarklip, som går helt tæt på karakteren Maleficent og hvordan man byggede denne nyfortolkning op både handlingsmæssigt og visuelt. Der er faktisk overraskende meget underholdning i forhold til selve udgivelsen, og bedømmelsen af dette bonusmateriale ligger i den høje ende.

Release: 13-10-14 på Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Maleficent

Maleficent Trailer